Direktlänk till inlägg 14 juli 2023

Gör om, gör rätt

Av maria tafvelin - 14 juli 2023 10:51

Fredag förmiddag. 18 grader och soligt. Sol upp 02.36 och ner22.47


Igår var det en sprängfylld dag må jag säga. Det blev sån stor kontrast mot de andra dagarna den här veckan. Sedan i måndags har jag ju inte ens varit nedanför bron typ, och igår var jag borta i princip hela dagen. Pernilla, Pehr, Otto och Sture kom på morgonen, så Pehr fixade med Lilly och GalnaGreta innan han drog iväg för att jobba i stugan. Pernilla, Otto och Sture stannade här och fixade lunch innan vi skulle dra iväg. Jag hade tid 12.15 på dt-röntgen. Röntgen gick på 2 minuter, sedan drog vi iväg och köpte glass och besökte en lekpark så att Otto skulle få utlopp för lite energi. Han var så himla duktig hela dagen, hjälpte till att styra Sture i vagnen, tryckte på hissknappar, skötte bromsarna på rullstolen jag satt i... han var verkligen världens bästa!


Kl 14.20 hade jag tid hos ortopedläkaren. Han visade bilderna från dagens dt-röntgen och sa: Det här blir operation. Ja, jag såg åxå att det omöjligt skulle kunna hamna rätt och växa ihop rätt. Ingen av frakturerna låg där de skulle så att säga. Han berättade åxå att man under operationen kollar ligamenten och stabiliteten. Jag fick lägga mig på britsen och de tog bort gipsskenan så att han kunde undersöka. Han hade velat operera redan idag, men det var för svullet, så jag fick tid på tisdag för operation. De satte tillbaka gipsskenan och jag var färdig. 

   


På vägen tillbaka till Boviken svängde vi förbi hemma hos mig, vattnade blommor och så plockade jag ihop lite mer grejer att ta med, både mat och kläder. Pehr var på väg hem från stugan, så han fick stanna i Kåge och köpa med sig pizza som vi åt hemma hos dem innan de skjutsade hem mig. Jag kände att det inte var helt bekvämt med gipset, det satt lixom för löst ... men tänkte väl inte jättemycket på det.... kan väl linda om lite själv tänkte jag. 


Fram emot kvällen var det riktigt besvärligt och jag hade ont som tusan. Det var som att gipset inte fyllde någon uppgift överhuvudtaget, och varje rörelse gjorde ont. Jag tänkte som så att jag ju varit igång hela dagen, mestadels haft foten neråt och inte i högläge, plus att jag inte ätit några tabletter sedan morgonen... så gick isäng rätt tidigt och hoppades att en natts sömn skulle hjälpa. Nu var det så att det gjorde så satans ont att jag knappt sov överhuvudtaget. Tidigt i morse när jag skulle kliva upp, kilade jag fast mobilen under bandaget framtill på benet för att det skulle "smita åt" lite mer så att jag skulle ta mig på toa utan att det gjorde så fruktansvärt ont. Tog tablett och la mig i soffan med benet i högläge och ringde lassa. Återkom kl 7.30 sa hon i växeln, då öppnar de telefonerna på ortopeden. Japp, jag gjorde så, och blev uppringd 7.45 Berättade min situation och hon sa: kom in ska vi gipsa om. 


Ringde Pernilla och det ordnades snabbt. Pehr kom hit och hämtade mig, fixade med hundarna, gick ut med Theo och skjutsade mig på sjukhuset, rullade upp mig på ortopeden och skyndade sedan iväg hem. Otto skulle hämtas av Mattias, och Pehrs föräldrar var på ingång för att åka med till stugan för att hjälpa till. Någon av dem skulle hämta mig när jag var klar. 


Det gick otroligt snabbt på ortopeden. Nu fick jag plastgips, som för det första härdade på nolltid, och dessutom är starkare än kalkgips... PLUS att det är så himla mycket lättare. Direkt jag fick kliva ner från britsen kände jag att det kändes MYCKET bättre. Nu känner man verkligen vad gipset har för betydelse även som smärtlindring - grejerna hålls på plats :)


Redan 8.45 var jag färdig och nerrullad i entréhallen. Ganska exakt 30 minuter efter att jag kom dit :)  Pehr kom och hämtade mig och skjutsade hem mig. NU var jag rejält sugen på frulle. Så himla härligt lyxigt att kunna skjutsa frukosten till tv-soffan och äta framför tvn :)

 

Fysioterapeuten var ju förbi i går innan vi åkte på sjukhuset, och lämnade en rullator som jag får låna. Så himla bra!!! Underbart att kunna förflytta saker, och samtidit ha ett stöd. Det är ju lättare att hoppa på ett ben med rullatorn som stöd, än att hoppa på kryckor, med den balans jag har. 


Jag har legat och kollat på Nyhetsmorgon, nu ska jag kolla på nån dokumentär kanske. Jag har ju inga kanaler såå, utan det är cromecast som gäller, men det är inte fy skam det heller :)


Läkaren bad mig att inte göra saker i onödan, utan mest ligga med benet i högläge fram till tisdag, så att operationen kan bli av. Tvångsvila, helt enkelt. Tja ... funkar för mig :)  Många tror att jag har svårt att vara stilla, men jag har inga som helst problem att vila och ta det lugnt om det behövs. 

 

Det har inte Theo heller 

 

Så, det som är mest värt för mig de här kommande dagarna, är att hålla benet (och modet) uppe, så högt det bara går. 


Ha en fantastisk fredag, fyll den med grejer som är värda för Dig!


Tjing så länge


 
 
Kristine

Kristine

14 juli 2023 18:10

God bedring - og ha en fortsatt fin kveld ^^

http://slossplassen.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 28 april 11:56

Söndag mitt på dagen. 5 plusgrader och molnigt. Halvklart väder väntas kl 18. Sol upp 4.09 och ner 20.55   Då har en vecka gått sedan jag bloggade. Jag har ett så innehållsrikt liv att jag inte hinner blogga varje dag, även om jag har en supersna...

Av maria tafvelin - Söndag 21 april 09:01

Söndag morgon. 4 minusgrader och ... tror jag kan kalla det halvklart. Sol upp 4.35 och ner 20.32. Rejält långa, ljusa dagar nu. Det har dock varit så kallt på nätterna att snön envist ligger kvar, men det ska väl ge sig så småningom :)   I onsda...

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14 15 16
17 18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards