Alla inlägg den 24 oktober 2016

Av maria tafvelin - 24 oktober 2016 22:43

Nu när man kommit hem och spänningarna släppt ...   


Idag åkte jag med Pernilla till Nus (Norrlands Universitetssjukhus)  för uppföljning och kontroll efter det cancerbesked hon fick tidigare i år. En operation gjordes i april där man hoppades få bort all cancer. 


Idag kom beskedet. 


Eddie har skällt när jag lämnat honom hemma och åkt iväg. Grannarna har blivit störda. Självklart vill jag inte att grannarna ska känna sig störda och irriterade. En del (läs EN) har till och med blivit så förbannad att denne lämnat anonymt brev fasttejpat på min ytterdörr. 


Priserna har gått upp på bananer och lök. Fan ... tror de smyghöjt på citroner och franska åxå. Förresten ...måste man inte sitta i telefonkö länge för att få kontakt med myndigheter nuförtiden?? 


DRA ÅT HELVETE MED ALLA JÄVLA FJUTTIGA PROBLEM, SOM INTE ENS SKULLE FÅ KALLAS PROBLEM !!!!! 


Adrenalinet har pumpat .... tankarna virvlat ...      vad lägger vi egentligen krutet på?  finns det balans och adekvat tanke bakom våra klagomål? 


Visst, man ska inte förringa sina egna problem, bara för att andra har det värre ... men ibland kan man nog finna att man själv har det VÄLDIGT BRA, .... 


Gokväll

Av maria tafvelin - 24 oktober 2016 04:36

Måndag morgon. Klockan är 4.35 och perkon är precis klar. Jädrigt tidigt .... men skänker en tanke till kollegan Frida, som börjar jobba om 25 minuter, och en tanke till Pernilla och Mattias, som under lååååång tid redan jobbat en bra stund den här tiden. 


Idag ska jag följa Pernilla till NUS, därav att jag klivit upp tidigt. Vi åker kl 7, och jag ska ju hinna ut med hundarna ordentligt innan dess. Hoppas att Eddie är åtminstone hyfsat tyst när jag åkt. 


Alltså,det här med drömmar. Inatt drömde jag bland annat att jag spräckt skärmen på min telefon igen, jag som bytte för bara några veckor sedan. Jag drömde att jag då gav upp, och skaffade en gammal Nokia 3210 ... fniss. Det är ju faktiskt inte alltför många år sedan man hade en sån. Alltså, bara en telefon. Man använde telefonen för att ringa, och ta emot samtal. Nu, med iPhone, behöver man ju varken bank, postkontor, utetermometer, uppslagsböcker, atlas ... man behöver i stort sett inte veta nånting. Telefonen fixar allt. Man behöver inte veta vart man ska, man knappar bara in adressen i en app, vips får man vägbeskrivning och en liten dutt som blinkar och visar var man är i förhållande till målet. Nu när man betalar räkningar, behöver man inte ens knappa särskilt mycket, man bara skannar fakturan med telefonen ... helt sjukt egentligen. Vad snabbt utvecklingen gått. 


Dator. När Pernilla och Hannah var små, skedde en hel del via dator, fastän inte alla familjer hade råd att skaffa dator. Nu, bara 15 år senare, är datorn mer eller mindre på väg ut ur många hem, ersatta av paddor och telefoner. Både fashinerande och skrämmande. 


Fick ju en form av superbra idé häromdagen, ni vet när jag lämnat bilen på verkstan och glömde plånboken i bilen. Skulle ju ta bussen hem, lånade kontanter på jobbet ... men bussen har slutat ta kontanter, det är bara kort som gäller. Pratade då med Kickan om att man borde kunna tatuera in kortet i pannan typ. Hon ställde frågan kring giltighetstid, och där fick jag något att fundera på. Men jag har kommit på nåt smart. Om man tatuerar in personnumret som en ean-kod istället, och fakturorna skickas direkt, alt. att man kan välja direktbetalning via att skanna pannan. Smart va! :) Det är nog såna som Jag som gör att utvecklingen går framåt ... fniss


Jag lyckas inte installera den här nya övervakningskameran heller. Fattar inte vad det beror på. Robban skulle komma igår hade vi bestämt, men det blev så sent på jobbet så vi skjuter upp det nån dag eller två. Idag blir första gången jag åker hemifrån så tidigt som kl 7, så jag gissar att grannarna kommer att gå upp i limningen, och nån en och annan kommer att bli helt vansinnig ... men jag hoppas på det bästa. Vi får väl se, sen när jag kommer hem, ifall min dörr är överfull av lappar. 


Nä, kaffet är drucket, dags att hänga bort morgonrocken och se om hundarna går att väcka för en promenad. Ha en Bra måndag. Fyll dagen med saker som är värda för DIG, saker som DU behöver för att må bra. För en del betyder det aktivitet, medans det för andra betyder vila. Kom ihåg det!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards