Direktlänk till inlägg 27 september 2020

Det brinner!

Av maria tafvelin - 27 september 2020 09:17

Söndag morgon. 6 grader och småregn men ser ut att kunna bli uppehåll mitt på dagen typ. 


Igår efter en kort morgonrunda, lastade jag hundarna i bilen och åkte ner på stan för att promenera där, och bara vistas bland folk med hundarna. Vi promenerade runt i ca 40 minuter, sedan satte vi oss mitt på torget och bara tittade på folk. Theos svans gick hela tiden mer eller mindre, trots att han satt ner :)

 

Det är rätt intressant, det här  med vilka som kommer fram och pratar. Varje gång jag suttit med hundarna på stan, är det äldre tanter, vi snackar 70plus, som kommer fram. Så även igår. Två tanter kom och gick, varav den ena sa-

- Jag sa precis till min väninna att det där är MINA hundar, men du har fått låna dem över dagen, sedan skrattade de båda. Det gjorde jag åxå och svarade

- Tack för att jag får låna dem :)


En stund senare kommer en annan äldre tant fram med sin rullator.

- Så fina hundar du har.

Jag tackade för det, och hon stod kvar en bra stund och pratade om hur mycket hon saknar att ha hund, men är så gammal och med värk så att hon vissa dagar inte tar sig ut. 

- Då kan man inte ha hund, sa hon. Även om jag lider, ska hundarna aldrig behöva lida. 

Hon berättade att hon och hennes make hade haft jakthundar - stövare. Många, ffa i hennes åldersgrupp, menade att stövare inte gick att ha inomhus, till sällskap. De skulle bo utomhus för att bli bra jakthundar. 

- Det sket jag i, sa hon, och naturligtvis bodde hunden inne. Jag brukade leka med den, den förstod allt jag sa, och det var byns bästa jakthund. 

När hon skulle rulla iväg, för det började regna, sa hon

- Tack för pratstunden, och hon log med hela ansiktet

- Tack själv, sa jag och log jag åxå, - Ha en bra dag! Jag tittade efter henne och tänkte på något hon sa i slutet innan hon gick:

- Många hundägare ska vara tacksamma för att hundarna inte kan prata, de skulle få höra ett och annat om sig själva som de inte skulle vilja höra. 


Faktist så var det en man som klev fram till oss åxå. En polis. Jag satt ju precis mitt emot entren till Big Smile, och en ambulans blev tillkallad, då en tjomme där inne däckat och inte gick få liv i. Ambulansen kom, och även polisen. De fick liv i snubben och tog in honom i ambulansen och poliserna stod utanför och väntade. En av poliserna kom fram ... undra om han tror att jag säljer otillåtna saker, då jag har de här hundarna, eller vill han kolla så att de inte rusar fram och skrämmer folk?

- jaha, sa han med glad och nyfiken uppsyn, här sitter ni och ..

- tränar bara på att hundarna ska förstå att alla inte åker ner på stan bara för att hälsa på Dem, de är så otroligt glada i folk

- haha, jahaa, ja då är det ju bra träning. Han hade säkert velat klappa dem, men insåg att det inte ingick i min träningsplan ... fniss. 


Ytterligare en äldre dam stannade och sa

 - Men så fina hundar, och så fina halsband, har ni helghalsbanden på?

- Jo, hahaha, svarade jag , det är lördagshalsbanden


Hundarna skötte sig exemplariskt båda två, trots att de är så olika i personligheterna. Alice, den coola. Hon kan verka obrydd, men hon älskar ju åxå människor. Theo, han har inte samma coolhet, han kan lixom inte stänga in sina känslor, de bubblar över när någon tittar på honom, han blir så himla glad. Men, de skötte sig så himla bra, satt vid bänken länge. Vi var på stan totalt 1.5 timmar, sen var jag rätt så frusen. Mötte upp Pernilla och Hannah och lämnade Ottos nya handskar så att han får prova dem. Passar de inte så skulle jag bara höra av mig till hon som sytt dem, så skulle jag få ett par andra, det var öppet köp. Inte alla privatpersoner som har det :)


Gled förbi på IcaMaxi på vägen hem, sedan var det skönt att komma hem. Hundarna var nöjda med dagen

 

Eftersom jag kände mig lite frusen, kom jag på rätt tidigt på eftermiddagen att jag skulle ha Spa-kväll, det var länge sedan. Lite skumbad och ljus ...

 

Ja, det där är det närmaste jag kommer badkar här hemma, så jag spolade i riktigt varmt vatten, mycket skum, några värmeljus ..... knölade ner mig så gott jag kunde. Jo, jag förstod ju att det skulle svämma över lite ... men inte trodde jag att skummet skulle ta eld. Ljuset som stod snett bakom ryggen på mig satte eld på skummet, och jädrar vad det flammade till. Jag hann bli rädd att håret skulle ta fjutt, men det klarade sig. Jag välte ner ljuskoppen och allt i badet, och fick stopp på elden ..... fniss

 

Ja, sedan var det bara att plocka upp ljuset och ljuskoppen, sjunka ner så långt det gick, och bara njuta. Jag kollade på lite youtube - lyssnade på lugn musik ... sedan stängde jag ner, puttade telefonen så långt bort på golvet jag kunde (så att den inte skulle bli vattenskadad när jag så småningom skulle kliva upp)  Satt i tystnad och bara ... andades ett tag. 

 

Jag satt så länge jag kunde, men till slut kände jag att kroppen signalerade att den behövde få räta ut sig något, så jag tänkte att det var bäst att he sig upp. Detta var inte helt enkelt faktiskt, då det var som om skelettet vuxit ihop på nåt sätt. Jag var tvungen skratta högt när jag skulle försöka vrida mig runt för att om möjligt komma mig till knästående, och sedan upp på fötter. Hade jag filmat hade jag med största sannolikhet kunnat vinna något pris på humorgalan. Nåja, så småningon var jag uppe. Nu var det soffläge och lite ostkrokar som gällde :)

     


Att vara på stan är tröttsamt för både hundar och folk, så jag gjorde en rätt så tidig kväll. Det , i kombination med att jag sov länge även idag, borgar för att jag är superpigg idag, och det känns faktiskt så :)


Nu mina vänner, ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp  morgonrocken, ta ut hundarna på morgonpromenad, sedan blir det söndagsbrunch. Ha en riktigt härlig söndag, fyll dagen med vad som känns värt för just Dig. 


Gomorron

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Av maria tafvelin - Lördag 16 mars 08:46

Lördag morgon. 3 minusgrader och halvklart. Sol upp 5.46 och ner 17.40 Har precis ätit en rostad macka med avocado och rödlök efter morgonpromenad med hundarna. "Ring så spelar vi" ljuder från högtalaren :)   Då var det helg igen, veckorna går fo...

Av maria tafvelin - Söndag 10 mars 15:11

Söndag eftermiddag. 3 plusgrader och strålande sol. Sol upp 6.07 och ner 17.22   Kom precis in från en längre promenad med hundarna. Men så helvetiskt härligt med sol och några plusgrader! Det gäler att passa på att njuta innan sommaren kommer me...

Av maria tafvelin - Torsdag 7 mars 15:21


HÖrrni. Det är väder, det är SOL, det är soluppgång, men flera timmar till solnedgång. Dagar har gått, mat har lagats och ätits, tårar har runnit (av glädje) skratt har bubblat....    Dag Sixten Ingemar Johansson. Född 2/3 kring 18-snåret. Lagom ...

Av maria tafvelin - Söndag 3 mars 11:44

Söndag mittppådagen. 2 plusgrader och molnigt.... solen Vill lysa igenom men orkar inte riktigt. Sol upp 6.33 och ner 17.00   Igår blev jag mormor igen, till en liten kille :) :) :)  Hannah och Robbans första barn <3 Man svävar som på moln kan...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards