Alla inlägg den 3 mars 2019

Av maria tafvelin - 3 mars 2019 09:27

Söndag morgon. 14 minusgrader och mest mulet. Mjällen singlar runt därute, men de singlar mest rakt ner nu, vilket tyder på att det blåser mindre eller inget alls. Skönt!


Igår gav jag mig iväg på morgonpromenad runt Fällbäcken, dvs den lite längre rundan på 6.5 km.Jag tycktes ju se lite blå himmel innan jag gick, men det var en synvilla. Det blåste småspik! När jag kom tillbaka var det gott med frukost och sedan gav jag mig i kast med att gå ut i förrådet och leta den där grejen. Jag hittade inte bara Den, utan lite annat som jag tog in åxå :) När jag fipplat med det ett tag så åt jag lunch, kopplade hundarna och begav mig en sväng till runt Fällbäcken. Det började klarna upp och de sista kilometrarna var det riktigt vackert. Tyvärr stark motvind, men ändå :)


Kom hem, hundarna la sig och sov och jag fick feeling och bytte gardiner. Istället för de röda så fick vår/sommargardinerna komma upp :)

 

Det blev så himla ljust och fint. Fick tummen ur och har beställt gardiner till köket och kontoret åxå, så de kommer väl till slutet av nästa vecka tänker jag. 


Till middag blev det pyttipanna m stekt ägg och rödbetor.

 

Väger och räknar kalorierna, och vet ni .... det är faktiskt riktigt kul. Efter middagen satt jag och kollade igenom en massa recept på sidan Må Bra, där finns recept och där står hur många kalorier alla rätter har. Smidigt. Så, nu har jag en bank av rätter till middag. Frukost och lunch kör jag, i alla fall än så länge, precis samma sak. 

Frukost: 2 dl yoghurt, 20 g granola, 2 knäcke, 2 msk kaviar, 1 ägg

Lunch: Gröt på 1/2 dl fiberhavregryn, 1 dl vatten, 1 dl mellanmjölk, 1 msk lättsockrad äppelmos, 2 knäcke m rökt skinka. 

Det är alltså bara till middag jag ändrar rätt, och det känns hittills himla smidigt. I morgon är det vägning, men jag VET att jag gått ner i vikt ,då jag har tjuvvägt mig :)


Middag idag blir en skiva entrecote, då jag måste äta upp det jag har i frysen. 


Hundarna var trötta och nöjda igårkväll och spenderade största tiden i soffan bredvid mig. Vi kollade Mello, och i vanlig ordning är mellanakten och det som händer runtomkring bäst. Jag vet inte om jag har onaturligt stark intuition, men jag gissade rätt på alla låtar som gick vidare .... fniss. 


Ni som följer mig på facebook vet att jag igårkväll kl 21.40 kom på att jag INTE tagit in täckena från balkongen. Vill ju få uppleva den här härliga känslan av nyvädrat täcke, varje kväll så därför kastade jag ut dem redan på morgonen innan morgonpromenaden. Minusgraderna hade hunnit bli 11 stycken och jag var trött .... hade faktiskt tänkt ta ut hundarna och krypa isäng redan då .... men insåg att täckena måste in och hinna bli någotsånär i plusgrader i alla fall. Sprang upp, öppnade balkongdörren ..... såg att båda täckena låg nere på balkonggolvet ... i snön. Aha .... 


Tog in dem.... snacka om IsTäcke. Kastade ner dem lite luftigt på sovrumsgolvet och hoppades att det skulle hinna ordna upp sig medans jag var ute med hundarna på gården för kvällspink, samt borstade tänderna. 


Kl 22.15 orkade jag inte längre utan gick upp. Hm ... ja... de var ju inte stelfrusna ... men inte direkt torra. Vafan. Nåja .... pymme, leggings, en tunn filt och täcket ovanpå det. Ja, och hundarna nära, nära. Var så himla trött så jag somnade faktiskt rätt snabbt ... vaknade dock efter en knapp timme ... och då var det desto tuffare att somna om. Det var sådär fuktigt kallt ... men .... doftade gott gjorde det, och jag kunde faktiskt knappt hålla mig för skratt. Klev upp, bytte pymme, bytte filt .... och var klarvaken. Spenderade ett par timmar med att läsa. Somnade nån gång kring 4 och vaknade inte förrän strax efter 9, så jag fick en rätt bra natt till slut. Om jag hänger ut täckena idag åxå? - självklart, men jag ska ställa ett alarm på telefonen .... fniss


Nu har det klarnat upp och himlen är plötsligt blå och solen lyser. Underbart!  Det blir nog en promenad runt Fällbäcken direkt jag sparkat av mig tofflorna och hängt bort morgonrocken. Bäst passa på medans solen skiner tänker jag. Men först - hänga ut täckena på balkongräcket :) :) :) 


Ha en underbar Söndag. Gör nåt som är Värt för Dig, vad det än må vara. 


Gomorron



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards