Alla inlägg under mars 2015

Av maria tafvelin - 31 mars 2015 05:46

Vaknade, och hela världen var vit. Det har snöat massor inatt, och snöar fortfarande. Undrar hur Molly ska reagera när hon upptäcker det :)


Jag har med förskräckelse sett på facebook, att en tjej blir hotad till livet pga att hon valde att avliva hunden hon adopterat från Rumänien. Jag kan inte påstå att jag känner till alla fakta, men i korthet så adopterade hon en hund vars ben var skadat. Detta hade inträffat i en bilolycka tidigare. När hunden anlände till Sverige, insåg hon att hunden var i sämre skick än hon trodde, samt att den bet familjens katt. Hon valde att avliva hunden. Nu går mobben efter henne. 


Det här är en baksida av hundvärlden som inte alla känner till. Många som väljer att avliva en fd gatuhund, blir utsatta för trakkasserier och hot, av människor som vägrar se avlivning som en utväg, hur sjuk och dålig hunden än är. Hunden ska hållas vid liv till vilket pris som helst, hur horribelt det än ser ut. 


Jag blev ju själv utsatt, när jag blev tvungen avliva Ziggy. Minns ni Ziggy?  Han var enligt passet 6 år när han kom. Till en början funkade allt helt normalt, han var inte van att vara inomhus, han var inte rumsren, men han betedde sig helt normalt, med de rädslor och vanor man kan förvänta sig av en hund som bott på en bakgård och aldrig fått vara inomhus och få kärlek. 


När det gått några månader började saker hända med honom. Han kände inte igen mig upptäckte jag. Han började vara uppe på nätterna för att vandra runt i lägenheten och morra. Han betedde sig mer och mer underligt, och jag tog honom till veterinären. De hittade inget fel på några prover. Jag åkte hem igen och gav det mer tid. De andra hundarna började ignorera honom, och ville inte släppa upp honom i soffan längre. Då förstod jag att nåt var galet med honom. Jag kontaktade hundpsykolog, som sa samma sak som veterinären sagt, och som jag själv misstänkte: Det är nog i huvudet det sitter. Endera nån hjärnblödning, tumör, eller sviter av tidigare trauman. 


När det började luta åt avlivning, var det några kvinnor som blev .... rabiata. Jag skulle under INGA omständigheter få avliva honom. Till saken hör (tyckte de) att jag inte betalat hela summan för honom. Det var två kvinnor som erbjöd sig betala honom, om han fick komma till mig. De betalade en liten del, resten betalade jag själv. De tyckte härmed att de hade äganderätt i honom, och rätt att bestämma att han inte skulle avlivas. 


En av kvinnorna blev .... galen, när jag vägrade skicka hunden till henne. Jag skulle aldrig i livet sätta en sjuk, förvirrad hund, på ett plan till Stockholm där hon bor, för att han skulle flytta in hos henne. Det skulle jag aldrig utsätta Ziggy för. Han var tillräckligt förvirrad som det var. 


När det gick upp för dem att jag såg avlivning som enda utvägen för honom, ringde de runt till veterinärerna i området runt där jag bodde, för att försöka hota dem till att inte avliva. Eftersom Ziggy var min hund, så var det mitt beslut, men veterinären talade om att hon blivit hotad. 


Det var inget mot vad JAG blev, när Ziggy väl var borta. 


Jag skulle kunna skriva en hel roman om det här, men har inte tid nu. Strax dags att väcka hundarna och gå ut. På med vinterkängorna igen. Ha en riktigt bra dag :)


Gomorron

Av maria tafvelin - 30 mars 2015 05:40

Nä Det är ingen 'Vanlig dag, för det är Paddys födelsedag, hurra, hurra, hurra!


Idag fyller Paddy 6 år. Grattis lille gubben!

                   

Hur detta ska firas, får vi hitta på när jag kommer hem från jobbet :)  


Det ser grått ut och appen säger duggregn. Det var det på kvällsrundan igårkväll åxå. Lagom skoj .... fniss


Jag tror att jag ska stanna kvar på jobbet en stund och träna idag. Det är införskaffat ännu mer utrustning till jobbgymmet :)  Superkul!


Inatt drömde jag att jag skulle hänga med på älgjakt. Vem jag skulle följa vet jag inte, men personen körde en blå volvo 240 i alla fall. Jag packade en smockfull ica-påse med varma kläder :)


Nä, nu är det dags att hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Ha en riktigt bra måndag. Gör nåt bra av den :)


Gomorron

Av maria tafvelin - 29 mars 2015 15:03

Söndag och klockan har precis passerat 15. Det blev ju lite tokigt i morse. När jag vaknade hade klockorna ställt om sig, så jag hann inte på ridhuset :) Eller, skulle väl ha hunnit om jag stressat, men jag vägrar stressa, särskilt en söndag. Klev upp, kokade och drack mina tre koppar, tog morgonrunda med hundarna, precis i samma ordning och tempo som vanligt :)


Mitt på dagen tog jag med mig Cornelis och körde iväg till Morö Backe. Fick ju tips om en tjomme som är bra på Citroên, pratade med honom igår och han skulle kolla på det idag. En timme var han och fipplade i bilen, sen var vi som tvungna att ge upp för tillfället. Han begrep ingenting.... inte jag heller, men det kom ju inte som nån chock :) Han ska höra med några kompisar som åxå är bra på bilar, sen ska vi höras igen. Hoppas Hoppas att någon kan hjälpa :)


Efter det här projektet åkte jag till Pernilla och drack kaffe och surrade en timme innan jag åkte hemåt. Passerade Bergsbyn för att hämta upp mer hundmat, hem och stoppa det i frysen, ut med hundarna på promenad. Nu blir det en stunds lugn och ro innan jag drar igång med någon form av matlagning. Ska kika i frysen vad jag har, vad jag ska hitta på :)


Jag fick ett mail av Folksam nu på eftermiddagen där de berättade att de tagit emot min skadeanmälan. Va? Skadeanmälan? På vad?  JAG har inte lämnat in någon skadeanmälan.  Lite spooky faktiskt. 


Nä, nu blir det soffläge med hundarna en stund. Hoppas du har en bra söndag :)

Tjing så länge

Av maria tafvelin - 28 mars 2015 08:44

Gårdagen blev en förträffligt bra dag :)  Jag startade med duopromenad tillsammans med Paddy och Cornelis. 40 minuter senare tog jag samma runda med Kelly och Molly. Lite snabb lunch, sen åkte jag in till stan, var in på Torsten och köpte en färgbomb, tittade till Hannah inne på sitt jobb på MakeUpStore. Hon hade precis en sminkning, men jag stod och pratade en stund med hennes chef, och en annan tjej som gått vardagslydnadskurs för mig, för x antal år sedan. Efter detta begav jag mig till det nystartade Deborahuset (stödboendet jag pratat om tidigare) och klippte 3 st. Efter detta åkte jag hem. Då var klockan strax efter 15 och det kändes ungefär som att det var sent på kvällen :)

En aftonpromenad med hela ligan, sen blev det god mat och tv för hela slanten. Den goda maten bestod i lax och räk-soppa. Väldigt väldigt GOD sådan

 

Jag började med att fräsa rivna morötter och purjolök, sedan hällde jag på vatten och en halv buljongtärning. Skulle haft fiskbuljong, men hade bara höns. äh, fågel eller fisk, same, same :)  Det fick puttra en stund, sen hivade jag ner tärnad lax och dill, lite creme fraiche. Sist vevade jag ner en näve handskalade räkor. 


Mums!!!


I morse vaknade jag kl 5. Why??  Somnade om och vaknade 6.15 Why?? Somnade om och vaknade 8.00  Ok då. Tippade åt höger ur sängen, klev i tjocksockarna och morgonrocken för vidare avfärd mot köket och perkon. Knäppte på datorn när jag passerade kontoret .... förresten, det är nog några nya läsare som inte riktigt har grepp om hur min lägenhet ser ut ....  

såhär ser sovrummet ut :)

 

Såhär ser det ut när jag klivit ur sängen och går mot köket, då passerar jag mitt kontor :)

 

Jag betalade räkningarna igår, men upptäckte i morse att jag glömt en. Skulle logga in på banken och fixa det , men det var nåt tekniskt fel så det gick inte logga in. Äh, gör det via telefonen istället, även om det känns lite ... inte komplicerat, men fippligt. Döm om min förvåning när jag gjorde en ny upptäckt på min smarta phone. Det går att scanna in räkningarna! Haha, man behöver inte trixa med att skriva in några siffror alls, utan skannar bara. Men ÅÅÅHHH så smidigt !!! :)  Jag känner mig väldigt UpToDate nu faktiskt :)


Nä, jag har druckit mina 3 koppar. Dags att väcka hundar. 

Molly .... ska du vakna?

 

Ha en härlig Lördag allihop!


Gomorron

Av maria tafvelin - 27 mars 2015 10:31

Åkte ju på jobbet inatt, började 01. Slutade strax före 5.30, åkte hem, tog ut hundarna på morgonrunda. Molly, hon är för rolig. Hon låtsassov för att slippa kliva upp och gå ut. Det riktigt bubblar i hjärtat när jag tittar på henne och först viskar - Molly, med låg röst. Inte en reaktion. Hon öppnar inte ens ögonen. Säger lite högre - Molly. Nope. Inte en darrning i ögonlocken.   Molly, vakna, vi ska gå ut! Hon vägrar i sten att öppna ögonen, sparkar till lite med benen för att hamna under täcket, men ögonen, de blundar.  Lilla gumman .... hahahahaha


Till slut inser hon ju att det inte funkar, hon måste kliva upp och hänga med. 


Efter promenaden fick hundarna mat, sedan kröp jag isäng med hundarna tätt intill. Somnade strax efter 7 och vaknade 8.15  Somnade om och vaknade 9. Somnade om och vaknade 9.30 . Okej då, dagen får väl starta. Upp ur sängen, och jo, jag kände att jag har rätt så bra med träningsvärk efter gymträningen på jobbet häromdagen. Skönt :) 


Idag får vi se vad som hittas på. Kl 14 ska jag iväg på ett frisöruppdrag, och det är det enda jag bokat in för idag. Det känns nästan som semester varje fredag morgon, jag är ju ledig i 3 hela dagar. 


Väderappen i min smarta phone, säger att det är mest soligt. Jag vet inte var sensorn sitter, men inte är det här där jag bor i alla fall, för jag ser då ingen sol. Ja, om jag tittar mig i spegeln möjligtvis :) :) :)   Eller ... fniss ... nä


Hörrni, nu ska jag veva igång lite smått. Fredag är ju en dag som är trög och seg av naturliga omständigheter, men det går ju att agera lite sakta och försiktigt :)  Tror jag tar duopromenader med hundarna till att börja med. 


Ha en riktigt bra fredag!


Gomorron

Av maria tafvelin - 26 mars 2015 21:05

Igårkväll upptäckte jag att jag glömt ladda mobilen. Jag är ju trots allt så van att stoppa i laddaren på kvällen när jag lägger mig, så nu när jag måste ladda via datorn, glömmer jag lätt. Dessutom tar det ju en evighet eller två att ladda via datorn, så det räcker inte med att sätta i den en kvart precis. Nåja, jag tänkte göra om arrangemanget jag gjorde häromkvällen - ta datorn bredvid sängen så att jag har telefonen nära. Jag är rädd att jag inte vaknar av alarmet om den ligger så långt borta som i kontoret :)


Nu bar det sig inte bättre än att det höll på att sluta i en fars. När jag tagit fram IKEA-pallen, ställt den bredvid sängen, flyttat datorn (som måste ha laddare hela tiden, batteriet är urkasst) och precis skulle sätta i laddaren till datorn i strömuttaget, så poffade det till i strömuttaget. Med det poffet, åkte åxå möjligheterna att ladda datorn. Jag satte i laddaren till telefonen, och hann se innan jag somnade att datorn skulle vara vid liv i 32 minuter. Jag somnade, vaknade kl 2 av att Paddy behövde ut, såg att datorn var svart, och att telefonen var nere på rött. Det var knappt jag vågade somna om, men gjorde det ändå, och vaknade 4.30


Klev upp, kokade kaffe ..... och funderade vad jag skulle göra, hahahahaha. Vad gör man, om man inte kan läsa Norran och Aftonbladet på nätet och blogga. 


Jag provade dock att flytta datorn tillbaka till kontoret, satte i laddaren, och japp, då funkade det :)  Bra, satte i laddaren i telefonen för att få liv i den åxå.


Jag hann få en förnimmelse om hur det var tidigare, före man hade dator och internet, före man hade mobilen ... eller åtminstone före smartphone. Eller, det hjälper ju inte hur smart den än är, om batteriet är tomt. 


Efter jobbet åkte jag tvärt på stan och köpte en ny adapter till telefonladdaren. Litar inte på datorn nåt vidare ... fniss. 


Nä, nu måste jag kasta mig isäng, ska ju iväg på jobbet kl 01 igen. 


Hoppas du haft en bra dag!


Gokväll

Av maria tafvelin - 25 mars 2015 22:14

Åh vilken härlig dag! Det var rätt kallt i morse, men kändes ändå varmare än vad det gjort de senaste dagarna

 

Efter en bra dag på jobbet, stannade jag kvar och gjorde premiärträningen på jobbets nya gym. 45 minuter blev det.

Nu jädrar ska jag tillbaka till gamla träningsformen :)

 

Direkt jag kom hem, tog jag hundarna på en 40 minuters ljuvlig promenad. Lite kallt, men sol och vackert

        

Efter promenaden tog jag Cornelis och åkte till rinken för lite träning. Jag hade med några fotbollar, lekte en stund, tränade lite lydnad sedan, både med godisbelöning, och bollen som belöning. Superkul hade vi :)

   

Nu är Paddy inne i sitt värsta pinkeriproblem hittills tror jag. Siktar in mig på att kliva upp inatt, minst en gång, för att ta ut honom. Lillgubben.  Ska nog be om tid hos veterinären och se om det går att se på några prover vad det kan vara. De hittade ju inget för  ... vad är det, 2.5 år sedan, när det togs oändligt många prover. Ja, levervärdet var inte riktigt bra, men orsaken till varför han dricker och pissar så otroligt mycket vissa perioder, det fick vi ju inga svar på. Kanske är det något som kan synas Nu?


Ska skynda mig isäng så jag hinner sova lite innan det är dags att gå ut. I morgon är det ju torsdag, och den dagen är tuff nog även om man sovit bra natten innan. 


Hoppas att även Din dag varit bra :)


Gokväll

Av maria tafvelin - 25 mars 2015 07:04

Jo, igår var det ju styrelsemöte för Bostadsrättsföreningen, och jag är invald. Det var ett 20-tal boende på mötet, varav 90 % över 70 år, 15% över 60 år, och ett fåtal under 50. Det var ett roligt och intressant möte, samt att jag fick träffa söte farbrorn igen. Han har varit ordförande i Brf i 10 år, men fick ju en stroke för nåt år sedan, miste frun och tog bort hunden kort senare. Nu har han i dagarna flyttat till boendet bara kvarteret bort, och igår bad han mig att komma och hälsa på, och ta någon av hundarna med mig. 

- Att mista hunden, var något av det värsta som hänt, sa han. 


Jag ska ta med paddy någon dag och gå dit. Då ska jag ha med mig ett skivat formbröd från Wallins Kafferepet, för jag vet att han älskar det. Rostat formbröd från Wallins, är det bästa som finns, har han sagt många gånger. 


Morgonpromenaden blev en underbar upplevelse, klarblå himmel och sol. 10 minusgrader, men det kändes mindre kallt än igår, och dagarna före det. 

 


Nu ska jag dra iväg på jobbet strax, stannar nog kvar och provar jobb-gymet idag :)


Ha en härlig onsdag. Kom ihåg att fylla dagen med nåt värt. Ikväll när dagen tagit slut, så är möjligheten borta, för den här dagen. 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards