Alla inlägg den 7 maj 2021

Av maria tafvelin - 7 maj 2021 18:14

Fredag afton.5 plusgrader och lätt  (pyttelätt faktiskt) snöfall. Den här veckan har jag verkligen varit tyst i bloggen :)  Jag har nog haft för mycket (värt) för mig :)


Måndag, tisdag, onsdag och torsdag, har jag spenderat på Uflex förskola!!!  Måndag i mellangruppen, tisdag i äldsta gruppen, onsdag i yngsta gruppen och torsdag i köket. Snacka om värt!!! Jag har verkligen njutit varenda minut! Idag har jag haft mommofjeeda med Otto. Vi har ju som slutat med det, men han är förkyld och skulle ändå inte på förskolan, så jag fick rå om honom. Jag åkte dit i morse på frukost, och efter frukost gick vi ut, jag och Otto. Det blev en sväng på balanscykeln, en stund i gungan, och en vända på studsmattan

 

Sen bar det iväg på verkstan för att skifta däck på bilen. Nu ligger sommarsulorna på :)

 

Det tyckte han var spännande :)  Efter däckbytet åkte vi på IcaMaxi och handlade lite. Jag hade lovat honom att han skulle få glass till mellis .... sånt äter man när man är förkyld och har feber. Hem, vi hann leka en liten stund, sedan lagade vi mat. Köttgryta

       

Köttet var färdigstekt, så det blev att bryna lök, röra ihop och krydda. Gick superbra :) Efter maten låg han och vilade en stund, men eftersom han sov i bilen på vägen i morse, så kunde han inte sova. Vi drog då iväg till Östanbäck för att packa några påsar potatis åt moster och Dobban. På den gården står ett par traktorer.

 

- Kan mommo tjöja tjackton ällä?

- nej, mommo kan inte köra den traktorn

- men mostäj å dobban kan tjöja tjackton

- Ja, moster och Robban kan köra traktorn

- ha dobban nyckeln ällä?

- Jo, det är Robban som har nyckeln

- åkäjj


Vi hoppade in i bilen och körde hem igen. Det var dags för mellis, vi skulle ju äta glass :)  Efter mellis spolade jag upp ett bad i badbaljan, sedan hann vi bara upp och leka en stund i lekrummet, innan pappa Mattias hämtade honom. 


Visst, Otto har kommit i en ålder där han är väldigt bestämd,och det är inte alltid mommos förslag går igenom smärtfritt, det ska ingen tro. Ordet Nej, med olika betoningar, som näää, nääääääää, näj, nääääj ... vill inte... klart de kommer, och det är skönt. Det betyder att han är helt normal :)  Att han sedan är helt unik på såååå många sätt, det är precis lika självklart. <3

Alltså ... vilken 2.5 - åring som äter glass, smackar ... begrundar.... och säger sedan: 

- de ä sylt i glassen

Hade köpt gräddglass med blåbärssylt och hallon. 


Att få leva så nära sina barn, och barnbarn .... det är få förunnat. Jag är så lyckligt lottad. 


Nu blir det fjeedakväll. Inte tacofjeeda dock ... fniss. Tänkte göra ett par varma mackor de luxe i airfryern ... ni får höra resultat i morgon :)

Ha en superhärlig fredagskväll!! Flera timmar kvar av fredagen att fylla med nåt värt, ifall ni inte kommit till skott med det än :)


Tjing så länge

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards