Direktlänk till inlägg 5 januari 2015

Om att välja glädje mitt i allt..

Av maria tafvelin - 5 januari 2015 22:07

Då var det kväll och dags att krypa isäng. Idag var jag iväg till skogen med hundarna :)

 

Jag njuter varje dag av att kunna vara ute, och jag njuter av att vara yrselfri!   


Jag har många vänner som åxå har sjukdomar av olika slag, och jag vet att han hade rätt Dr Åslund, när han sa till mig för många år sedan: Du vet Maria ... Ingen klarar sig. En del får stroke, en del hjärtinfarkt, en del Parkinssons, vissa cancer, en del får Meniére. Det är ingen som klarar sig helt från sjukdomar, olyckor och smärta. 


Idag när jag passerade Konsum, på promenad med hundarna, kom både ambulans, polis och räddningstjänsten. Det var en bil som voltat av vägen och var nästan på gångvägen. DEN människan hade en enorm tur, för den hade passerat ett flertal björkar utan att klippa dem. Vad jag vet så blev det inga allvarliga akuta skador, men vem vet ...  whiplash? Trauma?  Man vet aldrig vad sådana saker för med sig. Så är det med allt. ALLA bär på något i ryggsäcken, sjukdomar, sorger, smärtor .... ALLA.   Är det då förmätet av mig att varje dag påminna om att fylla dagen med nåt värt? Är det att pissa på alla, att säga; Välj Glädje?


Nej. Tvärtom. Jag hävdar med bestämdhet att det ALLTID finns något positivt att plocka fram. Varje dag. Alla dagar. Det GÅR att välja glädje. OM MAN VILL ! Vill man inte, så vill man inte, och det är helt ok för mig, men jag hävdar att det GÅR. 


Jag har två ... säger vänner, fastän jag inte känner dem så väl, som lider av EDS. Jag visste inget om den sjukdomen förut, men jag säger er - Jag kan inte tänka mig nåt värre faktiskt. MEN, de här kvinnorna kan ÄNDÅ välja glädje. ... och är det något som är säkert : Kan DE så kan ALLA. 


Jag har skrivit om det sååå många gånger förut, men jag tar det igen. Jag tycker inte att man ska jämföra sig med andra och förringa sina egna smärtor och olyckor. Varför skulle man? Man mår inte ett dugg bättre för att man säger: Jamen, hon har ju EDS , då ska inte jag klaga. Det är ingen tävling i vem som har det värst, det är ett faktum; alla får något. det gäller för ALLA, att hitta glädjeämnen i sitt eget liv, i sin egen dag. Att fylla dagen med värda grejer, utifrån sin egen situation. DET tycker JAG är viktigt. Vi gläds åt olika saker, välj den glädje som passar Dig. Välj det värda som är värt nåt för DIG. DET kan alla göra, det är jag helt övertygad om. 


NU ska jag välja att gå ut med hundarna  :)


Gokväll

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Lördag 18 maj 17:36

Lördag afton. 23 grader, sol. Sol up 2.59 och ner 22.04 .... rätt många timmar kvar till solnedgång alltså ... fniss   Hänt i veckan             Känns verkligen märkligt med sån värme .... samtidigt som snöhögarna på gården ligger kvar...

Av maria tafvelin - Söndag 12 maj 10:18

Söndag förmiddag. 12 plusgrader och växlande molnighet. Det har regnat inatt, men slutat nu :)  Sol upp 3.20 och ner 21.43   Veckans mat Måndag- korv stroganoff   Tisdag- Fläskpannkaka   Till mellis gjorde jag spett   Onsdag - ...

Av maria tafvelin - Söndag 5 maj 12:11

Söndag mitt på dagen. 5 plusgrader och halvklart. Sol upp 3.44 och ner 21.19   I fredags bjöd jag på helstekt fläskytterfilé, pommes och beasås till lunch. Det blev uppskattat :)   Bakade åxå lite bullar att lägga i försäljningsfrysen   ...

Av maria tafvelin - Torsdag 2 maj 19:26

Torsdag ... jamen kväll :) 9 plusgrader och mulet. Sol upp 3.55 och ner 21.09   Då var valborgshelgen slut. Efter jobbet på tisdagen, valborgsmässoaftonen ... så var jag helt slut. Kl 19.47 skrev jag till Pernilla och Hannah i vår chattgrupp: -...

Av maria tafvelin - Tisdag 30 april 17:16

Tisdag afton. Valborgsmässoafton! 10 plusgrader och mest soligt!!!!!!! Sug på den!!!! Sol upp 4.02 och ner 21.02   Igår var det kräksnö, hagel och mot kvällen spöregn. Aldrig kunde man tro att det skulle bli både soligt och riktigt varmt idag :) ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards