Direktlänk till inlägg 20 december 2023

Vikten av att våga berätta

Av maria tafvelin - 20 december 2023 18:08

Onsdag kväll... eller, ja, snudd på ialla fall. 8 minusgrader och mestadels klart. Sol upp 9.41 och ner 13.26


Ja hörrni ... det här blir ett "mittiveckaninlägg" bara för att ... det är viktigt. Maträtter osv. kommer i ett eget inlägg senare i veckan. 


Har ni hängt med i svängarna kring artiklarna om Soo-shim, taekwondoföreningen härifrån Skellefteå? Om inte, läs gärna

Elin Johansson berättar om sina upplevelser på kampsportsklubben Soo Shim i Skellefteå (aftonbladet.se)


I många år har (bland annat) Elin befunnit sig i en situation där någon nyttjat sin  makt över henne, utnyttjat sin egen position för sin egen skull, sitt eget ego. När jag läste artikeln så kokade blodet i mig. Ni som känner mig, och/eller följt min blogg VET att jag blir galen av ilska över sådana här vanvettiga, omdömeslösa, förbannat sjuka människor som utnyttjar andra människor för egen vinning, utan en endaste liten tanke om hur andra mår. Jag blir ju sällan arg nuförtiden, men sånt här .... sånt HÄR, gör mig vansinnig! Hur i helvete är det ställt ???? Både med tränaren som omskrivs ... men han kan väl knappast ha varit Allena rådande i föreningen? Eller, var han det?


Häromdagen postade en vän ... en facebookvän ... jo, vi har träffats och hon bor här i stan... vi umgås inte, men har en del saker gemensamt, så hon är inte BARA en facebookvän... nåja, hon postade ett inlägg på facebook som fick håren att resa sig på hela kroppen. Hennes dotter har varit medlem i Soo shim, har tränat och tävlat.... När dottern var 11 år, var önskemålet från soo shims sida att hon skulle gå ner i vikt inför en tävling. 11 år!!!!!! Mamma Zandra blev skogstokig och slogs med näbbar och klor. Tränarna tyckte att hon var en dålig mamma för att hon stod i vägen för hennes satsninge, hon ville ju träna taekwondo och vara med i gemenskapen ... Så, Zandra lät henne fortsätta vara med i klubben med reservationen att hon INTE skulle gå ner i vikt. 


Dottern ville vara med i elitgruppen vid 14 års ålder, men fick inte, för att mamma Zandra vägrade låta henne gå ner i vikt. HOn fick inte tävla i SM pga detta. 


Jag skrev till Zandra  och tackade för att hon berättat, att hon lagt ut det på fb. 

"Så bra att du berättar", skrev jag

Jag fick till svar:


"Jag läste din bok när jag gick i högstadiet och kände redan då vikten av att berätta. Du är en fantastisk förebild"


Att få vara en del av att en endaste människa vågar berätta .... Vet ni vad, DET är en sån underbar känsla, så ni anar inte. Att vara en förebild... att göra skillnad just i frågan att VÅGA BERÄTTA!!!! En känsla av fullständighet sköljer över mig. På nåt sätt känns det som att jag är i mål. Det här är ett sådant otroligt, helt fantastiskt "facit" på nåt sätt, att det jag skrev för snart 30 år sedan, är Sant. Precis som min bok heter ... 

"Ska jag våga berätta"


Ja, är svaret. Våga berätta!!!!


VÅGA stå upp för dig själv och dina nära. VÅGA säga STOPP! VÅGA säga - nädu ... nu jävlar har det gått för långt, här går min gräns. Våga dig aldrig passera den en gång till. 


Jag har fler i min närhet som äntligen förstått vad de stått ut med, blivit utsatta för. Där har det åxå satts stopp nu. NU har de äntligen insett att de är värda mer än att bli nedtryckta av sjuka människor som gör allt för att trycka ner dem, gör i princip vad som helst för att hålla dem i sitt grepp .. men vet ni vad, de har inte lyckats. Jag är så himla glad över att de här fantastiska kvinnorna i min närhet ÄNTLIGEN ser sitt eget värde, och VÄGRAR låta sig tryckas ner en endaste DAG till. 


JAG har sagt: Våga Berätta. DE har berättat. Fy FAN vad Vi är BRA!!!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 28 april 11:56

Söndag mitt på dagen. 5 plusgrader och molnigt. Halvklart väder väntas kl 18. Sol upp 4.09 och ner 20.55   Då har en vecka gått sedan jag bloggade. Jag har ett så innehållsrikt liv att jag inte hinner blogga varje dag, även om jag har en supersna...

Av maria tafvelin - Söndag 21 april 09:01

Söndag morgon. 4 minusgrader och ... tror jag kan kalla det halvklart. Sol upp 4.35 och ner 20.32. Rejält långa, ljusa dagar nu. Det har dock varit så kallt på nätterna att snön envist ligger kvar, men det ska väl ge sig så småningom :)   I onsda...

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards