Alla inlägg den 28 oktober 2016

Av maria tafvelin - 28 oktober 2016 14:53

Fredag eftermiddag. Jag har inte skrivit ett enda blogginlägg sen i måndags märker jag. Det beror inte på att jag måste ha en bloggpaus, eller har bloggtorka ... jag har helt enkelt prioriterat annat, då det varit minst sagt fullt upp. De stunder jag stått vid datorn den här veckan, har i princip uteslutande handlat om att få igång den där jävla övervakningskameran jag köpt. Jag har i princip varit inne på Kjell & co varje dag för support, men i helvete jag får till det. Senaste tipset därifrån var att konfigurera om den trådlösa routern. Det tipset fick jag igår, och jag har helt enkelt inte hunnit göra det än. 


Igårkväll, vid 19.45 när jag kom hem från jobbet, märkte jag direkt att Molly inte verkade må bra. Hon såg inte pigg, glad och studsig ut, utan höll en låg profil. Hmm. Kopplade alla för en kort runda, men upptäckte direkt vi kom ner på gården att Molly ville upp igen. Hon kissade, men stod sedan som en ostkrok och tittade bedjande på mig. Ok. Kvällsrundan blev runt huset, sen gick vi in. De andra hundarna var överexalterade för de visste att det var mat på gång. Molly visade en aning glädje faktiskt, men steppade inte som hon brukar. Ställde ner skålarna, hon tog en tugga .... och spottade ut det mesta, sedan tittade hon bara på mig. 


I morgon har jag haft Molly hos mig i 6 år, och vad jag kan minnas så har hon aldrig någonsin, vid något som helst tillfälle, inte velat äta. 


Jag plockade upp hennes matskål igen och kände mig verkligen bekymrad. Efter nån minut spydde hon upp ca en matsked mat, och det var nog det hon hunnit svälja innan hon spottade ut.


Satte mig i soffan och hon hoppade genast upp i knät. Ja, DET var som vanligt i alla fall. Klämde lite på magen, och hon knorrade lite .... fast, hon knorrade när jag strök henne på huvudet åxå ...   Hon hoppade ner en gång och drack ganska mycket vatten, som kom upp i omgångar efter bara en stund. 


Hon, vi, har inte sovit mycket inatt. Hon vill ju ligga nära, nära, under täcket, men hon har sprattlat, sparkat, inte kommit till ro. Hon har haft ont! Ett par gånger har hon hoppat ner på golvet och spytt. Ingen gång har det kommit upp  något, mer än vätska. 


Vi somnade där kring 06 och sov till 8.30 ....   jag gick upp och kokade kaffe i vanlig ordning .... men när det var dags att väcka hundarna för frukost och morgonrunda, vägrade hon hoppa ner från sängen. Hon ville inte äta, inte gå ut ... ingenting. 


Ringde veterinären, distriktsveterinären, och fick komma på en gång. Då vet. undersökte, trodde hon mindre på att hon ätit något så att det är stopp, för buken kändes såpass mjuk. Hon gav en spruta anti-kräkmedel, och sedan fick hon en rejäl spruta kontrastvätska. Då röntgenapparaten gått sönder så kunde de inte röntga, men det beslutades att hon skulle behandlas som om det är pankreatit, dvs bukspottkörtelinflammation. I 1.5 timmar satt vi i ett litet rum och Molly fick dropp. Jag fick sedan med mig dropp hem, som jag ska ge henne i morgon, hon ska inte få dricka eller äta något alls. 


Direkt vi kom hem, la hon sig i sängen och sov. Jag passade på att dra till skogen med Eddie en sväng. Paddy och Kelly far inte på något sätt illa av en dag i total vila, så de fick stanna hemma och hålla Molly sällskap. Eddie vill jag hålla igång däremot. 


Nu blir det en orolig kväll, hoppas att hon blir bättre fort. Hoppas åxå att hon ikväll bajsar kontrast, så att man får vara säker på att det inte är stopp i tarmarna. 


Tur ändå att jag var ledig idag, är ju även ledig i morgon. 


Nu ska jag diska bort lite, hoppade över det igår ... och som det ser ut på diskbänken så måste jag ha hoppat över det i förrgår åxå  ... 


Jag vet att jag inte behöver be er, för ni gör det ändå - håller tummarna för lilla Molly. <3

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards