Alla inlägg under april 2017

Av maria tafvelin - 30 april 2017 09:34

Söndag morgon, börjar gå över i förmiddag rent av :)   Jag vaknade i vanlig ordning kring 4, 5 och 6, men jag tjurades och somnade om varje gång, ända fram till kl 8 :)   


Igår, efter morgonrundan, åkte jag iväg till Skråmträsk för att köpa hundmat, och återlämna den wp-sele jag fått låna till Eddie. Tack för lånet Sanne, jag hann ju använda den några gånger i alla fall.Svängde förbi på Bibo och köpte två nya tallrikar.  Hem, stoppa hundmaten i frysboxen, torka lite Mollypink, gå ut med samtliga en sväng. Härligt väder, solsken och blå himmel! Ner i tvättstugan och stoppa i maskinerna. Upp och lägga köttet i marinad. Jag valde Boom Shakalak som marinad. Bra med klös och fräs i den ska jag säga :)

  

När jag kom ner i tvättstugan för att kasta ena tvätten i tumlaren, och hänga den anadra i torkskåpet, upptäckte jag att jag aldrig startat den ena maskinen. ååååååkkkäääääjjjjj ! Startade den, hivade in i torktumlaren, och upp igen för att koka potatis till potatissalladen :)


Hannah kom förbi och lämnade Milo, som ska vara här tills i morgon


Fixade potatissalladen, grillade köttet och några sparrisar, kokade bea, hällde upp ett glas rött ..... MUMS var det, kan jag säga. (Använde nya tallriken givetvis) 

 


När jag klev upp i morse var det 3 Mollypölar på golvet. Nu medans jag druckit kaffe har det blivit 3 till. Hon gick till köket nyss, drack vatten, och hann i princip bara vända sig om, så kom det en pöl igen. Det är inte bara några droppar, utan rejäla pölar. Väldigt likt Paddys pinkeriproblem måste jag säga.


Idag snöar det, och verkar ha gjort hela natten, för det är en rätt stor mängd som kommit. Det var ju lite trist, tur att jag inte behöver ut med bilen nåt idag. Promenaderna kommer nog inte att bli så långa heller, och jag brukar ju hålla dem lite kortare just på valborgs (och nyårs)  Pga smällare. Nu kan det ju vara så att eftersom vädret är som det är, och det verkar ska snöa hela dagen, så kanske det kommer av sig, det där med smällarna. Hoppas kan man ju alltid :)


Nu ska jag börja fylla den här dagen med värda grejer. Jag ska tex laga mina jobbarbyxor som jag har på Wallins. DET blir en VÄLDIGT värd grej att få gjort :)  


Ha en fin valborgsmässoafton! Kom ihåg att värda grejer behöver inte vara så märkvärdiga :)


Gomorron 






Av maria tafvelin - 29 april 2017 08:18

Lördag morgon. Vaknade kl 4, men tjurades tills jag somnade om. Blå himmel och sol, 4 plusgrader. Det här blir en härlig dag :)


Gårdagen var åxå härlig. Klev upp kl 7, drack mina 3 koppar, tog ut hundarna på morgonrunda, åkte sedan upp på Solbacken. In på Arken zoo för att köpa revben till hundarna. Nähäpp. Slut. Köpte några "vridna" tuggben med baconsmak istället. Har aldrig köpt såna tidigare, men , nån gång ska ju vara den första :)  Gick in på systembolaget och köpte en flaska vin. Jag ska grilla ikväll tror jag. Hade egentligen tänkt grilla igår, men hittade en klump pizzadeg när jag städade frysen, så det fick bli en pizza istället :)


Svängde förbi i Skelleftehamn och hämtade ut paket från Engelssons, mina nya skor. Tog upp en sko ur lådan, försökte trycka ner foten ... fick typ ner halva. Men vafan, har de skickat fel storlek, tänkte jag. Hämtade skohornet, och när foten var nere i skon kändes det helt ljuvligt. Som en smäck!  Kopplade Paddy i flexit och gick en solorunda. När jag passerade kanotudden kände jag ..... vafan .... jag småspringer lite ... så det gjorde jag :)

 

Ser ni - det är öppet vatten en bit ut på fjärden :)  


Hem, tog ut Kelly på gården och körde lite lydnad och tricks, mest tricks. Hon var supertaggad och glad

 

Gick upp med henne och tog ut Molly. HON var SUPERTAGGAD och GLAD! Jisses vilken energi hon visade i allt jag bad henne om :)

 

Kvällen blev lugn och behaglig, kollade på Lets Dance, och höll mig faktiskt vaken så att jag hann se vem som åkte ur, i vanliga fall brukar jag inte orka se det ... fniss.   Vaknade några gånger inatt av att Molly var upp och drack vatten, det brukar hon inte göra. När jag klev upp såg jag att hon pinkat på 6 ställen. 1 pöl inne på toa, 1 i hallen, 2 i rummet och 2 i köket. Säg inte att hon ska få som Paddy,nån form av drick-och-pink-sjuka som aldrig gick att få klarhet i vad det är. Typiskt med långhelg nu åxå. 


Idag ska jag iväg till Skråmträsk och köpa hundmat, i övrigt är det nog promenader som gäller. Ja, tvättstugan åxå. 


Lyssna på det här:


"Den enda skillnaden mellan att vara glad och att vara ledsen är vilka tankar du uppmärksammar för stunden"

Ett citat av Tomas Lydahl, som jag tycker är viktigt att tänka på. Jag tror nämligen att det är så. Jag väljer själv var jag ska lägga mitt fokus och mina tankar. 


Det är lite liknande ett annat scenario som jag träffar på då och då, när hundägare ber om hjälp. Många som har hundar som beter sig på ett sätt de inte vill, frågar hur de ska träna BORT något. Tex, hunden morrar när någon främmande person klappar den. Hur tränar man bort det? Jag säger: låt ingen främmande person klappa hunden. 

- jamen, hur blir man då av med problemet? 


Jag är helt övertygad om att man inte alls måste stöta och blöta en situation som inte fungerar bra. Jag är övertygad om att ifall man plockar bort omständigheterna som skapar situationen, så finns inte problemet kvar. Om det får gå en tid, som i exemplet ovan, när ingen främmande person faktiskt klappar hunden, så kan det mycket väl bli så att beteendet ebbar ut. Jag kan ta ett annat exempel, på en hund jag själv haft. Det var Cornelis, som blev helt stressad och manisk i vissa situationer, tex i skogen. Hans absurda stress av att slakta alla träd han såg, slita pinnar i vild förtvivlan, han gick igång så totalt att det var helt sjukt. Likaså i vattnet, då han började gräva efter sten som en vettvilling. 

I skogen gjorde jag helt enkelt så att han inte FICK plocka pinnar eller kasta sig på träd. Det var inte aktuellt helt enkelt. I skogen promenerar vi i lugn och ro. De första gångerna natuligtvis i koppel, sedan i långlina, för att kunna stoppa hans framfart. Det behövdes faktiskt inte många gånger, så försvann beteendet. Likadant i vatten. Långlina på, när han började krafsa efter sten, halade jag in honom till stranden. Efter några varv, förstod han att det inte var meningen att han skulle krafsa efter sten, så han slutade med det. Jag såg alltså till att situationen inte fick uppstå, och då ebbade beteendet ut. Han fick helt enkelt byta tankar från: Jag ska slakta skog och krafsa efter sten, till - i skogen går jag med matte och de andra hundarna, jag får springa som en galning, plocka blåbär om jag vill, men inte stressa sönder mig genom att plocka pinnar, eller - byta tankar från: Jag ska krafsa sten när jag kommer i vattnet, till: Jag ska simma, bada, hämta det matte kastar och ber mig hämta. 


Så är det med människor åxå. Det går faktiskt att byta tankar, det är ju jag som bestämmer vilka tankar jag ska uppmärksamma. Ska jag vrida allt positivt, eller ska jag vrida det negativt. Valet är mitt. 


Nä, nu ska jag hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. En promenad som start på den här härliga lördagen står först på agendan. Ha en riktigt fin Lördag, och fyll den med nåt värt. 


Gomorron

Av maria tafvelin - 27 april 2017 07:17

Jädrar vad det snöade när jag körde hem från jobbet igår. Eller, det var ingen snö mellan Byske och Skellefteå, men från Skellefteå och Ursviken var det desto mer. Det blev en ytterst kort runda med hundarna när jag kom hem. Idag är det 1 plusgrad ... och det snöar. Nu är det bara lätta små fjun, mer som mjäll, så det hinner nog aldrig ner på marken tror jag. Framemot nästa helg ser det ut att kunna ska bli mot 10 plusgrader, då kanske det kan bli barmark så småningom :)


Idag börjar jag jobba kl 10 på Fridas, slutar där kl 13, åker då på Wallins och jobbar några timmar. Det är kul med omväxlande arbete :)  Efter den här arbetsdagen tar jag helg och är ledig fredag, lördag och söndag. Långledigt minsann. Det ska faktiskt bli skönt


Nu måste jag nog hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Nu snöar det lite mer ser jag. Ha en fin torsdag. Gör nåt värt av dagen. 


Gomorron

Av maria tafvelin - 25 april 2017 07:14

Tisdag morgon. 0-gradigt och knallgrått, men ser ut att ska spricka upp under dagen. Igår lastade jag mina sommardäck i bilen och begav mig till gummigubbarna mitt över vägen från wallins. Knallade in, lämnade över bilnyckeln och satte mig för att bläddra i en tidning medans jag väntade. Men, jag hann inte bläddra, för det är en hund som "jobbar" där i receptionen, som ville leka med en boll :) 

 


Hon i receptionen kom fram till mig efter bara nån minut 

- Du ... han vill inte lägga på de där däcken, de är för dåliga. 


Ehh .... Jahapp. 


En kvart senare betalade jag ut mig, 3000 kr fattigare. INTE vad jag hade räknat med direkt. 


Körde över vägen och parkerade på jobbet. Jobbade klart, sen järnet hem på årsmöte i Brf. Vi var bara typ 25 st, så få har vi inte varit tidigare på en årsstämma. Det var 2 st under 50 år, jag som är 51, sen var det nog ingen under 70 år typ. Den äldsta, vår lekmannarevisor, han är över 90 år. 


Det är så tragiskt, så fruktansvärt tragiskt: Det flyttade in ett par i lägenheten längst ner. Pensionärer som sålt huset och ville bo enkelt utan att ha ett helt hus att sköta. De jobbade och slet med renovering av lägenheten direkt de flyttade in. En hund hade de åxå. När de bott här ett par månader, fick mannen en stroke och sitter nu i rullstol, talet försvann åxå. Förra veckan dog deras hund. Tänk så snabbt allt kan förändras och bli nåt HELT annat än man tänkt och trott. 


Idag jobbar jag på Fridas. Jag kommer några veckor framöver att jobba på Wallins söndagar, måndagar och halva torsdagar, och på Fridas tisdag, onsdag och halva torsdag.   Idag ska jag koka en ny sorts marmelad tänkte jag :)  provar först, meddelar senare vad det blev, och om det blev bra :)


Nä, dags att hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Dagen har börjat, och det gäller att hänga på :)  Efter jobbet ska jag svänga förbi hos Pernilla och Mattias i deras hus i Boviken. DET blir en väldigt VÄRD grej!!


Gomorron

Av maria tafvelin - 24 april 2017 07:32

Måndag morgon. 1 plusgrad och absolut jämngrå himmel. Ser att appen säger att det ska vara lika jämngrått fram till kring kl 14, då det spricker upp lite, för att kring kl 18 bli full sol. Vi får se om det stämmer :)  Idag åker jag lite tidigare, ska ju lämna in bilen för att skifta däck före jobbet. Tänker åxå sluta lite tidigare, då vi har årsmöte i Brf kl 17. 


Direkt efter jobbet igår, åkte jag förbi hos Hannah och Robban och hämtade upp lille gullefjun. Tänk ... den lille krabaten blir 7 år i Juli. 

   

jahapp, här gjorde jag ett brejk och tog en 40 minuters morgonpromenad med hundarna :)   Nu blir det frukost, sedan lite småfippel innan det är dags att åka iväg. Ha en Fin Måndag. Fyll den med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 23 april 2017 08:00

Söndag morgon. 2 minusgrader, mestadels blå himmel och fågelkvitter. Senare idag ska det snöa, och det verkar ska snöa några dagar framåt åxå.


I morgon har jag bokat tid för att skifta däck på bilen. Det här blir första gången jag lämnar in en bil för att skifta däck, och det finns anledningar till det. Man får däck och fälg upptvättade och bultar oljade ... sånt där som jag inte brukar pyssla med. Dessutom har jag tänkt lämna däcken på förvaring på stället, så slipper man kånka, bära, baxa .. ja, slipper allt skitjobb helt enkelt :)   Jag har nog blivit lite bekväm av mig .. fniss


Nu har nya rätten på Fridas kommit på menyn. Det är pizzalasagne 

 

Både den och crepesen med lax och ruccola, är sjukt goda. Jag är nöjd över att ha skapat dessa rätter :)



Nä, bäst jag hänger bort morgonrocken och väcker hundarna. En härlig morgonpromenad står på agendan, sen bär det iväg till jobbet. Ha en riktigt Skön Söndag. Gör nåt värt av dagen!


Gomorron

Av maria tafvelin - 23 april 2017 08:00

Söndag morgon. 2 minusgrader, mestadels blå himmel och fågelkvitter. Senare idag ska det snöa, och det verkar ska snöa några dagar framåt åxå.


I morgon har jag bokat tid för att skifta däck på bilen. Det här blir första gången jag lämnar in en bil för att skifta däck, och det finns anledningar till det. Man får däck och fälg upptvättade och bultar oljade ... sånt där som jag inte brukar pyssla med. Dessutom har jag tänkt lämna däcken på förvaring på stället, så slipper man kånka, bära, baxa .. ja, slipper allt skitjobb helt enkelt :)   Jag har nog blivit lite bekväm av mig .. fniss


Nu har nya rätten på Fridas kommit på menyn. Det är pizzalasagne 

 

Både den och crepesen med lax och ruccola, är sjukt goda. Jag är nöjd över att ha skapat dessa rätter :)



Nä, bäst jag hänger bort morgonrocken och väcker hundarna. En härlig morgonpromenad står på agendan, sen bär det iväg till jobbet. Ha en riktigt Skön Söndag. Gör nåt värt av dagen!


Gomorron

Av maria tafvelin - 22 april 2017 15:49

Lördag eftermiddag. Den här dagen .... den har varit så oerhört VÄRD !!!!! betänk att det är många timmar kvar av dagen åxå! 


Hannah, min älskade yngre dotter, ringde idag, på väg från jobbet, precis som hon alltid gör. Skillnaden den HÄR dagen var att hon inte var på väg hem, utan på väg till Burträsk. 


Hannah har jobbat på OKQ8 i Burträsk i snart 8 år. Jag minns när hon knallade in där för att söka sommarjobb. Hon var 17 år, och de ville att sökande skulle ha fyllt 18, för att få jobba där. Hon lämnade sina uppgifter, samt sin syster som referens, som hade jobb på kiosken i Burträsk, och var väldigt positivt ansedd. Hannah fick jobb direkt hon fyllde 18, och sen har det rullat på. 


För nån månad sedan blev Hannah kontaktad av OKQ8 stationen i Lövånger, som ville anställa henne som biträdande chef på anläggningen. Hon slutade i Burträsk och gick över till Lövånger. 


NU till dagens händelser.   Hannah ringde mig och var på väg till Burträsk för att jobba. OK hade krisigt med personal i helgen, och ville låna Hannah från Lövånger. Chefen gav klartecken, och Hannah satte iväg mot Burträsk, när hon ringde mig. Vi småpratade under tiden hon körde. Efter nån timme ringde hon och berättade att när hon kommit in, satt hela personalstyrkan i fikarummet, med en blomkvast. Hon blev kidnappad och satt i baksätet på sin egen bil när hon ringde. HOn blev avtackad från OK i Burträsk, och det här fick mina tårar att rinna. 


Älskade, älskade Hannah! Redan i skolan, var du den som styrde upp födelsedagspresenter för klasskompisar. Du tog på dig jobbet att fixa, men fick inte alltid tillbaka de pengar du lagt ut. Det stoppade dig inte från att anordna ytterligare fester, insamlingar osv för klasskompisarna. Jag vet inte HUR många gånger jag försökte trösta dig när du återigen, på din födelsedag, inte fått något speciellt av de andra. Du är en sådan som alltid gör för andra. Precis som jag. Älskade Hannah, jag VET att vi så småningom får tillbaka i form av Karma. 


Hannah blev idag kidnappad av sina gamla arbetskamrater, och sin gamla chef Ulrika, på OKQ8 i Burträsk. Jag har ingen aning om vad kvällen kommer att bjuda på för hennes del, men jag är så oerhört Glad för hennes skull. ÄNTLIGEN är det någon som ger henne cred och kärlek för det arbete hon lagt ner. 


Hannah, om du läser det här. Var inte för hård mot mig för att jag skriver det här. Jag vill att andra ska veta. Jag vill att andra ska förstå hur mycket du gjort för andra, och att du äntligen, äntligen blir överraskad själv. Jag älskar dig mest i hela världen, och du är VÄRD all uppskattning 


Kärlek till er alla

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24 25
26
27
28
29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards