Alla inlägg under juni 2017

Av maria tafvelin - 30 juni 2017 04:24

Fredag morgon. 8 grader och klarblå himmel. Det blir ytterligare en fin dag. Igår var det riktigt varmt! Det märks att jag inte är van att ha (fungerande) ac på bilen, jag menar, ingen av mina tidigare bilar har ju haft det, så jag är inte riktigt van. Det känns helt overkligt om jag ska vara ärlig, att man sitter i bilen, med vindjackan på, tittar på folk som promenerar i bara shorts och linne, och tänker: men fryser ni inte? ... men kommer då ihåg- visstja, jag har ju ac:n på ... fniss. 


Det var ju mycket att göra på jobbet igår. Så till den milda grad att det blev flera timmars övertid. Åkte hem mitt på dagen för att äta lunch, och gå ut med hundarna, sen åkte jag tillbaka på jobbet. Sådana dagar orkar jag inte många av, kan jag säga. 


Snart är det nog läge att åka och klippa arenan igen, lördag eller söndag närmare bestämt. I övrigt har jag inte planerat något särskilt, förutom en leverans jag ska göra i morgon bitti, med bullbussen. 


Klockan brukar hinna bli 5 innan jag är ute med hundarna på morgonen, men idag tänkte jag gå den längre rundan, därför ska jag hänga bort morgonrocken NU och väcka hundarna. Tänk, redan innan jag börjar jobba kl 6, har jag hunnit göra värda grejer. Det är en bra start på dagen!


Gomorron

Av maria tafvelin - 29 juni 2017 04:43

Torsdag morgon. 4.45, inne på tredje koppen. Väderappen påstår 9 grader och regnskurar. Eh ... nä? det är ju i princip klarblå himmel  :)


Jag känner mig betydligt piggare idag, än jag gjorde igår morse. Det är nog tur att jag är på hugget, för jag har mycket att göra på jobbet idag. Förberedelser för 3 bröllopstårtor, eller ja, 3 brudpar. 1 brudpar har beställt en amerikansk våningstårta på 35 bitar, 1 brudpar har beställt 40 bitar citronmoussetårtor fördelat på 3 tårtor, och det trejdje brudparet har beställt 60 bitar jordgubbsmoussetårta. Det är dekorationerna jag ska göra idag iform av rosor, nejlikor, murgröneblad och marsipanpärlor. Har även en annan specialtårta som ska ut, 3 tårtor med tärningar som dekoration, samt några fjärilar. 


Nä, jag har faktiskt inte tid att stå och hänga här i kontoret längre. Svepte nyss sista klunken kaffe, ska ta och väcka de här tröttmössorna

 

Theo syns knappt där uppe i vänsterhörnet ... fniss.    Jomen förresten, jag åt jättegott igår till middag. Stekte ihop vitkål, morot, zuchini, potatis och strimlat nötkött. Mums!

 

Nu ska jag ut i .... regnet ... fniss ... nä.... det är sol :)   Ha en fin dag! Många timmar att fylla med värda grejer :)


Gomorron

Av maria tafvelin - 28 juni 2017 04:40

Klockan är 4.40, onsdag morgon. Inne på tredje koppen. 11 grader och uppsprickande ... hoppas jag. Igår var sannerligen en utmanande väderdag. Det regnade en hel del, men när jag kom hem från jobbet kändes det riktigt skönt. Upp, hämtade hundarna, och när jag kom ner igen, störtregnade det. Ut på en snabb pink, sedan in igen. Hann i princip bara in så slutade det regna. Marie kom förbi med en klövjeväska jag skulle prova på Theo. Vi stod ute på gården och provade och pratade. Efter ett tag började det dugga igen, så vi sa hejdå och jag gick in. Hann bara upp så Störtregnade det igen. Jädrar vad det regnade. Sen höll det på sådär. Störtregn och uppehåll, om vartannat. 


På aftonen såg jag något från balkongen som gjorde mig rasande. En ungdom (bedömde jag att det var) var ute med en hund. Gick ner mot tunneln, struntade i att hunden bajsade, utan vände bara och gick tillbaka upp mot vägen. Hunden stannade för att nosa på något, varpå människan drog upp hunden i kopplet så att den hängde helt i luften. Släppte förvisso ner den rätt snabbt, men bara tilltaget i sig gjorde mig arg. Hann sedan se att det rycktes nåt otroligt i kopplet när hunden ville stanna och nosa.   Jag kommer att ha ögonen öppna när jag är ute med hundarna, för den där människan vill jag prata med. Sådär Gör man inte helt enkelt. 


Idag ser det ut att ska bli en fin dag. Strax dags för morgonpromenaden. Den här tiden på morgonen är det rätt så stilla, vi brukar inte möta någon, utan det är bara vi ute. Rätt så skönt :)


Jag är trött. Fy fasen så trött. Skulle helst vilja krypa under täcket igen, men skulle förmodligen inte kunna somna om, så det ger inget ... fniss. Nä, man piggar ju på sig när man kommer ut. Ska skynda mig ut istället alltså :)


Ha en bra dag, ta tillvara på den på ett vettigt och värt sätt :)


Gomorron

Av maria tafvelin - 26 juni 2017 04:32

Klockan är 04.30 och jag står i mitt supersöta kontor, inne på andra koppen. Inatt hade måsarna och trastarna stort gängbråk tror jag, för det var ett helvetiskt liv härutanför. Kl 02 vaknade jag och trodde först att min balkong var överfull av skränande fåglar, det lät som att de gaddat ihop sig just för att väcka Mig. Jävla skrikhalsar!


Nu när Frida gått på semester, kommer jag att jobba 06-12. Nu på fredag kommer jag dock bara att jobba ett par timmar, typ 6-9 eller nåt, för jag ska åka iväg till Lycksele, på Stinas begravning. Eller, urnsättning, som det heter. 


Att kliva upp kl 4 under sommarhalvåret, är ju egentligen inga problem. Att sluta redan klockan 12, och ha heeeela dagen framför sig, känns åxå bra. Det blir väl sen i höst och vinter det blir tuffare att kliva upp .... men då har man väl blivit van, så det spelar ingen roll :)


Idag efter jobbet, ska jag snabbt iväg och hämta ett par skor jag köpte på facebook igårkväll, sen förbi på Friskvårdskompaniet och svettas en stund, innan jag åker hem. Jag tror att det skulle klarna upp fram på dagen, eller rättare sagt så ser jag lite blå himmel redan nu. Det kanske blir en fin dag idag :)


Nä, det håller på att vara dags att hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Morgonpromenad står på schemat. Ta vara på dagen! 


Gomorron

Av maria tafvelin - 25 juni 2017 12:12

Susanne skrev till mig igår att partnern lever!!!!  Åh, tack gode gud att jag inte tog död på honom, men så jädra typiskt partners, ryka och bröla direkt det blir lite jobbigt. fniss  Han var bara lite "överansträngd", typ mancold


Idag regnar det. Samtliga 5 hundar var något motsträviga till promenad i morse,fast för Theo gick det nog lättast ändå. Regntecke på och svansen rakt upp :)


Efter morgonpromenad och frukost lastade jag Theo och Milo i bilen. Milo skulle hem, och Theo få sig ett pass nosework i garaget på jobbet. Riggade 3 doftgömmor.  Han var oerhört ostrukturerad och flög fram och tillbaka, HIttade förvisso alla tre, men det var flaxigt och stökigt. Satte in honom i bilen och riggade 2 nya ställen, nu med korv vid doften, och väldigt nära  "starten". Nu gick det bättre. Minns vad domaren på noseworktävlingen sa till mig att jag skulle träna med Molly, eftersom hon gjorde likadant:  Göm doften precis i början, så lär hon sig att slå på nosen direkt, och inte  bara springa. Efter passet gick vi ut och körde lite lydnad på innergården till jobbet. Regnet var en störning i sig, men det gick strålande. 


Nu har jag varit nere i tvättstugan en sväng. Lite lunch blir det nu. Hoppas du har en bra dag, eller rättare sagt: Hoppas du tar tillvara på dagen och fyller den med Värda grejer.


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 24 juni 2017 15:49

Midsommardagen. I skrivande stund14 grader och molnigt. Det har småregnat lite till och från ända sedan i morse, men åtminstone just nu är det uppehåll. 


Igår blev det en helt underbar midsommarafton. Det klarnade ju upp och blev superfint väder hela kvällen. Till middag blev det grillad entrecote m sötpotatispommes. Till efterrätt blev det jordgubbar, melon och grädde. En stund på balkongen i solen blev det åxå

     

Vaknade kl 3 i morse av att någon bankade på entrèdörren. Somnade om och vaknade kring 5. Vägrade kliva upp, somnade om och vaknade strax efter 7. Okej då ... fniss. 


Efter morgonrunda och frukost, tog jag Theo med mig och åkte till RackArena. Planen var att klippa färdigt. Theo är inte riktigt lika självständig som Paddy, utan han ville springa precis vid gräsklipparen hela tiden, fast helst skulle han velat åka med. 

 

Fast, efter ett tag insåg han att det kunde vara rätt kul att springa framför. Varv efter varv ... fniss

 

Tyvärr tog det hela ett abrubt slut, och jag känner mig lite skakis. Plötsligt började det bolma rök under huven på partnern. Alltså, inte bara LITE. Snabbt av med motorn och hoppa av. Jisses .... du ska väl inte börja brinna!!! Skrev ett meddelande till Susanne .... Hoppas han inte dog .... det vore ju så förargligt. 


Tränade lite med Theo när jag ändå var där, sen åkte vi hem. Lunch 

 

En promenad med alla 5 innan det var dags att åka iväg på nästa klippuppdrag. Hårklippning denna gång. En kvinna som har sjukdomen MS, som inte har det så himla lätt. 


Jag blev så berörd av henne. Hon låg till sängs när jag kom, och det tog ett tag innan hon kommit sig upp till sittande. Över till rullstolen. Rullade in på toa, där vi skulle hålla till. Innan vi var Där, hade jag hunnit bekanta mig med hennes lille son. Jisses vilken söt liten grabb, full av energi. Mannen i huset tog sig an att underhålla lille grabben medans jag klippte. 


Hon var så glad, skrattade mycket, vi pratade om allt möjligt, det var jättetrevligt. Jag klippte, inte det mesta av hennes hår, men två rejäla sopskyfflar. När jag var klar sa hon: Åh, tänk om man har ork att kanske komma sig på restaurang. Hon kände sig så fin. Det var nästan så att jag fick bita mig i läppen. Lilla gumman. Jag är så glad över att jag har möjlighet att få bjuda sådana här underbara människor på något som är värt för dem. Jag bjussar gladeligen på både tiden och den lilla bensinpeng det kostar att åka. Att få ta del av en främmande människas livsöde, och ändå känna den glädje som finns, trots att förutsättningarna är minimala. Att få vara del av att kunna glädja någon, göra skillnad. DET är värt. För mig. Det kanske till och med är så att det är det största man kan vara med om. Att få vara del av att kunna glädja någon, göra skillnad. 


Såna här möten följer en livet ut. Såna här möten gör att man påminner sig själv om vilka perspektiv man använder. Jag tycker att jag är rätt bra på att fånga glädje och dela den .... och det är såna här möten som gör att jag fortsätter hålla fokus på Värda grejer. 


Hundarna snusar och sover, nån ute på balkongen, Theo på fällen precis vid balkongdörren. Molly vid mina fötter i bädden. Kelly i soffan. Milo på fällen i hallen. En stund av lugn och ro. Eftertanke. 


Nu ska jag samla mig och skicka healing till partnern. 


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 23 juni 2017 14:23

Midsommarafton. När jag klev upp i morse var det 9 grader och helt mulet. Nu har det faktiskt spruckit upp, och solen visar sig :)  Det blir en fin kväll, och det känns jätteroligt. HOppas att alla som firat midsommar såhär på dagtid, fått bra väder åxå :)


Efter morgonrundan tog jag Paddy med mig och åkte till RackArena. Det var dags att spendera lite tid med Partnern, åtminstone 3 timmar :)    Paddy fick vara inne på arenan medans jag klippte, och jag kan säga såhär. Det var väldigt länge sedan han sprang såhär mycket. Helt ensam på arenan, varv på varv, timme efter timme. Nåja, han vilade emellanåt, och bara strosade ... sen blev det rejs igen. Sista kvarten la han sig faktiskt och vilade på marken. Jag kommer att fortsätta ha med någon/några av hundarna när jag åker och klipper, men inte alla samtidigt, då blir det för mycket hovendroven ... fniss

   


Hannah kom förbi på arenan och lämnade Milo, som ska sova här tills i morgon. När jag kom hem, lämnade jag en trött Paddy, samt Milo, och tog ut de andra på promenad. Nu slappar vi en stund, sen ska jag duscha och ta på mig nåt annat än träningsbyxor och t-shirt ... fniss ... man vill ju som va lite fin, fastän man ska fira midsommar ensam. Eller, ensam, nä, det är jag ju inte  :)   Jag har varit och inhandlat det jag ska laga till middag.Grillad Entrecote och sötpotatispommes blir det. Till efterrätt blir det självklart jordgubbar :)


Jag skrev ju häromdagen att jag gått ner 2 kg. Det var visst 2.5 upptäckte jag :) :) :)   Jag är så förbannat envis när jag bestämt mig för nånting, så det kan ni aldrig ana. De gånger jag inte riktigt lyckats, har jag inte bestämt mig tillräckligt hårt ... fniss .. tex , varenda dag bestämmer jag mig för att fylla dagen med värda grejer ... och se på fan, det lyckas varje dag :)


Hundarna ligger ute på balkongen i solskenet. Jag ska banne mig hälla upp ett litet glas vin och sätta mig i soffan en stund. Eller ... nä ... jag sätter mig på balkongen istället, tillsammans med hundarna. 


Ha en Riktigt Fin midsommarafton!! Hoppas dagen blir fylld med värda grejer!


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 22 juni 2017 06:23

Torsdag morgon. 7 grader och rätt så grå himmel. Det står regn på appen, men ... verkar vara uppehåll just nu. Idag börjar jag jobba kl 8. Igår blev det övertid, så jag var helt slut när jag kom hem kl 20. Blev en promenad runt kvarteret med hundarna bara, sen hängde jag i soffan tills det var dags att kvällspinka hundarna och gå isäng. 


Idag är en årsdag. Det är 7 år sedan Paddy kom till mig, och det är 1 år sedan Cornelis fick somna in. Det går inte att hålla tårarna tillbaka.  Jag är så glad över att jag har Theo nu. Det finns något i rasen som gör mig lycklig på nåt sätt. Det är så kul att se skillnaderna i personlighet i hundarna, nu tänker jag framför allt på skillnaden mellan Paddy och Theo, men åxå likheten i personlighet, nu tänker jag på Cornelis och Theo. 


Paddy, lugn som en filbunke, värdig, filosof, kan sitta hur länge som helst och titta ut. Det ser ut som att han tänker väldigt mycket, väldigt noga och väldigt länge. Theo ... hahahaha .... precis som Cornelis var, så är det andra drag som dominerar. Det är sprallighet, inte så  mycket tänkande, mer praktiskt lagd, full fart, enorm glädje och iver. 


De är så olika, och jag älskar dem båda. Sen har vi ju Kelly och Molly, dessa två underbara smårumpor. Tänk vilken härlig flock jag har. 


När jag jobbat klart idag, blir jag ledig i 3 dagar i sträck :)  Det ska bli skönt faktiskt. Jag ska passa på att klippa gräset på arenan, sen är min plan att jobba med nosework. Känner jag att jag hinner, utan att det blir stressigt, så tänkte jag mig iväg på Friskvårdskompaniet en sväng åxå. Jag har gått ner 2 kilo, så jag är på rätt väg. 


Nu ska jag hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Tittar ut och försöker analysera väderläget. Himlen ser absolut inte oskyldigt blå ut, snarare opålitligt grå. Men ... vad är det värsta som kan hända? - Att jag blir blöt. Det har jag blivit många gånger förut, utan att jag fått några bestående men, så det borde gå genomlida ytterligare en gång ... fniss. 


Även om jag nu börjat dagen med att gråta en skvätt, så ska jag fylla dagen med värda grejer. Kom ihåg att göra det du åxå. 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7
8
9 10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards