Alla inlägg den 1 januari 2022

Av maria tafvelin - 1 januari 2022 09:09

Lördag morgon. Den första dagen på det nya året. Temperaturen är 11 minusgrader och det ska bli en solig och vacker dag. Solen går upp 9.41, och ner 13.39


Igår, nyårsafton, efter att ha tagit en runda med hundarna, kört godissök på gården, så att de skulle vara nöjda under kvällen

(Här skulle det in en film... men av någon anledning går det inte infoga film helt plötsligt.) 

så blev det dags att förbereda för kvällens middag. Först dukning

 

Sedan snabb dusch och på med gröna sammetsklänningen. Nu kunde middagen starta. Till förrätt blev det kantarellsoppa med vitlökstoast

   

  

Till varmrätt oxfilé med ugnsrostade rotsaker och rödvinssås

 

Nån dessert blev det inte ... fniss ...jag blev så mätt :)


Jag tände machaller uppe vid vägen, hakade på en utmaning som las ut i en lokal fb-grupp - machaller istället för fyrverkerier

 

Ja, inte för att jag skulle dragit iväg några fyrverkerier ändå, men ... ser ju trevligt ut när det lyser lite :)


Det var knäpp tyst fram till precis innan tolvslaget. Jag hörde inte själv, satt och såg film... betade av hela "grabben i graven bredvid" och började se "en officer och en gentleman", men jag märkte på Theo att Han hörde. Det som var positivt var att det var rätt långt bort, och att det var koncentrerat till 12-slaget. Kl 01 var det tyst, och det var skönt, för jag var tvungen öppna fönstret lite i sovrummet, det var så sjukt varmt. 


Vaknade som vanligt ett par gånger under natten, men låg ända till strax efter 8. Skönt!  Inatt drömde jag att jag skulle laga mat till ett gäng .. det var nåt evenemang av nåt slag. Jag hade fått uppgift om att det var 15 personer, och att jag skulle laga valfri rätt. Jag gjorde typ korvgryta. När gänget kom, visade det sig att det var 45 personer och att de blivit lovade 2-rätters. Tack och lov  vaknade jag där någonstans ... fniss


Vad jag ska fylla den här dagen med är inte klarlagt ännu. Börjar dock vara hög tid att glida ur tofflorna (jo, jag är inte redo att kicka än ... foten är fortfarande lite sisådär) och hänga upp morgonrocken, ropa in hundarna och vispa igång dagen. Det enda jag vet med säkerhet är att det blir pizza till middag :)  Har kvar en klump surdeg i kylen som jag ska baka ut. Ha en riktigt fin dag, den här första på 2022. Se till att fylla den med nåt värt.


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards