Alla inlägg den 25 december 2017

Av maria tafvelin - 25 december 2017 09:11

Juldagsmorgon och kaffebryggaren jobbar. Doften av nybryggt kaffe kan förgylla vilken morgon som helst :)   Det är 9 minusgrader och klar himmel. Den här dagen ska jag bara vara hemma. Jobba med hundarna, städa, och sen bara ta det lugnt. 


Gårdagen blev liksom födelsedagen, helt magisk. Efter morgonrunda med hundarna drog jag igång grötkoket. Jag skulle bidra med risgrynsgröten till frukosten i Boviken. Medans gröten kokade, slog jag in de få julklappar jag hade köpt och skulle ge bort. När gröten var klar, klädde jag mig i min finaste julstass - tomtedräkten, tog gröten och julklapparna och åkte iväg mot stan. I förväg, dagen innan, hjälpte Hannah och Robban mig att lasta julklappen jag köpt till Pernilla och Mattias, i bullbussen, för att jag skulle få den med mig. Åkte alltså till jobbet och bytte bil. När jag körde in mot stan för att möta upp Hannah och Robban hemma hos dem, vinkade många människor. Inte bara barn, utan även vuxna. Det där med tomten, är nåt speciellt för de flesta. Vi följdes åt till Boviken, och när vi var nästan framme, ringde jag till Pernilla och bad dem gå ut på gården, jag behöver hjälp med att bära, sa jag. 


När vi rullade in på deras gård, var det stora ögon som mötte. Jag vet inte vad som gjorde störst intryck, att jag var klädd som tomte, eller att jag körde bullbussen. 

 

När jag sa att jag hade en julklapp åt dem i den, såg de ut som frågetecken både Pernilla och Mattias, men jisses vilken glädje när de öppnade bilen och såg att de fick en - snöslunga. Hahahaha, tänk så himla roligt det är att hitta en present som verkligen är klockren, det är det roligaste som finns :)


Efter att ha lastat av slungan gick vi in, värmde gröten och satte oss och åt en underbart god frukost

 

Pernilla fick mandeln, och Hannah utropade: Då får du diska!

- va, nää, man ska ju gifta sig

- gifta sig, nämän visst har det alltid varit att man ska diska


Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha


Efter frukosten delades de få övriga julklapparna ut, sen var det dags att bege sig hemåt igen, och ungdomarna skulle iväg till Burträsk för att fira med pappa och småbröderna, farmor och farfar. 


Jag hann ta en längre promenad med hundarna i härligt väder, innan det var dags att åka på första tomteuppdraget. Alltså, det är så fantastiskt roligt att åka ut och vara tomte. Jag var hos två helt främmande familjer, och en familj där jag varit tidigare 2 gånger. Jag bara önskade att tomtepoolen kunde fungera som jag hade tänkt, och som jag ville. Men, NÅN gång, NÅT år, kanske det börjar funka så :)


Kom hem efter tomteuppdragen, värmde en tallrik jansons, hällde upp ett glas rött vin och sjönk ner i soffan. Vilken jul!  Det här är nog den bästa julen någonsin. 


Nu är det dags att hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Hoppas du får en Fin juldag. En dag att fylla med värda grejer. 


 

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards