Alla inlägg under januari 2023

Av maria tafvelin - 29 januari 2023 11:57

Söndag mitt på dagen. 1 minusgrad och halvklart, det har varit strålande sol hela förmiddagen ,men nu dyker det upp lite slöjor. Sol upp 8.28 och ner 15.07


Veckan som gått sedan jag skrev i måndags kväll, har innehållit bland annat 

Korvgryta, apelsinfisk, thaigryta, spagetti m köttfärssås och hämtpizza

                 

Igår hade jag en väldigt lugn dag. Åkte på apoteket och köpte lite medikament, då jag kände av en begynnande förkylning (igen), tvättade bilen, långsam promenad med hundarna och lite småplock. Tänkte boka tvättstugan så jag gick ner och kollade. 184 hade bokat 11-15, så jag fnissade för mig själv och tänkte: nä, den går jag inte på (att boka 15 -19 alltså) så jag bokade idag söndag kl 15-19 istället :)


Idag, en lugn promenad med hundarna i morgonsolen, sedan åkte jag iväg på lite ärenden. Bland annat hämtade jag upp en fritös jag köpt av en bekant som jag inte träffat på många år. Mycket kul att få träffas och surra lite igen :)


Nu blir det att kolla lite på skidor på tv, sedan gå ut med hundarna en lite längre sväng innan det är dags att gå ner i tvättstugan. Ska även ta en sväng med dammsugaren tänkte jag. 


Hoppas du har en bra helg och att du kunnat fylla dagarna med värda grejer :)


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 23 januari 2023 19:05

Måndag .... klockan är efter 19, så jag kallar det kväll :)


Igår hade jag ju planerat en del ... men, så ringde Otto när jag var ute på morgonrundan med hundarna, och han ville komma till mommo. Självklart får han komma till mommo :)  Så, Pernilla skjutsade hit honom kring kl 10. Han hade Spidermandräkten på :)

 

Det blev ju lite för varmt när vi lekte med säcken, så han var tvungen ta av själva  dräkten .... och brände knäna lite när han gled på golvet ... ja alltså, våra lekar går rätt vilt till ... fniss. Så, jag offrade ett par lite tjockare strumpor och fixade knäskydd åt honom :)

 

Vi lekte med säcken en timme, såg lite tv , sedan blev det lunch som vi hjälptes åt att fixa. Vi kokade makaroner och värmde köttfärssås som jag hade i frysen. Efter lunch blev det mera lek med säcken innan vi kånkade ner den till förrådet igen och började bege oss till Boviken

 

Jag stannade i Boviken ett tag, sedan åkte jag hem. 


Idag är det ju Måndag jämn vecka. De måndagarna har jag tagit ledigt för att kunna finnas där för Pernilla, Pehr, Otto och STure. Sture, lillgubben ... tyvärr märker vi inte direkt någon skillnad trots glasögon och hörapparater, så vi får se vart det landar. 


Vilken underbar dag jag haft!  Jag åkte till Boviken efter att ha varit ute med hundarna och ätit frukost. Jag och Otto började med att kasta kuddar naturligtvis, sedan klädde vi oss, Pernilla, Otto och jag, för att gå ut och åka madrass. Sture sov med barnvakten nära. 

     

Efter ett tag, vet inte hur länge, så signalerade barnvakten att Sture vaknat, så jag gick in och tog honom medans Pernilla stannade kvar ute med Otto. 


När de kommit in, åt vi lunch, sedan åkte vi till Sara Kulturhus, bibblan, och dinosaurierna :)

   

Vi blev kvar där längre än vi tänkt :)  Fika på paolos, sedan en sväng förbi Ursviken för att hälsa på Hannah innan vi åkte tillbaka till Boviken. Då var det dags för mig att åka hem till Morö Backe och hundarna :)


Nu blir det att hänga i soffan framför tvn en stund, sedan gå ut med hundarna, duscha och hoppa isäng. En Riktigt värd dag har jag haft :)


Hoppas du åxå har/har haft en värd dag!


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 22 januari 2023 08:41

Söndag morgon. 7 minusgrader och klart. Sol upp 8.52 och ner 14.43 Nu märker man tydligt att dagarna blir längre. Eller rättare sagt dagsljuset visar sig längre :)


Igårkväll var jag vaken länge... fast inte av ilska för att hon på 184 inte klarar av att hålla sin tvättid ... fniss. Nä,, jag hängde framför tvn så länge att porten var låst när jag skulle kvällspinka hundarna :)  Klockan var alltså efter 22 :) Det är nog ett rekord sedan jag flyttade hit. Som tur är, har jag Alltid nyckeln i jackfickan, lägger ner den där direkt jag använt den, så att den alltid hänger med ut. När jag kom tillbaka från pinkrundan var det några som stod härute och skrek åt varandra... skönt att ha hundarna vid sin sida även om det inte var mig de skrek åt.


Idag blir det att fortsätta med solorundor för hundarna. Länge sedan jag körde nosework, kanske ska fixa några gömmor i förrådet. På tal om förrådet... jag har några grejer som jag lagt in i kapprummet här uppe, som jag insett att jag inte behöver ha i lägenheten, så jag ska bära ner en hel del. 


Nä ... om jag skulle parkera tofflorna och hänga bort morgonrocken, väcka hundarna och komma igång med dagen på allvar. Promenad med hundarna till att börja med, sedan blir det någon form av frulle. Ha en skön söndag, fyll den värt!


Gomorron



Av maria tafvelin - 21 januari 2023 16:52

Lördag eftermiddag. 8 minusgrader och klart väder. Sol upp 8.52 och ner 14.43


 Vad har då denna vecka innehållit? Ja ... allt möjligt skulle jag påstå :) Om vi börjar på jobbet, i matväg

           

I morse åkte jag till Boviken och åt frukost med Pernilla och Otto. Pehr hade redan ätit, då han skulle ut och springa med hundarna. Efter frukost blev det naturligtvis att kasta kuddar med Otto :)  sedan fick jag äran att hjälpa till med Stures syn-träning. Älskade lilla barn <3


Vidare till Hannah och Robban, där vi tittade på skidtävling på tv, sedan begav jag mig hemåt igen. Vilken solig, underbar dag! Hade bokat tvättstugan så jag gick ner precis när min tvättid startade. Jomen visstfan var hon där, samma kvinna som sist .... Jag hade bokat kl 15... kom ner kl 15 ... och hon stod och fipplade. Men, nu är ju jag (ibland) en väldigt hänsynsfull och förstående människa ... så när hon öppnade torkskåpet och visade att hon hade flera mattor där .. så sa jag ok, medans jag matade in mina två maskiner. Jag satte alltså inte in kolven i låset när jag gick, då hon fortfarande var kvar ....

Passade på att ta en solorunda med Theo :)

     


Efter en timme gick jag ner för att stoppa in min tvätt i tumlare och torkskåp. Döm om min förvåning, då hon fortfarande inte varit där och tagit reda på sin tvätt. Nu var klockan 16, dvs en timme in på min tvättid. Här nånstans flög jävulen i mig ... fniss. Jag hävde ut hennes grejer ur torkskåpet

 

sedan låste jag dörren med min kolv, så hon kommer inte in igen. KÄnner mig något omogen, men ändå vuxet irriterad på nåt sätt. Det här är väl essensen av att bo i hyreshus med gemensam tvättstuga :) Typ - ge fan i min tvättid !! fniss


Tog en solorunda även med Alice, men den hamnade inte på bild , då jag inte hade telefonen med mig. så himla skönt och nyttigt att ta solorundor! 


Det har varit helt underbart väder idag, och ser ut att bli lika fint i morgon. HOppas det :)


Nu ska jag strax ner i tvättstugan igen, för att kolla om tvätten är torr. Torkskåpet är lite kasst, så jag gissar att jag måste köra ett varv till ... men... jag har ju tid till kl 19, så det är ju lugnt :) ... och hon med nummer 184 kommer ju inte in så hon kan kasta ur min tvätt :)


Ha en supertrevlig lördagkväll... själv filar jag som bäst på menyn... har tinat en skiva fläskkarré som jag tänkte grilla.... och ha nåt gott till :)


Gokväll :)

Av maria tafvelin - 15 januari 2023 09:55

Söndag morgon .... eller förmiddag... hur man nu vill se på saken. 7 minusgrader och dis. Varning för extremt väder, här i västerbotten från eftermiddagen. Sol upp 9.08 och ner 14.19


Igår hade jag ju en städdag. Svängde runt med min nya superfina skaftdammsugare. Så himla smidigt! Var iväg och handlade lite på icaMaxi, svängde förbi och tvättade bilen, passade på att boka tvättstugan 15-19 när jag åkte iväg. Hemma igen så fortsatte jag mitt städprojekt, sedan blev det en kopp te i soffan framför tvn. 15.10 gick jag ner med tvättkorgen. Döm om min förvåning när jag hörde att tvättmaskinerna gick därinne. Den som startat maskinerna hade satt sin kolv i dörren så att ingen skulle kunna komma in, men kolven var trasig, så det var bara att låsa upp dörren. Såg då att båda tvättmaskinerna nyss startats, att torktumlaren och torkskåpet var påslagna. Jag blev lite småpurken faktiskt... hade jag varit kvällsmänniska hade jag helt enkelt bara bokat om och tagit den sista tiden .... men vem orkar vara vaken till kl 22 för att tvätta?


Jag gick upp till mig och skrev en lapp

 

Dörren lämnade jag på vid gavel, kunde ju inte sätta dit min egen tvättkolv dock. Gick ner efter en knapp timme, då hade denne hämtat upp sin tvätt, (även den jag hystade ur maskinerna, dyngblöta och lagt i korgen man kan använda att skjutsa sin tvätt fram till torkskåpet. Hela vagnen var borta, så hon skjutsade väl upp sin dyblöta tvätt i den. När jag lastat in i torktumlare och torkskåp, stängt dörren och satt min låskolv i... så kom hon. 

- Jaha, sa jag, är det du som tvättade på min tvättid?

På lite halvknagglig svenska påstod hon att hon inte sett att jag bokat.

- När bokade do?

- Kring kl 10 i morse, men du måste ju kolla innan du börjar tvätta, ifall någon bokat

- jag såg ingen boka

- Du måste ju kolla här på tavlan, sa jag och pekade. 

Då började hon babbla om att eftersom många inte städar efter sig i tvättstugan, måste hon alltid börja med att städa, så då hinner hon inte på sin tvättid

- men, du kan väl starta maskinerna först, och städa sen?

- nej, jag måsta borja med att skölja maskin

- det programmet tar ju bara 7 minuter

- om folk städa tvättstugan jag kan tvätta min tid

- jamen, du kan ju inte bara knalla in och tvätta utan att kolla om tiden är bokad

Här förstod jag att, endera gick det inte in det jag sa, eller så spelade hon dum. Jag började gå

- Kan du oppna dorren så jag kan lämna korgen

- Javisst


När jag hämtat upp min rena, torra, manglade tvätt gick jag en runda med hundarna och sedan började jag med middagen. Det blev stekt fläskkotlett med potatis rostad i airfryern, en gräddsås på stekskyn och lite sallad med avocado och päron

 

Lite tv, lite småpyssel, sedan kvällpink med hundarna. De fick springa lösa på skoterspåret. 


Vaknade i vanlig ordning kring 3.30 för att hosta skallen av mig. Hostade ett par timmar, sedan somnade jag om och vaknade 8.30 Det kändes lagom så jag klev upp. Har varit ute på morgonrunda med hundarna, och precis avnjutit frukost

 

Jo just ja, igårkväll provade jag något som många gått bananas över, att det ska vara typ det godaste som finns, som passar till precis ALLT. Brynt smör. Nja ... ok, det smakar typ kola ... men ... vad ska man ha det till? Googlade och läste att det passar perfekt till det mesta, kött, fisk, grönt, .. ringla över glass. Eftersom jag redan ätit middag, så provade jag att ringla lite på vaniljglass. Det smakade väl helt ok, men stelnade ju så att man tuggade i smör så att säga. Då köper jag hellre kolasås. Då vet ni :)


Nä, nu ska jag kavla upp ärmarna och göra ingenting ett tag få se, kan hända att jag fortsätter med det hela dagen :)


Ha en fin söndag, gör nåt som känns Värt, för DIG alltså :)


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 15 januari 2023 09:55

Söndag morgon .... eller förmiddag... hur man nu vill se på saken. 7 minusgrader och dis. Varning för extremt väder, här i västerbotten från eftermiddagen. Sol upp 9.08 och ner 14.19


Igår hade jag ju en städdag. Svängde runt med min nya superfina skaftdammsugare. Så himla smidigt! Var iväg och handlade lite på icaMaxi, svängde förbi och tvättade bilen, passade på att boka tvättstugan 15-19 när jag åkte iväg. Hemma igen så fortsatte jag mitt städprojekt, sedan blev det en kopp te i soffan framför tvn. 15.10 gick jag ner med tvättkorgen. Döm om min förvåning när jag hörde att tvättmaskinerna gick därinne. Den som startat maskinerna hade satt sin kolv i dörren så att ingen skulle kunna komma in, men kolven var trasig, så det var bara att låsa upp dörren. Såg då att båda tvättmaskinerna nyss startats, att torktumlaren och torkskåpet var påslagna. Jag blev lite småpurken faktiskt... hade jag varit kvällsmänniska hade jag helt enkelt bara bokat om och tagit den sista tiden .... men vem orkar vara vaken till kl 22 för att tvätta?


Jag gick upp till mig och skrev en lapp

 

Dörren lämnade jag på vid gavel, kunde ju inte sätta dit min egen tvättkolv dock. Gick ner efter en knapp timme, då hade denne hämtat upp sin tvätt, (även den jag hystade ur maskinerna, dyngblöta och lagt i korgen man kan använda att skjutsa sin tvätt fram till torkskåpet. Hela vagnen var borta, så hon skjutsade väl upp sin dyblöta tvätt i den. När jag lastat in i torktumlare och torkskåp, stängt dörren och satt min låskolv i... så kom hon. 

- Jaha, sa jag, är det du som tvättade på min tvättid?

På lite halvknagglig svenska påstod hon att hon inte sett att jag bokat.

- När bokade do?

- Kring kl 10 i morse, men du måste ju kolla innan du börjar tvätta, ifall någon bokat

- jag såg ingen boka

- Du måste ju kolla här på tavlan, sa jag och pekade. 

Då började hon babbla om att eftersom många inte städar efter sig i tvättstugan, måste hon alltid börja med att städa, så då hinner hon inte på sin tvättid

- men, du kan väl starta maskinerna först, och städa sen?

- nej, jag måsta borja med att skölja maskin

- det programmet tar ju bara 7 minuter

- om folk städa tvättstugan jag kan tvätta min tid

- jamen, du kan ju inte bara knalla in och tvätta utan att kolla om tiden är bokad

Här förstod jag att, endera gick det inte in det jag sa, eller så spelade hon dum. Jag började gå

- Kan du oppna dorren så jag kan lämna korgen

- Javisst


När jag hämtat upp min rena, torra, manglade tvätt gick jag en runda med hundarna och sedan började jag med middagen. Det blev stekt fläskkotlett med potatis rostad i airfryern, en gräddsås på stekskyn och lite sallad med avocado och päron

 

Lite tv, lite småpyssel, sedan kvällpink med hundarna. De fick springa lösa på skoterspåret. 


Vaknade i vanlig ordning kring 3.30 för att hosta skallen av mig. Hostade ett par timmar, sedan somnade jag om och vaknade 8.30 Det kändes lagom så jag klev upp. Har varit ute på morgonrunda med hundarna, och precis avnjutit frukost

 

Jo just ja, igårkväll provade jag något som många gått bananas över, att det ska vara typ det godaste som finns, som passar till precis ALLT. Brynt smör. Nja ... ok, det smakar typ kola ... men ... vad ska man ha det till? Googlade och läste att det passar perfekt till det mesta, kött, fisk, grönt, .. ringla över glass. Eftersom jag redan ätit middag, så provade jag att ringla lite på vaniljglass. Det smakade väl helt ok, men stelnade ju så att man tuggade i smör så att säga. Då köper jag hellre kolasås. Då vet ni :)


Nä, nu ska jag kavla upp ärmarna och göra ingenting ett tag få se, kan hända att jag fortsätter med det hela dagen :)


Ha en fin söndag, gör nåt som känns Värt, för DIG alltså :)


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 14 januari 2023 10:06

Lördag förmiddag. 7 minusgrader och molnigt. Sol upp 9.11 och ner 14.06  Ska försöka mig på en sammanfattning av veckan. 


I måndags hade jag Otto-dag. Vi lekte, kastade kuddar, var ute och skottade snö... det hade snöat rätt så rejält under natten

   

Pernilla och Pehr var med lille Sture på sjukhuset och hade videomöte med Karolinska, sedan var de och hämtade ut Stures hörapparater. Han fick även sina glasögon på måndagen

   

Han är så gullig så man smäller av <3

Jag avslutade dagen med oxfilé och potatisgratäng :)

 

På tisdagen var jag tillbaka på jobbet igen. Maten jag bjudit på under veckan blev

tisdag: husets pyttipanna med stekt ägg och rödbetor

 

Onsdag: Fiskgratäng

 

Torsdag: Chili sin carnen  med ris

 

Fredag: Kycklingenchiladas

 

Igår fredag dansades julen ut på förskolan, så jag hade fixat små godispåsar till fiskdammen. I påsarna la jag några russin, en majskrok, ett par bananchips och en unicornmarsmallow :)

 

Ica maxi har de pyttesmå, helt perfekta godispåsarna :)


När jag kom hem från jobbet på onsdagen, låg en handskriven lapp som blivit inkastad i brevinkastet. Det var "fastighetsteknikern" - vaktmästarn, alltså. 

 

Jag gjorde en felanmälan den 8/12 om att det fattas en hylla i kylskåpets dörr. Jag hade då haft kontakt med Elektrolux för att vara säker på att det faktiskt skulle finnas en sådan där hylla med lock längst upp. Jo, det skulle det. 


Jag kollade mina missade samtal och hade inget missat som inte fanns i mina kontakter. Således hade han fel telefonnummer till mig, eller så inte ringt alls. Vid dörren måste han varit när jag befunnit mig på jobbet, för jag har aldrig haft en påringning där heller. (kollade faktiskt om dörrklockan funkade för säkerhets skull, och det gjorde den) Eftersom han inte lämnade något telefonnummer jag kunde nå honom på för att svara på lappen, googlade jag upp kontaktuppgifter på SBB-s hemsida och skickade ett mail till honom. (Där jag faktiskt skrev att jag inte hade några missade samtal från 1/12 som kunde komma från honom, och eftersom jag jobbar på dagarna så har han nog hittat av då .... eftersom det inte ringt på dörren när jag låg hemma i covid. Nåja. Igår när jag kom hem, så låg en splitt ny hylla utanför dörren :)


Pratade med grannen mittemot häromdagen, det är ett gammalt par som bor där, och nu var det kvinnan jag började språka med när jag skulle gå ut med hundarna. Hon berättade att de åxå haft hundar förut, men nu är de för gamla. Hon brukar se mig när jag går ut på kvällarna med dem, och brukar tänka att oj så sent jag måste gå ut. (Brukar gå ut kring 21 ... fniss)


- Den där svarta, sa hon och pekade på Theo ...Är det en labrador?

- Nej, båda är staffordshire bullterrier

- Jaha, ja de ser så snälla och fina ut. Min son har två hundar ... såna där ... dvärgchimpanser .. nä ... vad heter det

- Menar du dvärgschnauzer?

- Nej ... såna där mini av de här stora farliga .... Dobermann, sa hon och sken upp för att hon kom ihåg vad rasen hette

- Aha, då är det kanske dvärgpinscher

- Jo, precis, så heter de


jag blev så full i fniss inombords .... dvärgschimpanser .... det var gulligt tyckte jag :)


Idag blir det städning tänkte jag. Ska tvärt iväg på IcaMaxi åxå... ser att man som stammis får köpa en färdig pizzadeg för 1 kr, ja, sen behöver jag lite andra grejer åxå. 


Ha en riktigt fin lördag, fyll den med nåt värt!


Tjing så länge


Av maria tafvelin - 8 januari 2023 12:32

Söndag mittpådagen. 6 minusgrader och snö. Det har snöat hela natten och hela dagen. Sol upp 9.25 och ner 13.58


Igår åkte jag till Söderbodan för att hjälpa Hannah och Robbanl. Det ska flytta in en ny hyresgäst och det var lite saker som skulle fixas. Pernilla, Pehr, Otto, Sture, Robbans mamma Elisabeth och hennes Valle kom åxå, så vi var rätt många händer som hjälptes åt. Jag hade erbjudit mig att hjälpa Hannah med att tapetsera lilla toan ... det slutade med att Pernilla gjorde nästan allt själv ... jag var hjälpreda och Hannah var barnvakt ... fniss. 

   


Till middag igår blev det omelett med champinjonstuvning och råstekt potatis

 

I fredags blev det karrékotlett, potatisgratäng och sås. Det var åxå gott :)

 


Inatt vaknade jag kring 1.30 av att någon av grannarna höll på med nåt. Lät typ som att det spikades upp något på väggarna ... men eftersom det genomgående är betong, så var det någon annan syssla. Det höll mig vaken till kl 4 i alla fall. Skönt att kunna somna om :)


Klev upp kl 8, gav hundarna mat ... klädde på mig ... hade redan bestämt att lasta hundarna i bilen för att åka och ta en längre promenad någon annanstans än de smala gångvägarna häromkring. Alice har börjat bete sig som ett arsle vid åsynen av andra hundar, och det bottnar förmodligen i för lite aktivitet/motion. Jag måste göra Mer helt enkelt. I halverst snöstorm gick vi en timme i området kring Beijers m omnejd, med lite olika lydnadsmoment. Häromdagen tränade jag dem lite i garaget

 

Nu måste jag växla upp ännu mer, för att hundarna ska må bra. 


Idag har jag städat bort julen. Så himla skönt! Det är ju så mysigt att plocka fram adventsljustakar och stjärnor, tomtar och fejk-amaryllis .... men så himla fräscht det känns att plocka undan alltihop :) Ut med det bara!  Har dammtorkat, dammsugit... ska bara torka golven åxå så är det tip top och redo för vårens ljus :)


Nu ska jag ta itu med golvtorkning, sedan ner i tvättstugan som jag bokat. Har tagit fram en bit oxfilé ur frysen .... tänkte att det var en lämplig söndagsmiddag :)   


Ha en superfin fortsättning på söndagen, många timmar kvar att fylla med nåt värt :)


Tjing så länge



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards