Direktlänk till inlägg 23 september 2023

Dramatik

Av maria tafvelin - 23 september 2023 09:07

lördag morgon. 15 grader och molnigt, det verkar ska klarna upp mot kl 18.... en halvtimme innan solen går ner. Sol upp 06.23 och ner 18.34


Dagarna rullar på, tack och lov. Sjukskrivningsperioden tickar mot sitt slut, äntligen :)  Det har varit regnigt och kallt, men igår plötsligt, blev det lite varmare igen med 16-17 grader. 


Igår var jag på stan och åt lunch med Zehra, den här underbara turkiska unga kvinnan jag hade som hjälp i köket på Restaurang Victoria en period. Vi har fortsatt hålla kontakten, och igår träffades vi för lunch. Hon kom  med en bukett rosor till mig <3 Så himla gulligt! Vi åt uppe på ck, jag tog caesarsallad. Supergott :) Vi träffades kl 11.30 och satt kvar till 13.45 då vi sa hejdå för den här gången och jag återvände hem. 


När jag kom ur hissen på min våning, hörde jag ett högt pipande från grannens lägenhet, den här gamla fina damen som är så förtjust i Theo. Jag ringde på och hon öppnade. Herregud vilken rök! 

- Vad brinner?

- Nej, det brinner inte, sa hon ...

- Har du spisen på?

- Nej.... 

Jag skyndade mig in i köket där 2 plattor stod på .... det var något på ena plattan, det visade sig vara en perkolator som stått på den varma plattan, och tagit eld. Jisses!


För att göra en lång historia lite kortare, så fick jag (efter lite om och men) dit fastighetsskötare Pecka... jag ville ju ha någon till hjälp på nåt sätt... kanske med nån form av fläkt som kunde hjälpa till att få ut röken. Plus att damen var så oerhört förvirrad, jag kände inte alls igen henne. Själv skulle jag bort igen, Pernilla skulle hämta mig kring 15.30, jag skulle följa henne då hon skulle tatuera sig. 


Jag såg att fastighetsPecka kom med bilen, phu... skönt. Pernilla ringde och skulle dyka om om en stund. Jag tänkte att jag åker ner och väntar på Pecka på nedervåningen så att jag skulle hinna prata med honom. 


Jag berättade för Pecka hur allt gått till och att jag kände mig orolig för henne, då hon uppträtt så förvirrat. Han höll med, och när vi pratat klart, åkte han upp till damen igen för att höra om han fick ringa hennes dotter. Jag åkte iväg med Pernilla och var tillbaka hemma kring 17.30


Jag kunde inte släppa det här med grannen, så jag startade operation "hitta hennes dotter". Jag hade ingen aning om var hon bor eller vem hon är, men efternamnet på damen är ganska ovanligt, så jag chansade och sökte på det. Hittade en kvinna boende här i stan, men hittade inget telefonnummer. Sökte på facebook, hittade henne där, skrev ett meddelande

- Hej, har du dina föräldrar på Morö Backe?


Men ... eftersom vi inte är vänner på fb så tänkte jag att det kan ju dröja länge innan hon ser det .... så jag kontaktade en gemensam vän vi har på fb


Efter både det ena och det andra i detektivväg, så svarade dottern på mitt meddelande.

- Jo, det har jag , hur så :)


- Jag är din mammas närmsta granne och jag är så orolig för henne

- Jag är på akuten med henne nu


Oj så skönt! Hon tackade för att jag brytt mig och jag önskade Lycka till. 


Det kändes bra att ha fått kontakt med dottern, och att de nu var på akuten. HOppas allt gick bra och att det fortsätter gå bra. Dottern märkte ju åxå att hon var oerhört förvirrad, men att det blivit något bättre ju längre tiden gick under kvällen. Nu har de ju koll på läget i alla fall. 


Blommorna jag fick av Zehra hamnade i vatten innan jag åkte iväg med Pernilla

     

Det blev lite sen middag ..... jag värmde en kroppkaka. Mums :)


Nu på morgonen blev det en dusch, en rull med Theo, frukost och nu fortsätter jag titta på "nyhetsmorgon" med en kopp kaffe

 

Jag ska ner och boka tvättstugan, endera idag om det finns nån tid ledig, eller då i morgon. Ska även städa lite, sen blir det nog lugna gatan. Det känns värt :)


Gör nåt värt av dagen du åxå!


Gomorron

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 21 april 09:01

Söndag morgon. 4 minusgrader och ... tror jag kan kalla det halvklart. Sol upp 4.35 och ner 20.32. Rejält långa, ljusa dagar nu. Det har dock varit så kallt på nätterna att snön envist ligger kvar, men det ska väl ge sig så småningom :)   I onsda...

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards