Alla inlägg den 30 januari 2018

Av maria tafvelin - 30 januari 2018 15:00

Tisdag eftermiddag. Har kommit hem från ögonmottagningen, och varit ute en sväng med hundarna. Besöket på ögon gick fantastiskt bra! Synskärpan framåt är i princip noll, men övrigt synfält fungerar tillräckligt bra för att jag ska få ha kvar körkortet, dessutom har synbortfallet inte kommit så plötsligt att man räknar det som plötsligt :)   Kontentan av alltihop är att framåt behöver man inte se så bra när man kör bil, huvudsaken man ser åt sidorna ... fniss. 


Först fick jag ju genomgå en "vanlig" undersökning, som syntest och ögontryck. Sen blev det droppar i ögonen av varierande svidighetsgrad och kulört.  Ny maskin, ny undersökning. Sen blev det att promenera bort till ett rum där de hade en kamera, för att fotografera. 

- Titta i den gröna fyrkanten, sa läkaren när jag satt mig ner, parkerat hakan i avsedd anordning, och lutat pannan mot där pannan skulle vara. 

- Gröna fyrkanten?  Jag såg ingen fyrkant i någon färg alls. 

- Glömde jag ta bort linsskyddet, sa läkaren och kollade om så var fallet. Nej, inget linsskkydd. 

- Ser du en röd fyrkant då?

- Nej

- Oj ... men försök titta rakt fram. 


Efter fotografering tittade läkaren på bilderna tillsammans med en, som hon sa: gammal, mycket erfaren ögonläkarkollega" medans jag fick sitta i ett annat rum och vänta. Då läkaren kom tillbaka sa hon:

- Tyvärr ser diagnosen inte bra ut, om vi pratar om din syn. Det är en ärrvävnad och svullnad, precis över gula fläcken. Hade det bara varit en svullnad, hade vi kanske kunnat göra något, men ärrvävnaden kan vi  inget göra åt. Givetvis kan vi göra en undersökning till, för att säkerställa diagnosen. Det är en rätt tidskrävande undersökning som går ut på att man sprutar in kontrastfärg i blodet, och sedan fotograferar ögat med visst tidsintervall. 

- jo det gjorde jag förra gången jag var här (för 5 år sedan, då jag hade läckaget i ögat) 

- jo just det, det gjorde du. Vad vi kan fastställa i sådana fall, är om det krupit ut blodkärl som växt fast i ärrvävnaden, men hur som, kan vi ändå inte behandla det på något sett. Jag är ledsen, det är inga roliga nyheter, men när det gäller synskärpan så är den i princip noll. Problemet ligger ju precis i gula fläcken, där man ska se som skarpast, där ser du ingenting. 


Jag bet mig i läppen. Behövde svälja några gånger innan jag frågade om körkortet


- Får jag ha kvar körkortet?

- Alltså, det ser fint ut i övrigt, dvs du har viss syn i övriga synfältet, och det här har inte kommit så plötsligt att man räknar det till plötsligt. Du har ju i flera år nu, haft begränsad syn rakt fram, och du upptäckte inte bara från en dag till en annan att det plötsligt blivit sämre, så jo, körkortet får du behålla. Det kan ju vara på sin plats att vara extra varsam, men känner du att det funkar bra?


Fniss ... nu tvärtänkte jag på något som Susanne på RAckarungarnas sa, när jag talade om för henne att jag minsann inte har några problem i trafiken, att jag inte krockat än!


- "Ja, att du inte krockat borde ju vara övertygande. Att sedan 15 andra bilister fått tvvärnita, köra i diket och allmänt hålla sig undan behöver ju inte tas upp?"  och en lite småfnissig smilegubbe på det ... fniss. 


SÅÅÅÅÅÅ skönt att få behålla körkortet!!!!   Nu hoppas jag att vänsterögat ställer upp ändå lite till, så att avståndsbedömning och div småpyssel riktar upp sig :)  Tänker nu mest på inför bröllopstårtor i sommar ... dekorationerna ska fanimig sitta perfekt! så länge vänsterögat är så himla bra som det är, är det inga problem med övrigt :)


Förresten, vid den här undersökningen som ska göras kanske de upptäcker att det inte alls är ärrvävnad, det kanske är en liten bit hundgodis eller marsipan, som bara är att plocka bort :)


Vid gott mod, med glädje i hjärtat, ska jag nu rota i kyl och frys för att se vad jag kan åstadkomma för middag. Nåt smakfullt förhoppningsvis, men det viktigaste är ju att det är snyggt, nu sedan jag startat mitt nya instagram :)  Fniss


Ha en fin tisdagkväll, gör nåt värt, eller åtminstone småvärt :)


Tjing

Av maria tafvelin - 30 januari 2018 05:41

Tisdag morgon. 8 minusgrader och mulet, säger appen. Vet inte än själv, då det är så mörkt ... fniss. 


Nya rutiner, har jag skrivit som rubrik. Egentligen är rutinerna helt desamma, upp, dra på morgonrocken och sätta fötterna i tofflorna, in i köket och sprätta igång kaffe, starta datorn och läsa Norran.se och aftonbladet. . 3 koppar kaffe, sedan hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Enda skillnaden är att själva uppvaknandet sker kl 05, och inte 08.  Jo, ok, jag är lite småtrött såhär första dagarna på det nya schemat, men det är sååå värt att få komma hem mitt på dagen, då det fortfarande är ljust :)


Igår när jag kom hem, tog jag en runda med hela gänget, sedan lastade jag Theo och åkte till Bureå där jag tränade nosework i 45 minuter. På vägen hem, svängde jag in på en liten väg, parkerade bilen, och tog en promenad där han fick springa lös

   

Kvällen blev lugn (som vanligt.. fniss)  men en överraskning blev det dock. Kerstin ringde :)  Det var verkligen jätteroligt! Hon har gått hundkurser hos mig, gick zumba hos mig när jag höll det i Burträsk, och vi har pratat och skrattat mycket tillsammans. Hon har flyttat till Lycksele, och jag har ju för den delen flyttat jag med, hit till Ursviken ... fniss. Jättejätteroligt att du ringde!!!!


Oj vad klockan går snabbt den här tiden på morgonen. Måste speeda på lite. Ha en superbra dag, fyll den med värda grejer


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards