Alla inlägg den 16 januari 2022

Av maria tafvelin - 16 januari 2022 09:38

Söndag morgon. 4 plusgrader och molnigt. Solen upp 9.11 och ner 14.21  


Idag är jag ledig, det känns gudomligt skönt. Inatt har jag sovit riktigt risigt, har haft ont i fotleden. Drömde, när jag väl somnade, att jag köpt en motorcykel. Hannah var med mig när jag köpte den, för att kolla igenom den, att den var ok. Man var tvungen hålla in en knapp på vardera handtag för att motorn skulle vara igång, så jag kunde inte hälsa på andra motorcyklister, då stannade min ... fniss.  


Igår kom det in en tjomme på jobbet kl 14.20  Jag stod ute i serveringen just då, och han frågade mig om jag jobbade där. 

- Ja, jag jobbar i köket

- aha, skulle man kunna få boka ett bord, typ nu

- Till ikväll?

- Aaa

- Javisst, vänta ska jag plocka fram bokningssidan och se hur det ser ut. Hur många personer?

- 2... det är jag och en kollega till dig som jobbar här, tänkte överraska henne men hon är lite svårövertalad. Har ni buffé och grejer?

- Nej, vi har en a´la carte meny, sa jag och la menyn framför honom på bardisken

- Åhhhh! Norrländsk bruschetta, utbrast han, jag gjorde lumpen i norrland, så den vill jag ha. Hon vill nog ha nåt annat. 

 Här började jag skönja att en viss alkoholförtäring skett innan han kom upp

Han halade upp betalkortet.

- Kl 17.00, passar det?

- Ja, det blir bra, vad är uret nu?

-14.30

- I vilket namn ska jag boka?

-Nilsson. Direktör Nilsson. Jag har fått ett nytt jobb, det ska vi åxå fira

- Jamen så trevligt, grattis.. förresten, när ni kommer så blir ni visade till ert bord, där får ni menyn och får bestämma vad ni ska äta.

- Så vi betalar då

- jo precis.

-Ja, men tack då.

Han vände och började gå mot dörren, sedan vände han och kom tillbaka. Då först insåg jag att han var knöfull

- Var är vi?  Är vi på Mandel


Mandel är alltså en av restaurangerna på Sara Kulturhus, den gigantiska träbyggnaden som man ser från vår restaurang.

- Nej, du är på Hotell Victoria

- ahh, ok. 


Här förstod jag att den här direktören med sällskap INTE skulle komma kl 17 ... fniss. Skulle bli förvånad om han ens var vaken och på benen den tiden :)  Mycket riktigt, de dök inte upp, men vi fick oss ett gott skratt :)


Fixade lasagne med sallad till skidgänget, hade 12 personer som bokat bord, så helt dött var det ju inte, tack och lov. Men, bokningarna framöver är inte mycket att hurra för. Säkert mycket för att de flesta evenemang är inställda på kulturhuset, när det varit nåt event där, har vi haft fullbokat i restaurangen. 


Klockan är 10, jag har inte gjort många knop ännu .... det beror ju på att jag låg länge. Sovit kasst men legat länge, kan man säga. Nu är det dags att glida ur tofflorna, hänga upp morgonrocken, väcka hundarna och komma iväg på morgonrunda. Idag tänkte jag åka iväg och handla lite. Ska höra om ungdomarna är hemma, isåfall svänger jag in i Boviken och surrar en stund. Ha en fin söndag, och i vanlig ordning -. se till att göra nåt värt av den!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards