Direktlänk till inlägg 19 september 2020

En säng av rosor

Av maria tafvelin - 19 september 2020 07:39

Lördag morgon. 7 grader och klarblå himmel. Det ska, enligt appen, bli en underbart vacker och solig dag. Hoppas det blåser mindre än det gjort de senaste dagarna, för det har varit jävligt blåsigt rent ut sagt. 


"Ring så spelar vi" är igång, just nu Darin med "en säng av rosor"  Här tänker jag att Kishti Tomita skulle sagt: Halleljuja vilken inlevelse :)


Igår bjöd jag på senapskyckling med bacon och gräslök. Till det blev det ris

 

- Namnam, hörde jag flera gånger från yngsta gruppen. 

- Det var god mat, fick jag höra från äldre grupperna

- Blev det några matlådor, hörde jag från pedagoghåll. 

Den här rätten blev alltså väldigt omtyckt, och jo, det VAR faktiskt supergott :)  Detta kommer jag att göra om :)


Direkt efter jobbet åkte jag till Önnesmark för att bli bjuden på middag, och umgås. Det bjöds en jättegod köttgryta gjord i slowcookern, och äppelpaj till efterrätt :)

 

  Jag och Otto lekte massor, det blev dans på köksgolvet när han ville att mamma skulle 

- musiken, sa han

Pernilla satte på musik, sedan dansade vi alla tre :)   Ja, det blev en massa andra lek och bus åxå, och många skratt. Han har ju lärt sig massor med nya ord, och är ju rent lätt och rolig att konversera med. Han har redan lärt sig att skylla ifrån sig. Han stod i vardagsrummet och pruttade. Blixtsnabbt sa han

- Pehr prutta

- Va, var det Pehr som prutta?

- Aaaa, svarade han och skrattade

Hahahahahahahaha

Jag åkte hem kring 18.30 så att de skulle få lite lugn och ro att varva ner tills det var läggdags för Otto.  Hannah hade ju varit ute med Theo och Alice, men jag tog ändå ut dem en sväng när jag kom hem, sedan blev det Idol. Jag orkade inte se hela dock, utan kroknade och gick isäng. 


Lägger ut följande och hoppas att många verkligen tänker på det här. 

 

Många är alldeles beroende av telefonen, och uppvisar mer eller mindre abstinens om inte telefonen ligger i deras omedelbara närhet. Många är avskärmade från det som händer runtomkring, på grund av att ansiktet är riktat mot telefonen. När det till och med måste uppmanas till föräldrar, att lägga bort telefonen på badplatser och simhallar ... då tycker jag att det personliga ansvaret som förälder halkat på sned. Vad får barn för uppfattning egentligen? Eller, inte bara barn, skulle jag säga. Om man sitter i ett sällskap för att umgås, och de flesta drar upp telefonen direkt det plingar till, så känns det ju inte som att umgänget är viktigt direkt. Det blir typ:

- Jo, du är viktig och har mitt fulla fokus .... så länge telefonen är helt tyst. 


Pratade med en av pedagogerna häromdagen om det här med hur det såg ut för inte alltför många år sedan ändå - fast telefon, oftast belägen på en liten sittmöbel i hallen. Om man ringde någon och de inte svarade, så var det ingen anledning till stress, de var kanske i ett helt annat rum och inte hörde telefonen just då. Ingen big deal. Nu har ju de flesta mobiltelefon, och svarar de inte, så är nästan första tanken - har det hänt nåt!?


Nu är det ju inte telefonsamtal som tar den mesta tiden i mobilanvändandet, utan det är ju bevisligen en massa annat, eftersom luren inte sitter vid örat, utan mitt framför nyllet. ALLT fokus på luren. 


Vilket förhållande har Du till din telefon?


Undrar om man ska prova ta en sväng i skogen och kolla svamp idag. Om inte annat så får man ju en rejäl skogspromenad :)  Man skulle ha lärt hundarna att hitta kantareller.... 


Nä, nu tror jag att jag ska sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Morgonpromenad står på schemat och det blir nog längre skogsrundan. Ska kolla om Hannah är hemma så "vi" kan laga punkan på min cykel :)


Ha en fin lördag. Ta tillvara den, och fyll den värt.


Gomorron


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards