Direktlänk till inlägg 18 maj 2018

Pressas du till döds du åxå?

Av maria tafvelin - 18 maj 2018 13:51

Fredag ... tippar iväg mot eftermiddag. Alldeles lagoma 16 grader :)   I morse vaknade jag kl 05 och kunde inte somna om ... så jo, det känns som om klockan vore åtminstone middagsdags ... fniss. 


Eftersom jag vaknade så tidigt ... och faktiskt VÄGRADE kliva upp, eftersom det är min lediga dag, så låg jag kvar i sängen och kollade på dokumentären om Avicci. Ett starkt människoöde. En människa som brann, som älskade, som hamnade lite utanför det han egentligen brann för, på ett sätt. Fenomenet är oerhört vanligt tror jag. "Man" gör det man älskar att göra ... men det går lixom för långt. Jag tror att det är oerhört vanligt att människor pressas, om inte till döds, så åtminstone till sämre mående ... när de lägger för mycket tid på saker de egentligen älskar att göra. Det här blir väldigt dubbelbottnat, jag vet. Att göra det man älskar att göra .. det är helt fantastiskt. Men ... om man blir pressad att fortsätta, göra mer, göra annorlunda än det man vill och älskar, att prestera utöver vad man egentligen har kapacitet till ..... 


Jag visste faktiskt inte att Avicci var så stor. Jag har hört massor med låtar med hans stämpel, utan att veta att det var hans. När jag läser och förstår, hur stor han faktiskt var ... så undrar jag ... Varför har jag inte förstått det tidigare? Kan det vara så ... ÄR det så .... att rubrikerna inte var sådär megastora kring honom när han levde?  Åtminstone här i Sverige?  Jag vet inte ... men det jag VET är att hans öde inte är unikt. Tyvärr. Det är helt fruktansvärt att människor, idag, i Sverige ... blir så pressade att prestera ... att de till slut inte orkar prestera mer. TROTS att de får göra det de älskar. Eller, är det just på grund av det? Isåfall .... HUR kan pressen bli såpass stor att man inte själv kan bromsa? Ligger det alltid en människa bakom, som tjänar MER på att du fortsätter pressa dig, trots att du egentligen inte VILL eller ORKAR?


Jag kan tänka mig att problemet är, inte bara "lokalt" i Sverige, utan faktiskt Globalt. HUR FAN KUNDE DET BLI SÅ???


HUR .... FAN .... KUNDE ... DET ... BLI  .... SÅ????????


Vi är väl hyfsat i framkant gällande regler när det gäller det mesta inom arbete och allt vad det innebär om skydd, tillsyn, bla bla bla ....   men .... det verkar inte hjälpa mot det faktum att MÅNGA känner sig pressade att prestera. JO ... man MÅSTE prestera. Har du någon form av förhinder att jobba fullt ut, så är du MINDRE värd, så är det. 


KAN DU INTE PRESTERA SÅ ÄR DU MINDRE VÄRD

 


Så .... när orken tryter, oavsett ålder .... kapaciteten minskar ... plötsligt är du inget värd. Människor i omgivningen puschar - kom igen !!!   Men ... Det finns inte längre. Det är borta. 


- VAD är borta??? 

- Lusten och glädjen. Den dog i samband med att Du pressade. Den dog när det inte längre var av egen vilja, utan av tvång. Den dog när Du krävde mer än jag kunde ge. Den dog när du inte ville förstå att jag inte orkade mer. Den dog när du körde över mig till förmån för dina egna behov. 


Jag är glad över att jag såg den här dokumentären. Har du inte sett den så rekommenderar jag dig att du ser den Nu. Det är inte BARA ett "personöde" det handlar om. Man kan se det Så mycket Vidare. Ett samhällsproblem. 


Punkt

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Av maria tafvelin - Lördag 16 mars 08:46

Lördag morgon. 3 minusgrader och halvklart. Sol upp 5.46 och ner 17.40 Har precis ätit en rostad macka med avocado och rödlök efter morgonpromenad med hundarna. "Ring så spelar vi" ljuder från högtalaren :)   Då var det helg igen, veckorna går fo...

Av maria tafvelin - Söndag 10 mars 15:11

Söndag eftermiddag. 3 plusgrader och strålande sol. Sol upp 6.07 och ner 17.22   Kom precis in från en längre promenad med hundarna. Men så helvetiskt härligt med sol och några plusgrader! Det gäler att passa på att njuta innan sommaren kommer me...

Av maria tafvelin - Torsdag 7 mars 15:21


HÖrrni. Det är väder, det är SOL, det är soluppgång, men flera timmar till solnedgång. Dagar har gått, mat har lagats och ätits, tårar har runnit (av glädje) skratt har bubblat....    Dag Sixten Ingemar Johansson. Född 2/3 kring 18-snåret. Lagom ...

Av maria tafvelin - Söndag 3 mars 11:44

Söndag mittppådagen. 2 plusgrader och molnigt.... solen Vill lysa igenom men orkar inte riktigt. Sol upp 6.33 och ner 17.00   Igår blev jag mormor igen, till en liten kille :) :) :)  Hannah och Robbans första barn <3 Man svävar som på moln kan...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards