Direktlänk till inlägg 24 september 2017

Waow!!! Vilken skillnad!!

Av maria tafvelin - 24 september 2017 08:04

Söndag morgon. Min nya supersöta kaffebryggare har precis blivit klar. 10 grader och molnigt. 


I fredags efter morgonrundan, åkte jag iväg och klippte Pernilla, sen hem och jobbade med hundarna var för sig. Kelly fick ett kul trick-pass ute på gården, Theo ett lydnadspass med fokus på kontakt, och Molly .... ja ... hon hade skoj

Paddy fick en solorunda i flexit. 


Igår, lördag, efter morgonrundan, var det dags att åka till tjommen som skulle hjälpa mig med bilen. Jag lastade Paddy och tänkte att det blir ju perfekt att promenera med honom hem när jag lämnat bilen. Körde dit, ringde på, och bildoktorn kom ut med sin dator. Jag fick sitta med och lära mig en hel del ska jag säga. Faschinerande att kunna knappa fram precis alla funktioner på bilen, via en dator. Han berättade bland annat att en del bilar (hördes ffa vara saab) kunde "tappa minnet" om batteriet blev helt tomt. Då kunde det tex bli så att det inte gick att öppna dörrarna, du kunde alltså bli både inlåst och utlåst från bilen, för den fick inga signaler. Herregud!


Nåja, han fick ju fram att det var tändspole nr 2 som var dålig. Sen var det dags att ta nästa steg- under huven.

 

Här fick jag åxå lära mig en hel del. Att tändstiften var slut, det såg jag tydligt. Men .... det här att det skulle behöva bytas ventilkåpspackning som verkstan påstod, det höll han inte med om. 

- Om du tittar var det är fuktigt, där det kan tänkas ha läckt ut lite olja, så är det inte runt packningen det är som mest, det är runt påfyllnadslocket. Det gick åxå skruva fast ventilkåpan betydligt mer än vad som var gjort, samt ett trick med påfyllnadslocket, så var han säker på att det skulle bli tätt och fint. 


Allt som allt tog det 30 minuter, och kostade, med delar och arbete 1300 kr. Verkstan ville ha 7698. Alltså, Waow!!! Vilken skillnad!! Jo, jag förstår att verkstan måste ta mer, de har ju snubbar som ska ha lön, och de har lokaler som kostar pengar. Det fattar jag . Jag  ärdock oerhört glad över att lillebror tipsade om den här bildoktorn. 


Jag behövde alltså inte ens lämna bilen där, utan körde hem efter den där halvtimmen. Tog Paddy på solorunda när vi kom hem, sen körde jag lite NW med Theo. Började kring lusthuset och grillplatsen

 

Sen körde vi mattpiskställningen, soprummet, cykelförrådet, och till sist ute på fasaden. Han hade problem när vi började, då gömde jag en tops i sugrör, vid lusthuset. Den hittade han inte, så jag bytte till möbeltass och Två droppar. Då hittade han alla gömmor, och jag använde möbeltassen till alla gömmor sedan, förutom den sista på fasaden, då gick jag tillbaka till tops i sugrör


  Efter det söket slutade vi, jag gick upp och tog Kelly och Molly på en duorunda :)

Klassfesten på TV fick avrunda vår lördag, en kvällspink på det så var en Värd dag slut. 


Idag jobbar jag ju. Såhär efter semestern går jag tillbaka till att jobba söndag-torsdag istället för måndag-fredag. Det betyder att jag om två klunkar ska hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Ha en fin söndag, gör nåt värt av dagen så att ni får minnen att lägga in i minnesarkivet, att plocka fram då och då och titta på :)


Gomorron


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards