Alla inlägg den 12 september 2019

Av maria tafvelin - 12 september 2019 05:15

Torsdag morgon. 13 grader och mulet. Kanhända det kommer en regnskvätt på förmiddagen, men mot aftonen ska det klarna upp och bli sol. I  morgon ser det ut att ska bli kanonväder :)  


Igår, på jobbet, körde jag ett experiment. Jag mixade det som blev över från den grekiska grönsaksgrytan och blandade i den överblivna havregrynsgröten, och bakade bröd av det. Ett äkta matbröd alltså :) Det blev riktigt bra :)

 

Till lunch gjorde jag kyckling med ris och currysås. Kycklingfiléerna brynde jag och la i bleck, direkt in i ugnen och körde upp kycklingen till 72 grader, tog ut, virade aluminiumfolie så fick det vila typ en kvart, sedan skar jag skivor. Den blev riktigt saftig och god. Det tyckte barnen åxå, för de åt som rackarn. Currysåsen gick verkligen hem åxå, och några barn ville mest äta currysås som soppa ... fniss. 


Kring 14 gjorde jag deg till mjukkakan, och satte in stålet i ugnen. Kl 15 började jag baka ut, och  45 minuter senare var jag klar, då var det flera av "fröknarna" som varit in i köket x antal gånger, för att det luktade så gott, och det gör det verkligen när man bakar mjukkaka

 

Sedan var det bara att börja koka kaffe och hälla i termosar, samt göra mackor på mjukkakan, inför föräldramötet. Det var jättekul att få vara med! Det är ju tre olika grupper på förskolan, de minsta barnen, mellanbarnen och de äldsta. Föräldrarna blev indelade på samma sätt och personalen var indelade i tre olika områden. Jag var med ägarna på "köksstationen", de andra grupperna var "inomhusgruppen" och "utomhusgruppen"  Jag fick berätta om min matlagning och mina visioner kring det, och det var superkul. Kl 20 bytte jag om och åkte hemåt, Robban hade varit ute med hundarna på aftonen, och det var skönt att komma hem och slappa en stund innan det var dags att gå isäng. 


Hostan har faktiskt varit rätt så ok inatt, gnusjukan håller på att ge sig .... fniss. När det drog igång som värst var klockan 4.40 och jag skulle ju lix upp kl 5, så jag klev helt enkelt upp. Nu hoppas jag att nätterna får vara hostfria framöver, för det är klart att det tar på krafterna att sova som en kratta. 


Idag blir det kokt torsk med äggsås och potatis till lunch. Det blir att handskala potatisen, för på nåt vänsters vis så lyckades jag ta död på potatisskalarmaskinen sist jag använde den. Eller, den funkade bra medans jag använde den, men när Sara skulle använda den i måndags då jag var hemma, då var den död. Den måste ha tagit sin sista suck precis när jag skalat klart. Så, nu har jag lyckats starta brandvarnarna och sabbat en maskin. Det är ju en superbra start på nya jobbet .... fniss. 


Nä, nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken, ropa ner hundarna och rulla igång dagen. Ha en fin torsdag och kom ihåg att fylla dagen med saker som är värda för just Dig <3


Gomorron



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards