Direktlänk till inlägg 10 maj 2014

Här råder stilla frid

Av maria tafvelin - 10 maj 2014 17:08

Det dagen hittils bjudit på, är verkligen lugn och ro. Jag har legat i soffan i princip hela dagen. Det blev inget däckbyte, då Meniére lurar i faggorna så till den milda grad att jag inte åkte iväg någonstans. Nu återstår att se om det blir spakväll, eller om det bara blir en snabb dusch. 


Tänker på det här med hur människor tolkar det andra människor skriver. I en hund-grupp på facebook, skrev en tjej idag och bad om tips och råd. Hon fick massor med råd, men inget gick att använda av en eller annan anledning. Den här tjejen känner jag till från andra hundforum, och det är alltid samma sak - hon ber om tips, men det finns en babiljard anledningar till varför tipsen aldrig fungerar just för henne. Idag var det några som sa till henne att det är rätt så hopplöst att ge henne tips, då hon ratar alla tips hon får. 


Hon förstår verkligen inte att hon ratar tipsen, hon ser inte själv att hon gör det. Att 20 stycken säger att - jo, så är det, du ratar verkligen alla tips, så vidhåller hon att hon inte alls gör det, utan det är alla som läser hennes inlägg, som missförstår. 


Verkligheten är nog så att hon verkligen TROR att alla missförstår. Hon SER inte att alla försöker hjälpa, och inte är negativa, som hon tror, utan alla försöker verkligen hitta lösningar för att hjälpa henne. Det slutade som det brukar sluta när det gäller henne - hon raderar hela tråden för att hon känner att ingen förstår. 


Det här med att tolka skriven text, är svårt för många, det har jag verkligen insett. Många läser in saker i det som skrivs, som inte alls finns i texten. Klurigt faktiskt. Men det här ser man inte bara i olika forum, utan även skyltar på stan eller på arbetsplatser. "Endast personal" .... verkar det vara ytterst få kunder som läser och förstår. Osv osv. Är det så rent allmänt, att människor HAR svårt att ta till sig vad som står i text?  De lixom tolkar som de vill, och agerar/reagerar utifrån det? de bryr sig inte ens om att ta reda på vad skribenten menar, utan skrider till verket direkt?!


Intressant tycker jag. 


Nu ska jag ner i soffan igen. Den här ostadigheten är inte rolig, men jag hoppas att den dör bort under kvällen. 


Tjing så länge

 
 
Ingen bild

Sushi

10 maj 2014 17:56

Visst är det så, jag menar , att det ofta är en fråga om hur man tolkar det som skrivs..men vissa saker tycker man ju banne mig att alla som kan läsa borde begripa..men det är völ inte så..hoppas du blir piggare snart! Kram/ Sushi

maria tafvelin

11 maj 2014 09:41

jo, man tycker det :) Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 21 april 09:01

Söndag morgon. 4 minusgrader och ... tror jag kan kalla det halvklart. Sol upp 4.35 och ner 20.32. Rejält långa, ljusa dagar nu. Det har dock varit så kallt på nätterna att snön envist ligger kvar, men det ska väl ge sig så småningom :)   I onsda...

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards