Direktlänk till inlägg 7 januari 2019

Bästa dagen!

Av maria tafvelin - 7 januari 2019 06:48

Måndag morgon. 0 grader, det har blåst en hel del inatt. Första koppen är upphälld och jag sitter i mitt superfina kök och sörplar. Hundarna har kommit ner från övervåningen och har hoppat upp i soffan och somnat om. 


Igår sov vi till kl 8 jag och Alice, sen fick hon gå ut på gården och kissa innan jag kokade kaffe. Efter kaffet blev det en kort promenad där vi stannade och småpratade med en av grannarna. Hon tyckte att Alice var jättefin :)  Frukost, sedan gjorde jag väl inte så särskilt mycket innan Pernilla kom och det var dags för en promenad runt byn. Otto var kvar hemma hos pappa Mattias medans vi gick

 

Promenaden runt byn tar ca 45 minuter och Alice går som en dröm i kopplet. När vi kom hem hoppade hon upp i soffan och tog igen sig

 

kl 14 åkte jag in till stan och hämtade Theo hos Julia. Han har haft en superku helg, först en dag och en natt hos John i Burträsk, sedan en dag och en natt hos Julia. Alla tre verkar ha haft en underbar helg :)


Jag hade bett Hannah komma ut på gården och hålla Alice i kopplet medans jag tog ut Theo ur bilen. Jag gör ju alltid så när jag tar in en ny hund i flocken att jag tar en promenad med båda, till en början får de inte nosa på varandra, utan gå på var sin sida om mig. Jo, jag går som ett T - med armarna rakt ut ... fniss ... ser säkert väldigt proffsigt ut ... fniss. Till en början får man ju ta i lite grann för att hålla isär hundarna, men redan efter några minuter förstår hundarna att de inte ska nosa just nu, utan hamnar i promenadmode och bara går. Efter ytterligare några minuter låter jag dem stanna och nosa i marken, gärna pinka så att den andra får nosa där ... sen går vi vidare. Efter ca 10 minuter brukar det vara så att man kan ha dem på samma sida utan att de direkt bryr sig om varandra, några snabba nosningar kan det bli, men sedan går de bara

 

Promenerade ca en halvtimme, sedan gick vi in. Jag hade nog förväntat mig mer röj. Det blev inte jättemycket av det, nån repa bara, sedan hoppade de upp på varsin sida i soffan och vilade. Sen fortsatte kvällen så

   

Inatt har de legat i sängen på varsin sida om mig. Allt går enligt planerna :)      Idag får vi se om de börjar leka med varandra. Jag vill alltid att de lär känna varandra lite INNAN det börjar lekas, för lekar kan tendera att dra upp varandra i stress, och sånt kan ju  urarta. 


På hemväg från Karlstad i lördags, lyssnade jag på några poddar, bland annat hundpoddar. Det ÄR faktiskt lite kul när man hör att det diskuteras precis som man tänker själv. Till exempel: 

Hur kan det komma sig att hundägare tycker att det är en bra idé att träffa helt okända andra hundägare så att deras hundar ska "leka av sig". Man träffas, ofta i en rastgård eller annat inhägnat område, låter hundarna nosa på varandra, sen släpper man lös dem så att de ska få leka. Är det så att många hundägare TROR att det är vad som är bäst/roligast för sin hund? '

Nåja, andra måste ju göra som de finner lämpligast, jag väljer att göra som Jag finner lämpligast. 


Nä, nu ska jag nog sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken, för dagen har börjat :) Gör nåt vettigt och värt av den. Ni vet den där lilla filmsnutten jag lagt upp några gånger med Penny Shoulman "Vakna, det är lördag, bästa dagen" .... tänk såhär istället: 


Vakna, det är en ny dag - Bästa dagen!  


Gomorron

 
 
Ingen bild

Johannes

8 januari 2019 20:18

Hej!
Jag är Alices fd husse. Jag fick länk till din blogg från Eveline.
Det känns väldigt fint att hon fick hamna hos dig! Även om vi inte träffats, så har jag hört väldigt gott om dig och jag litar fullständigt på Evelines intryck. Tack för att du ger Alice ett tryggt hem och tonvis med kärlek. Det förtjänar hon. Gott att få se henne ligga på soffan och mysa <3 Mvh Johannes

maria tafvelin

8 januari 2019 22:19

Tack snälla du! Jag ska förvalta förtroendet jag fått, att ta hand om Alice, så gott jag bara kan!

 
Ingen bild

Johannes

9 januari 2019 21:49

Det tvivlar jag inte en sekund på 😊 hon verkar ha gjort sig gott hemmastadd ❤️

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards