Direktlänk till inlägg 30 april 2020

Jag hann tänka: Nu slår jag ihjäl mig

Av maria tafvelin - 30 april 2020 05:12

Torsdag morgon.6minusgrader och klarblå himmel. Alltså .... gårdagen .... fniss.  Häromveckan städade jag kylen, sådär grundligt ni vet. Ut med ALLT, diskade hyllplanen, kastade ett par saker som var från the day before yesterday typ... gjorde så himla fint. Igår när jag skulle iväg på jobbet, skulle bara ta ut den grillade kycklingen ur kylen, som jag handlat för att ta med på jobbet ... öppnade kylskåpsdörren - men vafaaaan!!!!  En colaburk (när jag tvättade bilen senast på OK Solbacken, ingick en kartong colaburkar) hade stått för nära bakkanten på kylen, så den hade frusit ... och exploderat. Cola PRECIS i hela kylen. PÅ alla varor, uppe i taket, på alla väggar.... jag plockade ut kycklingen och stängde dörren.


Till lunch bjöd jag på torsk med bacon och gräslök. Det blev riktigt gott, eller som en av tvååringarna sa

 - Det här var verkligen gott!   :)


Efter jobbet, ut med hundarna en kort sväng,  och lite fippel... svarade på några mail, ja, lite sånt där. Två varma mackor till middag,  lite tv ... sen drog jag ut med hundarna på cykeltur. Den cykelturen ska jag sent glömma ... fniss. Mitt på rakan mot båthamnen drog Theo plötsligt efter en storspov, ja Alice hakade på ... och jag hann inte ens släppa kopplen, så jag drog i diket med triken. Eller, det är inte ett dike egentligen, utan en slänt. Men helvete åxå, nu slår jag ihjäl mig hann jag tänka. En bil stannade och rutan åkte ner

- Hur gick det?  

Jag satte tummen i vädret och sa: jo det gick bra, slog mig inte, är mest förbannad på att hundarna störtade efter storspov . Jag tror att det såg rätt så komiskt ut egentligen, åtminstone så skrattade snubben i bilen när han gav tummen upp och gled iväg. Baxade upp cykeln på vägen och cyklade med styret på tvärsen bort till båthamnen, där svängde jag ner för att njuta av utsikten. 

   

 

Lyckades vrida till styret innan jag cyklade hem igen. Jag är ju ytterst sällan arg nuförtiden, har lixom aldrig något att vara arg över. Jag kan säga att mitt humör fick den största smällen i avåkningen.  När jag cyklade hem sprang hundarna fot hela vägen. Ställde cykeln vid bron, släppte in Alice. Theo platsade jag ute på gården. Hannah och Robban var ute på gården med två grannar som bor här borta. 

- Hur gick det när du körde i diket, frågade grannkillen

- Det gick bra, men jag är förbannad. 

Theo fick ligga på framsidan medans jag tog räfsan och räfsade bakom huset, såg att grannen Öhrlund redan räfsat sin del.Det var snö kvar där i lördags när jag räfsade framsidan, men nu var den borta. Theo kände nog allvaret i situationen, så han rörde inte en fena medans jag var där bak och räfsade. När jag var färdig berömde jag honom och tog in honom. Klappade om honom ordentligt, selade på Alice, spände henne för skrindan och plockade ihop löven och körde dem upp mot skogen. En annan granne kom och cyklade med sin hund när jag stod ute på vägen med Alice för att plocka upp det sista. Grannens hund slet och ville fram och gormade lite. Alice stod som ett ljus. Klappade om henne ordentligt åxå. Bra jobbat Alice. 


Satte mig i tvsoffan och kände väl ingen annan skada än lite ont i lillfingret och möjligtvis i vänster skinka. Jag kan säga att idag är det betydligt ondare, både i fingret och skinkan ... men mitt goda humör är tillbaka, det är viktigast ... fniss. 


Idag blir det kyckling och potatisgratäng till lunch, och till mellis har jag tänkt göra hallonglass till barnen. Det blir första gången jag bjuder på glass, men nu ska vi fira in våren, och då passar det bra :)


Det gör väldigt ont att använda lillfingret, så jag avslutar nu med orden:

Fyll dagen med nåt värt. 


Nu sparkar jag av tofflorna och hänger upp morgonrocken. 


Gomorron

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 21 april 09:01

Söndag morgon. 4 minusgrader och ... tror jag kan kalla det halvklart. Sol upp 4.35 och ner 20.32. Rejält långa, ljusa dagar nu. Det har dock varit så kallt på nätterna att snön envist ligger kvar, men det ska väl ge sig så småningom :)   I onsda...

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards