Alla inlägg den 25 december 2016

Av maria tafvelin - 25 december 2016 09:12

Juldagens morgon. Står i mitt supersöta kontor och dricker kaffe. Hundarna sover än, och man kan tro att allt är precis som vanligt. Eller, det är det väl åxå ... idag. Igår var det INTE en vanlig dag.  Jag sov ju dåligt natten mot igår, men laddade för julfirande. 


Innan vi hann ut på morgonpromenaden så fick Paddy sprut-diarré. Han hann inte ner från sängen ens, så det sprutade i sängen, över golvet in i hallen. Kom ut en sväng med alla, Gick en sväng med bara Eddie och klövjade honom så att han skulle få en uppgift. Jag visste att ingen bokat tvättstugan nu över julhelgen, så jag kunde kånka ner bäddmadrassen och tvätta den direkt. Tvättade även skurmoppen. Mollys mage svullen .... Kelly bajsade på morgonpromenaden så hon verkade bara haft ont i magen under natten. Jag ringde jourveterinär och berättade innehållet i det pulver de ätit: 

Socker, skummjölkspulver, helmjölkspulver, Mjölkprotein samt lite färgämnen och tillsatser. Då fick jag lära mig nåt nytt.   En överdos av mjölk helt enkelt. Hundar kan inte bryta ner mjölksocker, så de är helt enkelt intoleranta. Dessutom ska ju det här pulvret blandas med såpass mycket vätska att det blir en vanlijkräm .... det blev ju klister istället.   Paddy verkade ha fått det genom systemet så att säga, och jag skulle hålla fortsatt koll och fortsätta få i dem vatten. Paddy han dricker ju mycket vatten helt av sig själv, säkert därför han "blandade ut" pulvret på egen hand. 


Ringde Pernilla och berättade att det nog inte kunde bli så att jag följde på julfirandet. Vi skulle träffas kl 13, och det var bara ett par timmar dit. Paddy sprang jag ut med hela tiden känns det som, och det bara sprutade ut. Molly pumpade jag i vatten. Eddie verkade obekymrad ända fram till ca kl 13, då började han flåsa, gå runt, smacka ... han mådde hyperilla. Plötsligt spydde han ...  å herregud va mycket han spydde. Klumpar av "klister"    Pratade med jourvet. igen och hon blev orolig för Eddie. Eftersom han blev dålig då först, så fanns det stor risk att någon klump passerat ner i tarmen, och fastnat där. Å nej! 


Han fortsatte kräkas flera gånger under kvällen, Paddy sket ner hela trapphuset så jag skurade, torkade, vädrade, sprayade med godlukt, både inne hos mig och ute i trappen. 

   


Det blev inget julbord, men jag har handlat hem så att jag ska göra mig ett julbord idag istället.


Jag såg Kalle Anka, Karl-Bertils Julafton, filmen Grease, mellan torkande och springande. Strax före kl 3 i morse var jag ute sista gången med Paddy och sedan har det varit lugnt. Ingen har kräkts, diarrén verkar ha gett sig, och Molly sket på rumsgolvet innan hon hoppade isäng igårkväll. 


Det verkar som att vi kom undan med blotta förskräckelsen. Kommer hädanefter att berätta för de som ofta ger sin hund ost som godis - gör inte det. 


Dristar mig till att säga som Karl-Bertils ömma moder: Det blev då en välsignad Jul. 


Inne på tredje koppen. Den här dagen ska jag fylla med värda grejer!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards