Direktlänk till inlägg 27 januari 2024

Det räcker med en liten lapp

Av maria tafvelin - Lördag 27 jan 14:26

Lördag eftermiddag. 1 plusgrad och växlande molnighet. Sol upp 8.35 och ner 14.59


Jahapp... då har det gått ett tag sedan jag skrev senast, och anledningen är till största delen att datorn är så förbannat seg och trotsig att det är nästan en heldags arbete att få till ett inlägg. Få se om jag kan få tag på en fräschare dator så att jag kan få fart på det hela igen :)


Ja det har ju hänt en del sedan sist, men det får bli nån form av snabb sammanfattning. Jag var på vårdcentralen i tisdags.... och blev förundrad över hur det funkar på Morö Backe vårdcentral. Och då menar jag INTE positivt förundrad! Jag hade tid kl 8, och var där kring 7.45 man vill ju som komma i tid... hitta parkering, och bara vara i tid helt enkelt. Ytterdörren var låst... stod kvar en stund men eftersom det stod på dörren: Öppet 8-17 (tror det var 17) så gick jag och satte mig i bilen igen och väntade. Typ 5 minuter i 8 gick jag tillbaka, då stod det ca 10 pers i kö. Prick kl 8 öppnades dörren automatiskt och vi gick in i väntsalen. Ingen fanns i receptionen, det fanns inte en kotte någonstans. Jag provade checka in i mobilen,  men det gick inte. Det stod att jag inte hade någon tid bokad, och att jag skulle anmäla mig i receptionen.... och det var inte öppet. 


Vi var några som började prata .... samtliga började vara ganska irriterade... klockan var 8.10 och ingen syntes till. Jag kikade in i en korridor (dörren var låst) och såg flera dörrar som stod öppna... knackade på dörren men ingen stack ut skallen. 8.15 .... fler hade kommit in i väntsalen och började prata lite högljutt om att receptionen fortfarande var obemannad. 8.20 såg jag några människor i korridoren, så jag knackade på dörren igen. Då kom 2 unga kvinnor... 

- det finns ingen i receptionen så att man kan anmäla sig, sa jag 

Med en synnerligen dryg och fullständigt nonchcalant uppsyn sa den ena:

- Jag kommer ju nu, ni får vänta


Med ytterst lågt tempo gick hon iväg till en dörr, öppnade den och försvann. En stund senare rev hon upp persiennen till receptionen och den första i kön fick gå dit. NÄr det var min tur kunde jag inte hålla käft

- Alltså, ingen ursäkt att ni öppnar sent? Det står att ni öppnar kl 8, och vi har tid kl 8 ... klockan är 8.25 nu

Med fortsatt nonchalant uttryck i ansiktet sa hon:

- Vi har alltid morgonmöte kl 8

- Jamen, det vet ju inte vi som väntar, ingen information har delgetts oss att det är så, du måste ju förstå att man blir irriterad

- Ja, vi kanske måste sätta upp en STOR SKYLT, sa hon och såg så förbannat överlägsen och dryg ut

- Nej, skylten måste inte vara stor, det räcker att ni skriver en liten lapp och sätter här i receptionen, eller ute på ytterdörren, så att man vet.


Ghaa!!!!


Anledningen till att jag var på vårdcentralen var ju att jag skulle göra en spirometriundersökning, där man blåser i ett munstycke för att kolla andningskapaciteten. Kom in till sköterskan som skulle utföra undersökningen, fick sätta mig i en stol, hon gick igenom hur det skulle gå till. 

- Du kommer att få blåsa 3 gånger, sedan får du astmamedicin av mig, vänta 15 minuter, sedan får du blåsa 3 gånger igen. 


Första blåset gick relativt bra, men sedan började jag hosta så sjukt mycket att undersökningen inte gick genomföra. 

- Det här går inte, sa hon


HOn tittade i sina papper och började ställa frågor istället

- Jag ser att du sökte hjälp för hostan i augusti 2022, var det då det började?


100 frågor senare så kan vi konstatera att det är efter sorkfebern det satte igång. Alltså, fyfan vad denna sorkfeber ställde till det i kroppen. 


Jag har ökat på dosen kortison drastiskt, få se om det hjälper. 


Mat har det såklart varit .... visar en del. Pernilla och Hannahs farfar fyllde 90 i lördags, och beställde smörgåstårta av mig :)

               

Igår hade jag årets första hämtpizza på Utflex

   

Idag, efter dusch och morgonpromenad med hundarna, åkte jag tvärt till Boviken och svängde sedan förbi IcaMaxi och handlade. Köpte bland annat tulpaner :)

   

Hundarna har lekt

       

Jag har satt upp två tavlor i hallen

   

kom nyss in från en långpromenad med hundarna. Har tagit fram köttfärs ur frysen, tänkte göra lasagne till middag. 


Nu går det så himla segt ... varje mening tar en smärre evighet att skriva, så jag avrundar innan datorn kraschar helt. 


Jag är fullt medveten om att alla inte har det lika bra som jag. Jag är så lyckligt lottad, har mina barn och barnbarn nära och vi träffas ofta, har 2 fantastiska hundar, en underbar lägenhet, fin plåtkompis och ett jobb som jag älskar. Mina dagar är sannerligen fyllda med värda grejer, helt utan att jag behöver anstränga mig. Mina dagar är fyllda med glädje. DET är värt! 


Tjing så länge


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 21 april 09:01

Söndag morgon. 4 minusgrader och ... tror jag kan kalla det halvklart. Sol upp 4.35 och ner 20.32. Rejält långa, ljusa dagar nu. Det har dock varit så kallt på nätterna att snön envist ligger kvar, men det ska väl ge sig så småningom :)   I onsda...

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards