Alla inlägg den 18 december 2017

Av maria tafvelin - 18 december 2017 09:09

Måndag morgon. 8 minusgrader och halvklart säger appen. Tittar ut på en jättevacker himmel, krispigt ljusblå med rosa inslag. 


Hörrni, det här nya instagrammet jag startade för några dagar sedan,  "mariasmatbilder", är riktigt skoj :)  jag har redan 57 följare :)  


Hur har ni det inför julen? Stressigt? Mycket att fixa?   Jag tycker uppriktigt synd om många såhär i juletider. Många tar ledigt från jobbet för att hinna med allt. Bakning, matlagning, städning, julklappsinköp, massor som ska planeras, det ska resas hit och dit, huvudvärk, lite sömn, eskalerar dagen före julafton, eller rättare sagt natten före, då ska de sista julklapparna slås in, skinkan ska griljeras, knäcken som tog slut förra veckan måste kokas en ny sats av ..... När julafton kommer så är det att packa in i bilen och åka iväg, alternativt öppna ytterdörren för tillkommande gäster, bjuda på frukost, fika och sen julbord, springa i köket och fixa medans andra sitter och kollar på Kalle Anka, julklappsutdelning, rensa bort en herrans massa papper och kartong ..... vid midnatt är det sängdags och vips är julafton över. Juldag och annandag ska det resas åt andra håll, för att träffa de som inte hanns träffa på julafton. 


Rätt stressigt med andra ord. Inte för alla givetvis, men många. Lägg därtill den inre stressen och gnaget av dåligt samvete över att det inte fanns pengar att köpa det man ville till barnen, alternativt att det köptes ändå, av pengar man egentligen inte hade. Lägg åxå till hur det är i alltför många familjer, där barnen gruvar inför julen, då föräldrarna dricker bort hela julhelgen. 


Så .... God Jul. Fast, inte i alla hem. 


Nä, nu är det hög tid att hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Ta en ipren och en alvedon tillsammans med övrig medicin, sen ta morgonrpromenad. 


Ha en riktigt bra måndag. Gör bra val, både för dagen och inför julen. Värda grejer som känns bra i hjärtat. 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards