Alla inlägg under augusti 2020

Av maria tafvelin - 31 augusti 2020 06:22

Måndag morgon. 9 grader och klarblå himmel. Även om man är liggandes, så är det trevligare när man ser sol genom fönstret. 


Att vara brakförkyld är verkligen inte roligt. Igår , direkt efter hundarnas morgonpink (det blev ingen direkt promenad, jag orkade helt enkelt inte) så lastade jag dem i bilen och körde till rinken på Sjungande dalen. En påse korv i fickan och en flaska vatten hade jag med mig. Först sprang de ju bara runt runt i full fart, och det fick de göra. SEdan kastade jag ut små korvbitar som de fick söka. Visst, jag kan ju ha dem lösa här ute på gården åxå ... men de springer inte på samma sätt då, plus att jag inte orkade annat än att sitta där i öppningen till rinken, och bara ... titta. Kastade ut några nävar korv till, satt bara tyst och väntade tills de letat klart. 45 minuter senare var de nöjda och vi åkte hem igen. Då var det bara att bädda ner sig i soffan.


Slumrade, hostade, slumrade, proppade preparat, nös, nös, nös ... hostade, slumrade .... så såg dagen ut. Det blev inte mycket till mat, då det gjorde så sjukt ont att svälja. Kl 19.30 kvällspinkade jag hundarna och gick isäng, jag var så himla trött och slut. Somnade nästan direkt. Visst, jag har vaknat x antal gånger inatt, hostat, snytit, druckit vatten, tagit strepsils och nässpray, men sov ändå hyfsat mellan varven. Hade glömt stänga av alarmet, så klockan ringde kl 5, och då gick det inte somna om. Låg kvar ett tag och försökte, men klev upp efter ett tag. 


Nu när jag suttit uppe ett tag så känner jag att direkt jag pinkat hundarna, blir det att inta soffan i liggläge. Jag har druckit lite kaffe, men känner varken smak eller lukt, så det gav inte så mycket. 


Jag ska hasa mig ur tofflorna och lägga ifrån mig morgonrocken och gå ut med hundarna. Då det blev såpass tidigt kvällspink igår, behöver de nog komma ut rätt snart, även om de inte propsar på det, utan ligger och sover. Ha en bra måndag. Det värda för egen del, blir att vila. Vad för värt kommer du att fylla Din dag med?


Gomorron

Av maria tafvelin - 30 augusti 2020 08:35

Söndag morgon. 10 grader och mer eller mindre klarblå himmel. 


Igår låg jag nästan hela dagen. 

 

hämtade täcke och kudde och la mig i soffan, slumrade bort en stor del av lördagen, tror att det är bra med vila när man är förkyld. Gick ändå en hyfsad morgonpromenad, så att hundarna skulle få röra på sig. Hannah och Robban körde ner på stan och fixade hundmat åt mig, jag bad dem även köpa en rostfralla och ett paket skinka ... tänkte att mer avancerad middag än så, blir det inte. De ställde varorna på bron och knackade lätt på dörren när de gjort det. Tur att jag har dem så nära <3


Det blev en riktig tv-dag- och kväll. Avslutades  med "klassfesten" sedan gick jag ut på gården och pinkade hundarna, bar upp täcke och kudde, tog med en toapappersrulle, nässpray, strepsils, zyx, och en flaska vatten. Hur har jag då sovit inatt?  Jo, otroligt mycket faktiskt. Vaknade första gången kl 01, sedan 03, 05 och till slut 08. Nästan som en vanlig, frisk natt med andra ord. Skillnaden var ju att när jag hostade kändes det (känns fortfarande) som om hela halsen är ett stort öppet sår. Men, så är det ju när man är förkyld. Är det synd om mig? Jo, lite faktiskt. Är det MEST synd om mig? - Naturligtvis inte. 


Idag lutar det åt att det blir ytterligre en dag i soffan. Hundarna måste få någon form av aktivering dock. Det får nog bli inomhusnosework. 


Kanske måste sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken för att ta ut hundarna en sväng. Sedan blir det nog på med morgonrocken igen. Ha en skön söndag, gör nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 29 augusti 2020 08:29

Lördag morgon. 11 grader och molnigt. Jag var uppe i natt för att ta nässpray, halstablett, snyta mig, hosta en stund. Japp, jag har blivit förkyld. Jag kände av halsen igår, men inte alltför illa. Gjorde bort hämtpizzorna, städade, åkte hem ... men för varje timme som gick så blev det värre och värre. Jag skrev till chefen igårkväll att jag hade rejält ont i halsen, och att jag var orolig över barnvaktsuppdraget jag hade tackat ja till nu ikväll. Jag laddade med preparat innan jag la mig igår, men när jag vaknade i morse insåg jag att inget mirakel inträffat. Chefen meddelade att hon och hennes fru skulle komma hem från Hemavan och ta det istället.


Perkon har ju lagt av, det slog mig för en stund sedan, när jag skulle koka kaffe. Jag gjorde såhär att jag kokade upp vatten i en kastrull, och drog ner några mått kaffe. Idag om någon dag, MÅSTE jag dricka kaffe såhär på morgonen. 


Kollade på facebook, åh vilka minnen som rullas upp! För 4 år sedan:

https://www.facebook.com/maria.tafvelin/videos/10154637631729873/ 


Oj, här glömde jag bort att avsluta, jag har tagit morgonrunda med hundarna nu. Lite längre, men i vanvettigt maklig takt. Pratat med Hannah och frågade om hon ska ner på stan, det är dags att köpa hundmat och jag köper färskfoder på nordhs zoo. Hon skulle fixa det åt mig <3


Nu ska jag ringa 1177, jag jobbar ju i en prioriterad grupp, så jag ska testa mig för covid. 


Resten av den här dagen ska nog spenderas i tv-soffan. Vila och proppa preparat står på lördagens to-do. Ha en fin lördag. Hur jävligt det än verkar, finns det alltid NÅT värt att peta in. Kom ihåg det :)


Gomorron

 

Av maria tafvelin - 28 augusti 2020 05:10

Fredag morgon. 3-4 grader och mest molnigt. Snart är det läge för motorvärmaren att börja jobba för att plåtkompis ska må bra. Btw så började motorlampan lysa igår igen. Vafan....  


I afton har jag hämtpizza, och jag har 29 beställda pizzor, samt 12 salladslådor. Jag gjorde salladen och pizzadegen igår, tog fram skinka ur frysen.... så idag är det bara att göra kebabsås, tomatsås .... ja... sen är jag redo att dra igång :)  Jag har lånat Hannah och Robbans stål åxå, så jag kör på två, annars är det tufft att hinna så många. 


Helvete åxå .... var precis in i köket och skulle hämta kaffe. Lampan på perkon lyste, så allt såg normalt ut. Började hälla .... kallvatten?  Men vafan NU då? Den är inte ens ljummen, men signalerar att kaffet är klart. Den är kaputt! Å just idag, när det kändes som att jag verkligen behöver ett par tre koppar. Jahapp .... det är bara att vänta tills jag kommer på jobbet. 


Igår var jag ju på kockmöte med andra friförskolekockar, det var superkul och intressant. Första timmen gick åt till att vi skulle presentera oss, var vi jobbar, hur många barn vi har, hur vi tänker kring matlagning osv. Vi var 9 stycken och jag var sist ut att presentera mig. När jag pratat klart, var det många som sa: Men hur HINNER du??  Ja ... hur hinner jag ? Jag är väl effektiv :)


Eftersom jag inte har nåt kaffe att dricka, kan jag lika gärna sparka av mig tofflorna, hänga upp  morgonrocken och ropa ner hundarna. Jag hinner ju en längre promenad istället. Ha en riktigt fin fredag, se till att fylla dagen med nåt värt!


gomorron

Av maria tafvelin - 27 augusti 2020 05:17

Torsdag morgon. 6 grader och delvis molnigt, alternativt 4 grader och soligt. Fniss  


Igår bjöd jag på kroppkakor och nykokt lingonsylt på förskolan

 

När jag kom hem från jobbet blev det en runda med hundarna, sedan stekte jag en karrékotlett, samt skivade och stekte en potatis. Gud va jag gillar min gjutjärnsgryta! :)

 

Kvällen blev lugn, som vanligt :)

 

Idag ska jag fixa pizzadeg och pizzasallad inför morgondagens hämtpizzakväll på Utflex. 25 pizzor beställda :)  Kl 14.30 måste jag dra iväg från jobbet, då jag ska på ett kockmöte på en annan förskola i stan. Det ska bli superkul, jag har aldrig varit med tidigare. Vi skulle egentligen ha träffats i våras, men då var ju Coronan helt ny. Vi kommer att sitta utomhus idag, med avstånd, så det känns ok


Idag har jag inte tid att sitta här och filosofera, jag ska ta längre rundan med hundarna tänkte jag. Måste be Hannah hjälpa mig fixa punkteringen på cykeln, så jag kan ta cykelturer igen. 


Nä, nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp  morgonrocken. Gör nåt värt av den här dagen!


Gomorron

Av maria tafvelin - 25 augusti 2020 05:18

Tisdag morgon. Ena appen säger 5 grader och soligt, och att det känns som 3 grader. Den andra appen säger 7 grader och delvis molnigt, och att det känns som 5 grader. Kontentan av det hela är väl att det är kylskåpskallt i alla fall :)  Jag anade det redan igårkväll, så jag drog igen balkongdörren. Jo, faktiskt. Har nog "vuxit ifrån" att ha balkongdörren vidöppen dygnet runt, året om :)


Igår efter jobbet, hann jag bara hem och pinka hundarna så knackade det på dörren. Det var Pernilla och Otto :)  De var här en liten stund innan Mattias skulle komma och hämta honom. Vi hann plocka lite hallon, åka lite ruchkana, sen drog jag honom härute på gården i skrindan några varv :)


När de åkt båda två, tvärstekte jag en hamburgare, sedan var det dags att åka ner på stan för att gå till Stina på Hufvudsaken. Kl 18 var jag där, och kl 20.15 var jag klar :) Jag har ju tänkt sluta färga håret, och behöver lite hjälp för att få någon form av övergång. Slutar jag bara tvärt så ser jag typ ut som en grävling.... det är en markant skillnad mellan det grå (nästan vita) och det färgade mörka. Nu ska Stina hjälpa mig att få till en smidig övergångsperiod ... det är väl DET uttrycket "övergångsåldern" betyder, gissar jag :)


Idag bjuder jag på kålpudding på förskolan, det brukar vara poppis. Jag ska koka rätt mycket potatis, för i morgon är det kroppkakor. 


Nä, nu tror jag att det är dags att sparka av tofflorna och hänga upp  morgonrocken. Det blir ytterkläder på, när jag kopplat hundarna och ska ge mig ut på promenad. Ha en fin Tisdag. Se till att fylla den värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 24 augusti 2020 05:40

Måndag morgon. 11 grader och ... ja ... vad ska man kalla det här? Delvis mulet säger appen ... jamen, då säger vi så :)   Det här blir ett kort inlägg, då jag till slut blev tvungen att starta om datorn, då det gick så himla segt. 


Igår, efter morgonrundan, var jag ute på gården med hundarna en sväng. Godissök, sen bara var vi ute helt enkelt. När Otto sovit lunch hos Mattias, fick jag hämta hit honom och rå om honom en stund. 

         

Vi plockade hallon, han åkte ruchkanan, som jag hämtat ut på gården ... sedan ville han upp på sitt rum och leka en stund åxå 


 

När han blivit hämtad, drog jag iväg en snabb sväng på affärn och kompletteringshandlade för middagen. Det blev tacos :)

 

I afton blir det spännande att höra med Pernilla, Hannah och Robban, hur deras helg, med bröllopet i Ammarnäs, var. 


Kl 18 i afton ska jag till Stina på Hufvudsaken. Jag har bett henne om hjälp med kalufsen :)  Vi får se hur det blir, men Stina är superduktig, så jag är inte orolig :)


Nä, nu måste jag sparka av mig tofflorna och hänga upp  morgonrocken. Klockan går :)  Ha en superfin måndag. Gör nåt värt av den!


Gomorron


Av maria tafvelin - 23 augusti 2020 08:18

Söndag morgon. 16 grader och ... ja alltså, jag ser ganska mycket blå himmel ändå. Jag har varit uppe sedan kl 7, men suttit och skrivit (svurit lite åxå) protokoll som jag legat efter med. Tror ändå att jag till slut fick till det :)


Igår, efter morgonrunda med hundarna, lite städning och tvätt, satte jag Lilly i hundgården, lastade Theo och Alice i bilen och drog iväg till rinken på sjungande dalen. Det småduggade, men när vi varit där en stund, sprack det upp och blev sol

         

Godissök och lite lydnad blev det :)


När vi kom hem, släppte jag in hundarna, tog sedan ut Lilly på en solorunda med div. uppgifter

         

De blev nöjda allihop :)

   

Till middag blev det grillad kotlett, potatis och kantarellsås. 

 

Nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken och ta en morgonpromenad med hundarna. I afton nån gång, kommer Hannah, Robban och Pernilla hem från Ammarnäs och Lilly går över till sig igen :)


Ha en superhärlig Söndag. Fyll den med nåt värt!


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards