Direktlänk till inlägg 29 september 2015

På gatan där jag bor .... I landet där jag finns

Av maria tafvelin - 29 september 2015 22:44

1 Varför har så många hundägare, så bråttom med att släppa sina hundar lösa?   Varför har så många nyblivna hundägare, så futtigt säkerhetstänk kring sin hund? Varför har så många hundägare problem med sina hundar? 


2 Varför finns så mycket hat mellan människor här i världen? Varför har vi så svårt att acceptera andra, som inte ser ut som, eller tror som vi?  


3 Varför är det så stor skillnad på hur människor bemöts av andra? 


Jag tror att det beror på

1 - okunskap

2- okunskap

3-okunskap


Vad innebär "alla människors lika värde" ?

Vad innebär "Rättvisa"?

Vad innebär "lika inför lagen"?


Jag tror att det innebär, att någon på fullt allvar, faktiskt TROR att det existerar. Men .... verkligheten ser inte ut så. Verkligheten ser ut så att alla människor inte alls är lika mycket värda, det finns faktiskt ingen rättvisa, och begreppet Lika inför lagen, är nästan bara komiskt.   HUR många går runt och stångar skallen blodig mot väggen, genom att hävda 

alla människor är lika mycket värda

Vi ska ha rättvisa

Vi står alla lika inför lagen


Vilken slags verklighet lever de i?


Jag är knappast ensam om att, tidigt i livet, inse att 

Alla människor inte alls är lika mycket värda i allas ögon

Rättvisa existerar inte

Lika inför lagen, är nästan ett lite komiskt uttryck


Varför ställer så många människor alla möjliga saker MOT varandra hela tiden? 

tex: Varför hjälper vi krigsoffer i utlandet, när vi inte kan ta hand om våra hemlösa?

Varför får interner äta god mat, medans våra gamlingar får uppvärmd mat?


Måste alltid det ena stå MOT det andra? 


Bevisligen finns det mycket pengar i vårt land. MYCKET pengar. Jag ger mig fan på att det räcker både till att hjälpa våra hemlösa, våra gamla, krigsflyktingar, barn som far illa, brottsoffer, barn som behöver extra hjälp i skolan osv. Alla galor jag följt på tv de senaste 30 åren, har lyckats samla massor med miljoner kronor, så visst finns det pengar. 


På gatan där jag bor ..... I landet där jag finns ....  

Jo, där finns det Visst människor som är ensamma, och som mår dåligt. De ska få hjälp de åxå. Likaså de som måste kasta sig iväg från sitt hem pga krig eller svält. 


Så mycket kärlek borde vi kunna känna mot andra. 


Vad är kärlek?

Samhörighet

kommunikation

Tillit

Förtroende

Empati


Så tänker jag. 


Gokväll

 
 
Göran

Göran

1 oktober 2015 08:20

Du slår huvudet rakt på spiken där med "okunskap"!
Okunskap och rädsla för det man inte kan nåt om är grunden för all rasism. Även den rasism som drabbar hundar. I Danmark har man förbjudit kamphundar och det är enligt mig inget annat än ren rasism beroende på just okunnighet. Du vet säkert ännu bättre än jag att om man träffar en "problemhund" så sitter orsaken till problemen nästan alltid i andra änden av kopplet. Men hunden får skulden...
Precis som med människor! Många tycks tro att folk är sämre än vi för att de har en annan tro, en annan hår- eller hudfärg.
Detta är inget nytt!
I min barndom fanns knappt några invandrare här. Utom finländarna. De är våra närmaste grannar i öster. De ser ut som vi och lever som vi och ändå behandlades många av dem otroligt illa och respektlöst.
Okunnighet? Javisst, vad annars?

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 21 april 09:01

Söndag morgon. 4 minusgrader och ... tror jag kan kalla det halvklart. Sol upp 4.35 och ner 20.32. Rejält långa, ljusa dagar nu. Det har dock varit så kallt på nätterna att snön envist ligger kvar, men det ska väl ge sig så småningom :)   I onsda...

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards