Direktlänk till inlägg 12 mars 2015

Kvinnofrid- en utopi?

Av maria tafvelin - 12 mars 2015 19:36

Kvinnofrid-en utopi?

Det var rubriken på C-uppsatsen som jag skrev tillsammans med en klasskompis på Socionomutbildningen. Det var precis i ropet att den nya lagen om kvinnofrid skulle komma, och vi blev beklämda när vi gjorde vår undersökning, som byggde på att vi intervjudade socialtjänsten i några kommuner, och ingen av dem visste att lagen var på ingång. 


Hur långt har vi kommit på temat kvinnofrid?


Kopierat från Wikipedia:

Kvinnofrid instiftades enligt svensk historisk tradition av Birger jarl tillsammans med övriga så kallade fridslagarkyrkofridhemfrid och tingsfrid. Dessa bekräftades sedan i Alsnö stadga från 1280.

Den person som bröt mot kvinnofridslagen fick antingen dödsstraff eller 40 marks böter. Lagen fanns kvar som speciellt kapitel i svensk lag fram till 1864 och begreppet återkom sedan 1998.[1]


Varför togs den bort 1864 kan man ju undra. 


Det var egentligen inte det jag hade tänkt berätta, men det lixom bara kom :)  Jag tänkte på Deborahuset, och de kvinnor som kommer att bo där.


I övrigt har jag haft en toppenbra dag. Morgonrunda i solsken, 1.5 timmar underbar promenad med världens finaste hundar :)

 

När jag var ute, ringde en kille från kansliet på damfotbollslaget här där jag bor. Jag kontaktade honom igår och frågade om jag kunde få tag på några gamla fotbollar som inte längre duger i tjänst. Tänkte som leksak till hundarna. Han ringde och sa att han hittat 7 bollar  i olika storlekar, som jag åkte och hämtade :)

 

Sen, när deras förråd tinar fram, så ska jag få ännu fler :)  


Jag jobbade över lite, har varit ute med hundarna, nu ska jag fixa nåt lätt att äta, och sen vila lite. Ska ju jobba inatt som ni vet :)


Hoppas du haft en lika bra dag som jag haft :)


Tjing så länge

 
 
Ingen bild

Ulrika Hedlund

13 mars 2015 19:11

Hej!
Vad kul att du fick fotbollar till hundarna. Det är min man som jobbar på kansliet och han berättade att du håller i hundkurs.
KKan jag läsa om de någonstans?
Vi har en golden som är 2 år.
Mvh Ulrika

maria tafvelin

14 mars 2015 09:05

Å va kul att just Du läser min blogg :) Världen känns liten ibland
Jag startar en vardagslydnadskurs i slutet på april, anmälan till vuxenskolan om du är intresserad. Kommer även att hålla en nybörjarkurs i agility i medle med start troligtvis i maj

 
Ingen bild

Ulrika Hedlund

14 mars 2015 15:42

Hejsan!
Har nu anmält mej och Märta....bblir spännande 😊😊

maria tafvelin

14 mars 2015 19:26

Åh, så kul :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Lördag 18 maj 17:36

Lördag afton. 23 grader, sol. Sol up 2.59 och ner 22.04 .... rätt många timmar kvar till solnedgång alltså ... fniss   Hänt i veckan             Känns verkligen märkligt med sån värme .... samtidigt som snöhögarna på gården ligger kvar...

Av maria tafvelin - Söndag 12 maj 10:18

Söndag förmiddag. 12 plusgrader och växlande molnighet. Det har regnat inatt, men slutat nu :)  Sol upp 3.20 och ner 21.43   Veckans mat Måndag- korv stroganoff   Tisdag- Fläskpannkaka   Till mellis gjorde jag spett   Onsdag - ...

Av maria tafvelin - Söndag 5 maj 12:11

Söndag mitt på dagen. 5 plusgrader och halvklart. Sol upp 3.44 och ner 21.19   I fredags bjöd jag på helstekt fläskytterfilé, pommes och beasås till lunch. Det blev uppskattat :)   Bakade åxå lite bullar att lägga i försäljningsfrysen   ...

Av maria tafvelin - Torsdag 2 maj 19:26

Torsdag ... jamen kväll :) 9 plusgrader och mulet. Sol upp 3.55 och ner 21.09   Då var valborgshelgen slut. Efter jobbet på tisdagen, valborgsmässoaftonen ... så var jag helt slut. Kl 19.47 skrev jag till Pernilla och Hannah i vår chattgrupp: -...

Av maria tafvelin - Tisdag 30 april 17:16

Tisdag afton. Valborgsmässoafton! 10 plusgrader och mest soligt!!!!!!! Sug på den!!!! Sol upp 4.02 och ner 21.02   Igår var det kräksnö, hagel och mot kvällen spöregn. Aldrig kunde man tro att det skulle bli både soligt och riktigt varmt idag :) ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards