Alla inlägg den 12 april 2018

Av maria tafvelin - 12 april 2018 08:14

5 minusgrader och sol. Det kommer att bli ytterligare en underbart vacker dag!  De senaste dagarna har sett rätt likadana ut, förutom sol och vackert. Jag har haltat runt på jobbet, och här hemma. Haltat med hundarna runt kvarteret typ. Haft ont helt enkelt. Men ... jag hade tur, det hade kunnat bli betydligt värre. Jag har ju inte behövt använda kryckor, utan har kunnat belasta benet, även om det gjort ont. Lite verktyg när man ska på och av med skon, inte räta ut benet helt när man går, samt inte ta så långa steg. Där har ni hela grejen. Har därtill, på inrådan av sjukvårdsupplysningen, ätit en kur ipren. Dvs, ipren varje dag. Så .... idag känns det nästan ok faktiskt :)


Jag upptäckte igår att den här grejen som sitter längst upp på balkongdörren, som gör att man kan låsa dörren i ett visst läge, har lossnat..... igen. Jag måste laga .... igen. Ja, det är inget komplicerat, det är bara att skruva fast den igen, det värsta är nog att jag måste kliva upp på ikea-pallen för att nå ..... så jag tror jag väntar tills i morgon faktisktl 


Idag efter jobbet gör jag ju helg. Det ska bli skönt :)  Nu när det är plusgrader på dagarna, tänker jag passa på att tvätta bilen. DET behövs! 


Kaffet snart uppdrucket .... hundarna sover än .... tyst sånär som på fågelkvittret. Det här blir en bra dag. Hörrni, en sak jag tagit upp tidigare, men som alltid är aktuell: Kan jag styra mina tankar?

Ja, det kan jag. Jag kan själv välja var jag vill lägga mitt fokus, och jag kan själv välja vad som ska fylla mina tankar. Det är naturligtvis, som allting annat, en träningssak innan det sitter i ryggmärgen. Det handlar om det här med att se glaset som halvfullt eller halvtomt. Det handlar om att låta även SMÅ positiva saker, verkligen VARA positiva. Att låta det positiva bli större än det negativa, att ge det positiva MER uppmärksamhet. 


Att träna upp den här förmågan börjar nånstans med att bli medveten om vad man tänker på. Om jag nu, helt från det blå, börjar tänka på den där människan som försöker förstöra för mig, bara för att hen ogillar mig, så kan det ju lätt bli att jag gräver ner mig i tankar om hen, och skulle jag låta DE tankarna ta över, då blir dagen allt annat än bra. När de tankarna kommer, säger jag till mig själv - STOPP!   Och jo, det funkar faktiskt. Jag byter tankar, och tänker på de här två glada kvinnorna som börjat på mitt jobb. Alltså, vi skrattar oss fördärvade på dagarna, och har genuint Roligt! Tänker på tokiga saker vi sagt och gjort. Då hamnar tankarna rätt snabbt i en positiv spiral, och jag kan gå vidare i positiva tankar, kring allt från hundarna, nystädat hem, snart barmark (ja alltså, om man är VÄLDIGT positiv.... fniss)   Själva grejen är den att man kan sätta STOPP för negativa tankar. Träna på det vettja!


Men, säger du .... vissa saker ÄR ju faktiskt inte positiva. Självklart inte. Om hundarna eller barnen är sjuka, bilen går sönder eller lådfronten till översta kökslådan hela tiden lossnar .... DET är INTE positivt. Då är frågan. - Vad kan jag göra åt det? KAN jag göra något alls? 


Hundarna sjuka - gå till veterinären. Följa veterinärens råd, alternativt hitta på nåt eget. Hoppas det blir bra. Ta tankekraft från andra till hjälp för mitt eget tänkande. Andras hurrarop och kärleksfulla tankar, ÄR positivt, fokusera på det!


Barnen blir sjuka - ja ... nu är de ju vuxna, så jag kan ju inte gärna slita iväg dem på vårdcentralen. Vad kan jag göra?  - Köpa halstabletter, hostmedicin, en påse favoritgodis ... och åka förbi. Omtanke om andra är positiva tankar. 


Bilen går sönder? - Skratta åt eländet tillsammans med andra. Alternativt lämna in bilen på verkstan och bryt ihop en kort stund när räkningen kommer. Mer kan man lixom inte göra, om det inte är lättare småfix som att byta ett handtag man slitit loss. 


Lådfronten till kökslådan lossnar hela tiden. - Skruva tillbaka skiten varje gång, när man väl vet hur man ska göra, går det ju rätt snabbt. Alternativt, lägg bort lådfronten och var utan. Det funkar det åxå. 


Ibland skiter det sig fullständigt, och man hamnar i tanken - Vad FAN gör jag NU???  Det lixom bara brister och man vet inte, på allvar, hur man ska fixa det. Tänk såhär: GÅR det att göra nåt åt? Kan JAG göra nåt åt det?


GÅR det inte, KAN du inte?   Låt det då inte ta energi. Säg till dig själv  - STOPP!  Låt inga tankar äta upp dig inifrån. Kan du inte förändra det du just nu tänker på, och det är negativa tankar ....  tänk på nåt annat. Nåt positivt. Det GÅR. Börja träna NU, ifall du har svårt för det. 


Nu ska jag väcka hundarna och knata iväg på en liten morgonrunda. Den blir inte så lång, men i tid blir den lika lång som vanligt eftersom vi går så sakta. Så .... en 45 minuters morgonpromenad står på menyn, det är bara att hugga in :)   


Ha en riktigt bra dag. Fyll den med värda grejer och positiva tankar  :)


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards