Alla inlägg den 9 juli 2022

Av maria tafvelin - 9 juli 2022 08:42

Lördag morgon. 17 grader och mest soligt. Det väntas mulna på kring 11.00 Sol upp 02.19 och ner 23.02


Igår efter morgonrundan, dekorerade jag smörgåstårtan som lillebror Rolle beställt

 

Vi skulle mötas upp i Skellefteå på eftermiddagen, eftersom han kör långtradare och inte får köra på byavägen med det tunga ekipaget. Kl 11 var jag hos Mattias för att hämta upp Otto. Han var ute på gården och körde 4-hjuling tillsammans med "grannens grabbar" efter en bana som Mattias byggt med hjälp av koner. Jag tänkte för ett ögonblick att han nog inte ville bli hämtad så att han måste lämna det där roliga..   Mattias stoppade honom och sa att han skulle få köra ett varv till, sedan skulle de parkera 4-hjulingen i garaget. Två varv blev det, sedan körde han in den i garaget, sprang till min bil ropandes:

- Nu faj vi

- Men Otto, kom och säg hejdå till pappa och Ebba!

Han kom tillbaka men hade rätt så bråttom iväg

- Ja vill till mommo dijekt, äta lunsj däj .... å en kaka

Hahahahahahaha det där med kakorna jag har i frysboxen, det glömmer han inte :)


Vi började dock med att åka hem till Pernilla och Pehr. Pernilla skulle jobba hemifrån efter lunch, sin sista arbetsdag inför semestern. 


Studsmatta i ca 20 minuter, sedan gick vi in, då skulle jag laga lunch. Kokt färskpotatis och stekt korv. Skalade varsin morot åxå. Otto lekte på golvet medans potaisen kokade. 2 fjärrkontroller blev vattenskotrar

- Mommo, kan ja låna din telefon?

- Vad ska du ha den till?

- Vattenskotjajna behövej en bjygga

- självklart


När vi satt oss för att äta sa han

- De häj vaj vejkligen gott, ja tjoj inte mamma ätej såhäj god lunsj


Direkt efter maten ville han ut i studsmattan igen. 


Strax efter kl 13 kom Pernilla hem, packade upp datorerna och skulle jobba hemifrån. Jag tänkte att vi skulle passa på att åka hem till mig då, så att hon fick lite arbetsro. Det var full fart även här hos mig... fast vi började med att gå ner i källaren till frysboxen, och hämta varsin liten kaka. 


Kl 16 ringde Rolle, då var han redo att ta emot smörgåstårtan. Vi åkte iväg till Solbacken, där Rolle varit på Degermyran och hämtat burar från återvinningscentralen. Alltså, Ottos ögon när han såg hur stor lastbilen var. 

 

Det första han frågade när han hoppat in i hytten var:

- Ä de däj en säng?

- Jo sa Rolle, jag har en säng till häruppe. Han fällde ner den så att Otto skulle få se. Sedan visade han massor med finesser o dyl. i hytten. Tv, dimmerlampor, läslampa, solgardin... Otto fick tuta på tutan. Rolle visade dosan med pilar som Otto fick trycka på. 

- Här, om du trycker på den här knappen så sänker vi bilen

Otto tryckte och bilen sänktes

- Om du trycker på den här så åker vi upp igen, som en hiss

Otto tryckte  

Han rattade, tutade, log med hela ansiktet. 

Pernilla hann ringa och fråga var vi tagit vägen... fniss .... När vi hoppat ur hytten sa Rolle:

- Om ni tittar mellan bilen och släpet så finns en truck där

Alltså, det är ett redigt ekipage han kör runt med. Vi gick och kollade på trucken

- Huj stattaj man den?

Rolle hoppade ut och upp på trucken, stack in armen i trucken och startade den. Otto överlycklig :)


Dags att åka. Otto ville se när "Jolle" körde iväg. 

- Han blinkaj mommo, kolla, han ska ditåt


Vi hoppade in i bilen och började åka

- mommo sväng ditåt, som Jolle

- jo, vi ska svänga ditåt, som Rolle

- men vaj ä lastbilen?

- Han har redan hunnit svänga åt andra hållet, vi ska ju hitåt

- mommo, nästa gång ja sej Jolle, då tjännej ja ijen han

Det uttalandet kom sig nog av att när vi skulle lämna Söderbodan för att möta upp Rolle sa Otto att han aldrig tjäffat Jolle. Jo sa jag, men det är så länge sedan så du minns nog inte


När vi kom till Boviken så kastade han sig i Pernillas famn

- Mamma!!!


Pehr fick plocka ner stora lastbilen med släp från en hylla. Otto satte sig på golvet och lekte.

- Kolla, pjesis som Jolle haaj


Jag skulle hem och då brukar jag ju säga till Otto

- Nu ska mommo hem, får jag en kram?

Den här gången hann jag bara säga:

- Otto

Då kom han och sträckte upp armarna så att jag kunde lyfta upp honom och ge honom en bamsekram. 

- Vilken fin dag vi har haft tillsammans


VÄRD dag. MYCKET värd dag!


Om jag var trött igårkväll? 

Jag hade tänkt grilla en skiva fläskkarré, koka en god kantarellsås och göra en härlig sallad. Jag kände att jag inte skulle orka njuta av middagen, så jag tänkte att jag skjuter upp den middagen tills ikväll istället. :)


Jag hade även tänkt duscha, men det orkade jag inte heller, så jag ska göra det nu innan jag går ut med hundarna istället. 


Idag då?  Få se om jag klipper gräs en sväng ... men jag börjar med dusch och promenad så får vi se sen :)


ha en superfin lördag. Fyll den med nåt värt!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards