Direktlänk till inlägg 12 juni 2021

Buller och bång

Av maria tafvelin - 12 juni 2021 08:44

Lördag morgon. 14 grader och ösregn. Vaknade inatt någon gång av buller och bång, det var åskan, men Theo sov visst hårt, för det gick bra :)

Ring så spelar vi ljuder från högtalarna och nu när jag titar ut igen, har regnet gett med sig en aning. 


Igår blev en väldigt lugn dag och kväll. Åkte och lämnade covid-test, i övrigt inte ett smack. Eller jo, jag skruvade bort ena långsidan på Ottos säng, och satte dit "storkillesidan" 

 

På torsdag ska han vara här, då blir lunch-sovningen i storkillesäng :)


Det var så oerhört varmt igår. Jag och Alice turades om med kylvästen

 

Jag hade en fläsklägg i kylen som enligt bäst-före-datumet skulle tillagas, så den körde jag igång på morgonen. Kokade med lagerblad, lök, morot, svartpeppar och massor med timjan. Till lunch var det klart och jag gjorde en hamburgare

 

Det blev supergott att ha timjan i kokvattnet, lite kul att göra en ny variant av lägget :)


Mys i soffan var det som funkade allra bäst igår, kan nog funka idag åxå :) 


Det börjar vara dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken, ge hundarna mat och gå ut. Ha en riktigt bra lördag, fyll dagen med nåt värt!


Gomorron

 
 
Ingen bild

jammar

12 juni 2021 09:24

Tusan va gott! Det ska jag göra nån gång. Ha det gott i dag..

maria tafvelin

12 juni 2021 09:35

Riktigt gott :)

 
Göran

Göran

12 juni 2021 09:32

Såg ju riktigt mumsigt ut, det där. Ger mig flashbacks från äldsta dotterns barndom. Hon hade följt med hem till en kompis efter skolan och blivit bjuden på fiskpinne i korvbröd, serverad med ketchup o det gillade hon. En annan gång gjorde hon ett annat mellanmål som hon också lärt sig hos en kompis. Rosta snabbt en rund hällakaka så ovansidan blir lite krispig. Bred sedan på makrillfilé i tomatsås och krydda med oregano. Överst riven ost och in i ugnen igen. Den sistnämnda tycket även jag var ganska god. Som en variant på pizza kan man säga.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

maria tafvelin

12 juni 2021 09:38

Tack för tipsen, ska bjuda Otto på de där mellisen :)

 
Göran

Göran

12 juni 2021 09:52

PS. Om du gillar makrillfilé i tomat så kan du få ett tips till. Koka ris, den sort du gillar bäst och mängd efter hur många som ska äta) och lägg det på botten av en smord ugnsform. Ta sedan en burk makrill i tomatsås och lägg i en skål. Finfördela med en gaffel och tillsätt 1 msk vatten och 1 msk chihlisås per burk med makrill. Krydda med pizzakrydda eller oregano och strö riven ost över. Gratinera i 175 grader tills osten fått lite färg o servera med en god sallad. Enkelt, fettsnålt, ganska billigt och gott!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

maria tafvelin

12 juni 2021 11:22

Men gud så enkelt, precis i min smak. Måste testa! Tack!

 
Göran

Göran

12 juni 2021 16:38

PS nr 2: Ser att jag missade att skriva att man räknar en burk makrill per person som ska äta.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

maria tafvelin

12 juni 2021 17:04

Uppfattat :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards