Direktlänk till inlägg 24 juni 2023

Den blomstertid nu kommer

Av maria tafvelin - 24 juni 2023 11:30

Midsommardagen. 17 grader och ... uppehåll. Väderappen i telefonen säger att det regnar och att det ska sluta kring 16. Datorns väderprognos sa för en stund sedan att det ska börja regna om 31 minuter, men har ändrat sig och säger att det är 13 grader och övervägande soligt. Inget stämmer med andra ord :)  Sol upp 01.47 och ner 23.29


Från att ha bloggat 2 ggr/dag , till att nu blogga typ en gång i veckan, gör att det blir lite komprimerat. Egentligen tycker jag att det är tråkigt att inte skriva varje dag, men .... det har bara fallit sig så. Snart är det ju dock semester ,så då kan det ju bli varje dag igen :)


Under veckan som gått har det ju varit så oerhört jävla varmt. Mot 30 grader mån, tis och ons. På måndagen började jag tidigare för att hinna baka limpa innan det blev för varmt. Jag bar ut vattenmelon mellan frukost och lunch, då alla var utomhus. Till lunch blev det kall pastasallad med köttbullar

 

Tisdagen var lika varm. Alla barn fick isglass att svalka sig med därute på gården. Till lunch blev det ljummen ost/skinkpaj

 

På tisdagkväll var det middag ute med jobbet.

 

Vi hade bord på "Meat Us" kl 19.15  Ca kl 20.40 fick vi in den beställda maten. Jag älskar lamm, men det blir ju inte ofta man köper det, då det är rätt dyrt, så när jag såg att de hade lamm på menyn så valde jag det. (jo, jobbet betalade :) )  Blev oerhört besviken. Köttet fullständigt smaklöst, vitlökssmöret var en sorglig form av såsig smet som skiktat sig och varken smakade smör eller vitlök

 

Vad limeklyftan hade där att göra, vet jag inte. Upplägget var tragiskt, och vad som var i den lilla svarta skålen vet jag inte ... smakade typ bara creme fraiche? Majsen var större än köttbiten. Hade jag betalat ur egen ficka hade jag definitivt inte betalat fullt pris. Men, sällskapet var ju superbra :)



Onsdag - fortfarande åt helvete för varmt. Vattenmelon och isglass även denna dag. Till lunch blev det panerad fisk, potatis och min kalla sås gjord på fil,majonnäs, bostongurka, dill och lite honung

 

Torsdag morgon skulle jag öppna, dvs börja kl 6 och ta emot de första barnen. Klev upp kl 04, gick på toa, sedan var det dags att ge Theo mat och gå ut med honom. När jag öppnade dörren till kapprummet/förrådet där hundmaten finns ... rasade hyllorna ner från väggen med ett sjuhelvetes brak. Där hade jag bland en massa annat, glasburkar och glasvaser. Min första tanke var: Helvete, nu väcker jag alla grannar!

 

Till lunch blev det lite rester, det är ju dags såhär inför semestern att göra kyl- och frysrensning. Jag hittade en låda korv stroganoff i frysen, och hade lite överblivna köttbullar... tillsatte krossade tomater och döpte alltihop till "skojiga grytan" Till det makaroner. Barnen tyckte det var så skojigt att de åt upp alltihop :)

 

Till mellis blev det, förutom mackor med pålägg, glass och jordgubbar, som vi åt utomhus allihopa 

 

Igår regnade det hela dagen. Det började redan på natten. Tajmingen kanske var lite oturlig just eftersom det var midsommarafton, men regnet behövdes verkligen. Regnjacka på både mig och Theo när vi gick morgonpromenad, sedan åkte jag på IcaMaxi för att småhandla lite inför midsommarmaten. Sprang även över på Willys för att köpa lite snittblommor. Min erfarenhet är att Willys alltid har bättre blommor :)

   

Jag hade tagit ut ett stycke innanlår av älg ur frysen på torsdagen, så igår körde jag igång sous viden på 56 grader.

 

Köttet, som var 7 cm tjockt, körde jag i 3 timmar. Delikatesspotatis körd i airfryern, och en supergod kantarellsås till köttet som btw blev HELT perfekt, gjorde min middag så himla god!

 

just ja, till förrätt gjorde jag fyllda champinjoner, det var åxå gott :)

 


Efterrätt - jordgubbar med vaniljglass

 

Till kvällsrundan hade det slutat regna. Jag var så himla trött så jag kände att jag kommer att somna bums där kl 22, och det gjorde jag åxå ... men det var lite stökigt härute under natten, så jag vaknade ett par gånger... men, eftersom jag är ledig både idag och i morgon, ska det nog reda upp sig tänker jag. 


Förresten, kapprummet/förrådet är åtgärdat :)

 

Den här dagen ska jag bara "vara". Har dammsugat, både ute på balkongen och härinne, men det är ungefär vad jag har planerat att åstadkomma. Halvligga i soffan och kolla på tv, äta den mat som blev över från igår... ungefär så :)


Fyll den här dagen med nåt NI tycker är värt! och hörrni ....

Glad midsommar!

 


https://youtu.be/OJ9z1vDBaBM


 
 
Göran

Göran

24 juni 2023 15:52

Vad fyllde du champinjonerna med? Jag brukar grilla champinjoner ibland. Skaffar stora svampar och skär ut foten som du också gjort. Sen lite salt och peppar och en bit gorgonzola som jag köper på Lidl. Då det bubblar i osten är de färdiga. Jättegott tilltugg till en grillad köttbit.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

maria tafvelin

25 juni 2023 13:46

Jag fyllde med vitlökssmör, mixat vitt bröd och lite hackad persilja. Stekte champinjonhattarna i smör först, fyllde dem och körde i ugnen, 225 grader typ 12 minuter

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Lördag 18 maj 17:36

Lördag afton. 23 grader, sol. Sol up 2.59 och ner 22.04 .... rätt många timmar kvar till solnedgång alltså ... fniss   Hänt i veckan             Känns verkligen märkligt med sån värme .... samtidigt som snöhögarna på gården ligger kvar...

Av maria tafvelin - Söndag 12 maj 10:18

Söndag förmiddag. 12 plusgrader och växlande molnighet. Det har regnat inatt, men slutat nu :)  Sol upp 3.20 och ner 21.43   Veckans mat Måndag- korv stroganoff   Tisdag- Fläskpannkaka   Till mellis gjorde jag spett   Onsdag - ...

Av maria tafvelin - Söndag 5 maj 12:11

Söndag mitt på dagen. 5 plusgrader och halvklart. Sol upp 3.44 och ner 21.19   I fredags bjöd jag på helstekt fläskytterfilé, pommes och beasås till lunch. Det blev uppskattat :)   Bakade åxå lite bullar att lägga i försäljningsfrysen   ...

Av maria tafvelin - Torsdag 2 maj 19:26

Torsdag ... jamen kväll :) 9 plusgrader och mulet. Sol upp 3.55 och ner 21.09   Då var valborgshelgen slut. Efter jobbet på tisdagen, valborgsmässoaftonen ... så var jag helt slut. Kl 19.47 skrev jag till Pernilla och Hannah i vår chattgrupp: -...

Av maria tafvelin - Tisdag 30 april 17:16

Tisdag afton. Valborgsmässoafton! 10 plusgrader och mest soligt!!!!!!! Sug på den!!!! Sol upp 4.02 och ner 21.02   Igår var det kräksnö, hagel och mot kvällen spöregn. Aldrig kunde man tro att det skulle bli både soligt och riktigt varmt idag :) ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards