Direktlänk till inlägg 10 februari 2017

Eukalyptus Baby!

Av maria tafvelin - 10 februari 2017 16:27

Fredag eftermiddag. Fortfarande stapplig och ostadig, men inget nytt yrselanfall. Sov till 7.30 men vägrade kliva upp ... låg kvar till strax efter 8 innan jag klev upp och kokade kaffe. Mildare idag, 7 minus i morse, 8 minus i skrivande stund. 


Efter kaffe och morgonrunda packade jag nosework-väskan och åkte iväg på jobbet. In på jobbet för att fixa lite grejer, men sedan rigga för nw-träning. Eddie skulle få sin första lektion i Nosework :)   och Susanne, på rackarungarnas hundskola, skulle komma med sin Hagel, för att träna åxå. Jag riggade utomhussök och fordonssök till henne, sen tog jag med lite kartonger till garaget på jobbet för att starta Eddies utbildning till Noseworkproffs. 

 

   

Första varvet, och faktiskt andra varvet åxå, höll han knappt på att hitta korvbitarna jag lagt ut, men redan vid tredje varvet hade han fattat galoppen. Den här första lektionen går till en början ut på att man lägger ut x antal kartonger, jag hade 7 st. På typ 4 av dem la jag en korvbit. Det här för att han ska fatta grejen, och tycka att det här med kartonger är kul :)   Som sagt, första och andra varvet nosade han mycket på  marken, hade inget system i sitt nosande .. men hittade till slut korvbitarna. Tredje varvet, då var han inne i tänket, och nosade reda på korvbitarna snabbt. 


Efter typ 8-10 vändor, tog vi en paus då han fick hoppa in i bilen en stund. Under tiden han slappade, preppade jag en av kartongerna med en möbeltass droppad med en droppe eukalyptushydralat, samt att jag plockade bort några av de andra kartongerna. La en korvbit på den kartong där jag hade möbeltassen (doften satt vid ett hål i kartongen, och korvbiten vid hålet) Detta för att hunden ska, i det ögonblick den hittar och äter korven, ska få en dos av eukalyptus i samma veva. Det är på så sätt man lixom .... binder ihop doft med belöning, och hunden så småningom VILL hitta doften av eukalyptus :)    Körde några svängar, och det gick så himla bra!  Han var taggad, jag band upp honom mellan varven när jag la ut ny korv och flyttade kartongerna ... men han var inte brutal när han nosade. När Cornelis jobbade med Nosework, då SPRUTADE det kartonger åt både höger och vänster, hahahaha ... Åh Cornelis ... du var lite för stressad för jobbet .....   Molly, som jag ju faktiskt till och med tävlat med, är åxå väldigt laddad ... men hon sparkar inte kartonger åt alla håll .... fniss. 


Efter ca 4-5 lyckade svängar med doft/korv vid doften, så bröt jag. Han var inte för stressad, han nosade glatt och intensivt utan att bli stressad ... och det tyckte jag räckte för idag. Gick istället ut och körde lite lydnad och lek på parkeringen, innan han fick hoppa in i bilen, då Susanne kom med sin Hagel. 


Hagel fixade mina riggade banor med bravur. Skitkul att se en duktig hund jobba!!! 


Varför jag inte hade med Molly på nw-träning idag, är att hon är så oerhört känslig för mitt mående. När jag är ostadig och stapplig, då stänger hon av. Det märkte jag redan för några år sedan då jag gick rallylydnadskurs med henne. Vid ett av de sista tillfällena var jag ostadig och mådde purk av Meniére, och då funkade Molly inte alls. Hon bara smög bakom och tittade på mig. Visst, när hon blir såpass tränad och Inne i sitt jobb, kommer det nog inte att spela någon roll hur JAG mår ... men vi är inte där än, och jag vill INTE utsätta henne för ett träningstillfälle där jag inte tror att det kommer att gå bra. Det kommer massor med BRA tillfällen framöver. 


Nu blir det lugnt resten av dagen och kvällen. Då jag redan tar maxdos medicin, kan jag inte ta mer .... utan jag får helt enkelt gilla läget. EN sak som är skitkul är att den här grönsakssvarven har kommit, som jag beställt. Så ... jag får väl .... SVarva ihop en God Middag ..... fniss .... fniss ... fniss..... 


Tjing så länge

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards