Alla inlägg den 13 oktober 2017

Av maria tafvelin - 13 oktober 2017 09:18

Fredag morgon. Fredag den 13:de dessutom. Fniss. 6 grader och "mest mulet" som appen kallar det. Vadå "mest" mulet, det är ju helmulet för tusan ... fniss. 


Igår efter morgonpromenaden, tog jag Theo på ett noseworkpass. I slutet har jag ju bara kört utomhus, och ibland har det gått jättebra, men ibland lite sämre. Nu gjorde jag så att jag började inomhus, i trapphuset. Jag gömde 3 magneter med möbeltass på. Den första här på våran våning, precis där man ska gå ner i trappen, satte magneten på baksidan trappräcket, långt ner. På nästa våning satte jag den bakom elementet, åxå den långt ner. På bottenvåningen satte jag den på den uppfällbara stolsitsen som är fastmonterad i väggen  alldeles vid entredörren, ca 40 cm upp. Gick upp, satte på Theo selen, fäste kopplet, och han var på G direkt. Gav kommandot: nosa, hann knappt hala upp telefonen och knäppa ett kort, så hade han hittat första gömman.

 

Direkt vidare nerför trappen, ett hastigt varv mot grannarnas dörrar, sen raka spåret till elementet. Jag visade med armen att han skulle fortsätta söka, så nerför trappen i ett fasligt huj, en snabb scanning vid dörrarna där nere, mot ytterdörren, tvärvändning och mot gömman. Inom 2 minuter hade han hittat alla 3 gömmor. Han gick som en missilletande robot, minst sagt. Gick ut och körde 2 sök ute åxå, och då hade han ju verkligen kopplat på nosen, så det gick alldeles utmärkt. Så himla kul det känns. Nästa pass ska jag köra i garaget på jobbet tror jag. Jag vill träna på att söka systematiskt, att sas söka av ett helt område på ett sätt som gör att man lixom förstår att området är avsökt, och inte bara slumpmässigt sökt lite här och där. 


Idag ska jag iväg till RackArena, vi ska ta ihop agilityhindren för säsongen. Jag ska ta med Paddy och Kelly tänkte jag, medans Theo och Molly får vara hemma. Theo får ju inte rusa omkring, och Molly hon vill ju helst vara inomhus, och definitivt inte gå i blött gräs. Hon har till 90 % gjort både nr 1 och 2 på asfalten under den här regniga perioden, som ju faktiskt pågått rätt länge nu. Eftersom det nu regnat så oerhört länge och mycket, kanske det inte blir nån snö i vinter. Det vore ju tragiskt. Eller, kanske det blir så att det kommer ingen snö förrän i mars, då man vill ha barmark, då vräker det ner snö fram till i juni .... fniss. Eller, fniss och fniss .... det är väl inte fnissigt om det blir SÅ, men ... vi får se helt enkelt. 


Nä, nu ska jag hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Även om det är mest mulet, så regnar det ju inte. Än i alla fall. Men, allt kan ju ändras på väldigt kort tid. Igår när jag kom från jobbet, regnade det inte, såg inga tecken på att det skulle börja heller. Kändes riktigt skönt ute. Gick upp, öppnade dörren, kopplade hundarna, och när jag kom ner så störtregnade det. DET kändes snopet. 


Ha en Riktigt Fin Fredag! Fyll dagen med nåt värt!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards