Alla inlägg den 5 november 2017

Av maria tafvelin - 5 november 2017 08:25

Söndag morgon. Temperaturen på nollan, och knallgrått.  Efter några jobbiga dygn, är vi på väg tillbaka på banan. I torsdags började Molly kräkas. Det är ju inte helt ovanligt att hon ätit i sig något ute, så jag blev inte omedelbart orolig, det var mer: jahapp. Fredag ville hon inte äta, men drack ordentligt. Vi sov inte bra under natten, varken jag eller hon. Jag åkte och jobbade ett par timmar, samt var iväg på ett klippuppdrag, sen järnet hem. Tyckte att hon kanske såg lite piggare ut, men det visade sig vara helt fel. Natten mot lördag var hon upp flera gånger och drack, men spydde upp det varje gång. Hon ville in i garderoben, och in under sängen. Det bådar INTE gott. 


Ringde veterinären och fick tid att komma dit på undersökning. Hon var uttorkad så hon fick dropp, både i blodet och under huden

 

Röntgen visade att något fanns i magen, förmodligen i tarmen. Det syntes dock inte så mycket gaser i magen, vilket veterinären tolkade som att det inte var HELT stopp. Hon fick paraffinolja, smärtstillande och lavemang. Ut på gården, och visst, allt lavemang sprutade ju ut, men inget främmande föremål. Jag fick åka hem med droppet, och vi skulle tillbaka på aftonen för en bedömning av läget.

 

Hem, sitta rätt länge med droppet,  ut med Paddy och Theo, ut med Kelly, sen sitta i soffan och halvsova en stund ... trött som bara den, både jag och Molly. Molly, hon somnade under droppet, och sov sedan till strax efter 16, då veterinären ringde och frågade hur det var. - jo, hon har sovit precis hela tiden, så det är svårt att säga. Veterinären ville att jag skulle komma in med henne för att ta en ny röntgenbild. 


Den röntgenbilden visade att det blivit sämre. Det var nu rätt mycket gaser i magen, vilket tydde på att det var helt stopp. Veterinär Emma ringde på förstärkning, gav Molly lugnande och började tvätta av henne inför op. Efter en stund kom Vera, och jag fick lämna Molly och åka iväg, eftersom det skulle ta ca 1.5-2 timmar. Jag åkte och åt middag

 

Sen skrotade jag runt på Coop Forum, och medans jag var där, ringde Emma och sa att Molly var färdig att hämtas. 

- Ta med en filt, sa Emma, så att hon inte blir kall. 


Jag högg den lurvigaste filten jag såg, från en hylla där på Coop, skyndade mig till kassan, och ut. 


Det var nån typ av ... gummibit, hon hade svalt. Rätt stor. Hon hade INTE kunnat få ut den själv. Jag fick med mig en spruta smärtstillande som jag kunde ge när den smärtlindring hon redan fått, skulle släppa. 


Lindade in Molly i den lurviga filten, och begav mig hem

 

Framemot kl 23 släppte nog smärtlindringen, och hon vaknade till. Skrek, sprang som en dåre, jag fick skynda mig dit och hålla fast henne så att hon inte skulle göra sig illa. Hon betedde sig på samma sätt som när hon opererat bort ögat, då Hannah fick skjutsa hem oss, för jag var tvungen hålla fast Molly i famnen. 


Hämtade sprutan och gav den i nacken, hon lugnade sig rätt snart. Strax före midnatt kom vi isäng. Jag lyfte upp Molly i sängen och la henne mot väggen, så att hon inte skulle hoppa ner. Hon ligger där än. 


Jag har naturligtvis inte sovit så värst mycket inatt heller, men det får jag försöka ta igen på något sätt. Idag får hon inte dricka eller äta. Jag ska tillbaka till vet. under dagen för att ge henne dropp. Jag frågade en kollega om hon kunde jobba för mig idag, men det kunde hon inte, så jag måste iväg på jobbet. Jag lånar en stor bur av Hannah och Robban, och tar Molly med mig. Hon får ligga inne på kontoret medans jag jobbar. 


I morgon får jag hjälp av bästa Susanne på Rackarungarnas hundskola. Det ska hämtas hundmat, och gås ut med hundar. Hemtjänst och hundtjänst alltså :)  


Nu ska jag hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Det får bli så att jag tar ner Molly och Kelly så att de får kissa, sen går jag en runda med Paddy och Theo, går tillbaka med dem och går en sväng med Kelly. Molly ska inte behöva bli lämnad helt ensam. 


Ny dag, Nya Tag. Nåt värt ska nog komma ur den här dagen åxå :)


Gomorron



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards