Direktlänk till inlägg 10 mars 2024

Problem OK?

Av maria tafvelin - Söndag 10 mars 15:11

Söndag eftermiddag. 3 plusgrader och strålande sol. Sol upp 6.07 och ner 17.22


Kom precis in från en längre promenad med hundarna. Men så helvetiskt härligt med sol och några plusgrader! Det gäler att passa på att njuta innan sommaren kommer med sjuk värme, mygg, knott, getingar och allmänt för varmt .. fniss


Hörrni, herregud vilken vecka det har varit. Jag har hunnit snusa på Hannah och Robbans lille Sixten... men jag blev krasslig i slutet av veckan, så jag har hållit mig undan några dagar.

 

Jag frågade om de ville att jag skulle baka lite åt dem, så at de hade att bjuda besökare på fika, och det ville de. Jag bakade kanelbullar, chokladbollar, kolasnittar, toskarutor, brysselkex med ljusblå kant, chokladsnittar och finska pinnar :)  Jag lämnade fikat ute på bron, då jag inte ville smitta lille Sixten.... ja inte Hannah eller Robban heller :)


Igår blev det frukost hemma hos Pernilla och Pehr. Sture är redan förkyld så det kändes mindre allvarligt att besöka dem. Efter frukost sov Sture och jag hjälpte till med att lasta upp några skivor upp till övervåningen som de håller på att göra beboeligt. Pyttipanna till lunch, sedan la jag STure i vagnen och gick en barnvagnspromenad tillsammans med Hannah, Robban, Sixten, Lilly och Greta. Fint väder! Pernilla fick passa på att åka in till stan och göra lite ärenden under tiden. Hannah och Robban gick hem till sig efter promenaden, Pernilla kom tillbaka från stadsturen och jag åkte hem till mig. 


I fredags åt jag parisertallrik till middag

 

Igår grillade jag en skiva entrecote

 

Ikväll blir det lax.... har inte bestämt om det blir lax i ugn eller laxpasta ... lutar åt lax i ugn. :)


Igårkväll var det ju mellofinal. Tänkte - jamen, jag ska försöka se hela programmet, laddade upp med mellosnacks - rostade ett par skivor bröd, tog fram creme fraiche, hackade lite rödlök.... hade även några riskakor och lite räksallad. Bänkade mig framför tvn prick kl 20 .... men vafan ... innan första låten ens tagit slut, så var snacksen slut åxå ... fniss   Såg dock hela programmet .. nästan. Tog en kvällsrunda med hundarna där i slutet ... det var någon som satte sig framför mig och helt enkelt undrade om kvällspromenaden var inställd... fniss

 

I morse åkte jag iväg och hämtade ett klädpaket jag köpt på facebook ... som jag redan lagt ut för att sälja vidare. Allt var för stort .. :)  Efter det åkte jag på Söder för att tvätta bilen. Tvätten på Solbacken är stängd, för de håller på att installera en Ny tvätt. Perfekt - då kanske den funkar som den ska Varje gång :)


På OK söder upptäckte jag snabbt att det inte är meningen att det ska rymmas mer än max 4 bilar i kö... NU stod där 5 tror jag .... så jag hamnade väldigt tajt till ut mot vägen.... men tänkte att jag kan flytta på mig om någon propsar på det. Jo, så blev det, men det var för att någon skulle hämta en släp som stod lixom bredvid kön. En glad tjej kom fram och jag öppnade bildörren

- Hej sa hon och log, vi skulle behöva komma fram för att hämta den där släpen

- Jamen jag flytar mig, sa jag glatt

Jag körde fram så att jag stod jämsides med bilen framför mig i kön. Som ni alla kan räkna ut, så hann det ju komma en bil och ställa sig där jag stått ..... förstår inte hur Han tänkte... han må ju ha sett bilen som skulle ta sig ut med släpen ... men men. Såg att glada tjejen gick fram till hans bil och pratade med honom. När de kopplat släpen och skulle iväg kom hon fram till mig igen

- Jag sa åt honom att du ju är före honom i kön, att du var tvungen flytta dig för att vi skulle komma fram

- Tack snälla :)

Han var ju tvungen att backa undan, han som ställt sig på min plats, för att släppa fram bilen med släpet... och jag backade snyggt tillbaka in i kön igen. 


Nu blev jag varse andra problem när det blir kö till tvätthallen. Bilar som vill komma fram för att pumpa däck och tvätta av rutor och lyktor ... de kom sig inte fram, eftersom ingen lämnat lucka. De måste lixom köra upp jämte tvätthallen ... Men herregud.... Ja, när det körde in en ny i tvätthallen och de bilarna före mig i kön körde fram, ja, då stod jag naturligtvis stilla för att kunna släppa förbi de som eventuellt ville pumpa däck. Jag menar, det går ju inte snabbare att komma in i tvätthallen bara för att man inte lämnar lucka


Till slut blev det min tur, och jag blev glad över att det faktiskt kom schampo i denna biltvätt, det har det inte gjort på OK solbacken de senaste gångerna. Om jag påtalat det i stationen? Ja, vad tror ni? FNISS


NÄr jag körde ur tvätthallen så kom en bil backandes ..... det är rätt så trångt, men det funkade att komma förbi honom. Jag insåg ganska snabbt varför han backade... han skulle backa runt hörnet så att han kom åt att pumpa däcken! Det känns som att det inte är det smidigaste där kring OK Söder ... Men, jag fick bilen tvättad och allt är frid och fröjd :)


Nä, nu ska jag ta fram lax ur frysen och börja förbereda för middag. Hoppas ni haft en härlig helg, att ni har en fin söndag, att ni lyckats fylla veckans alla dagar med värda grejer!   Fick förresten idag positiv feedback på min sportlovskasse, och en förfrågan om det även blir en påsklovskasse. Det blir det :)


Tjing så länge!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 21 april 09:01

Söndag morgon. 4 minusgrader och ... tror jag kan kalla det halvklart. Sol upp 4.35 och ner 20.32. Rejält långa, ljusa dagar nu. Det har dock varit så kallt på nätterna att snön envist ligger kvar, men det ska väl ge sig så småningom :)   I onsda...

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards