Alla inlägg den 14 december 2016

Av maria tafvelin - 14 december 2016 06:31

Onsdag morgon. Det gick lite segt att komma upp idag faktiskt, men snart har jag fått i mig kaffet, och då torde det väl ordna upp sig :)


Igår var det lucia, vilket jag iofs inte direkt uppmärksammade. Tänk, jag jobbar på bageri, och har inte ätit en enda saffranssnäcka eller lussekatt ... inte ens en pepparkaka. Det är ju bedrövligt ... fniss.  Igår när jag stod och gjorde frukttårtor kom vår praktikant förbi och frågade vad jag gjorde för slags tårta. - Det är frukttårta sa jag, den är säkert jättegod, det är hallonsylt, mycket vaniljkräm, och fruktcoctail. Uppe på är det hallon och gelé, och på kanterna krokant. 

- aha, sa praktikanten, du har inte gjort såna tidigare? 

- många gånger, men jag har aldrig smakat den. 


Så är det. Många olika slags bakverk står man och tillverkar, men har smakat ytterst få sorter. Mamma skulle vända sig i sin grav om hon visste att jag inte äter av det. Mamma var en sådan som bakade extremt mycket. Hon bakade aldrig bara nåt vanligt som sockerkaka, utan det var bakelser, biskvier, fyllda kakor ... hon flagade och färgade mandel och höll på. Hon hade hemtjänst under de sista åren hon levde, och hon blev uppriktigt sur ifall hemtjänstpersonalen som kom, inte drack kaffe och fikade ... fniss. 


Igår efter jobbet åkte jag hem och pinkade de tre musketörerna här hemma, sen bar det iväg till Bureå för lite inomhusträning med Eddie. 

 

Det blev lite korvsök, inkallning, div trickträning, kontakt och följsamhet ... och det svåraste av allt för Eddie - Åttans frestelse. Han har VÄLDIGT svårt att inse att han inte Alltid får gå fram till den han vill fram och undersöka. 


 
 
  Jag filmar ofta när jag tränar med hundarna, och det är först och främst för att kunna kolla sedan - vad håller jag på med egentligen? Belönar jag det jag TROR att jag belönar? Belönar jag vid rätt tillfälle? VAd är jag ute efter? Förstår hunden vad jag vill att den ska göra?   Man lär sig mycket av att titta på sig själv :)


Nä jädrar, klockan går och jag måste dra på lite här, annars blir det superstressigt i slutet av morgonbestyren. Ha en Härlig Onsdag :)    Att du ska fylla den med nåt värt, det vet du .... men jag påminner för säkerhets skull :)

Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards