Alla inlägg den 2 november 2019

Av maria tafvelin - 2 november 2019 07:17

Lördag morgon. 1 plusgrad och regn ... Ser att bilrutorna är täckta av ett tjockt islager ... måste ut i förrådet och leta åt sladden och kupévärmaren nu på morgonen. Ring så spelar vi ljuder från högtalarna .. strax spelas låten "just idag är jag stark"  :)  


Igår på jobbet - sol, härligt lugn och skön start på dagen med få barn och lugnt runt frukostbordet. På fredagar dukar jag upp frukost till den yngsta gruppen i matsalen, och i rummet intill för de äldre barnen. Eller, dit styr jag bara in allt på en vagn så får de förse sig själva. I yngre gruppen var det bara 4 barn och en pedagog, så jag satte mig och åt tillsammans med dem, och hjälpte till vid bordet. När frukosten var över, diskade jag bort och städade i köket, sedan gick jag loss på matsalen och torkade hyllor, element och fönsterbrädor. Till lunch serverade jag potatisbullar med stekt bacon

 

Gjorde en kakdeg och bakade sirapskakor för att ha till seniorfikat på tisdag morgon. Kanterna och ett par kakor som inte såg så fina ut, förvandlades till personalkakor ... tänkte det var fint att erbjuda eftersom jag kläckte ur mig att jag tänkte åka hem till mellis och därmed lämna mellisdisken åt dem ... fniss. 

 

Till mellis blev det, förutom hårt och mjukt bröd med olika pålägg, fil, flingor, havrekuddar, mjölk, fruktfat och sifferspett. Jag förklarade min mening med sifferspetten för pedagogerna innan jag åkte hem:

- Ställ frågor, tex: Elin,  hur många ögon har du?

- 2, svarar hon

- Bra, du får en 2:a

  

Det var skönt att hinna hem och ta en skogspromenad med hundarna medans det var ljust, sen rullade timmarna på och jag gjorde iordning korvsök inomhus till hundarna. Stängde till så att de fick vara i rummet, sedan gömde jag korvbitar både nere i köket, upp i trappen och på övervåningen. Först var det Theos tur, jag hade inte telefonen på mig så det blev inga foton, men han har ju lite bråttom så han sprang förbi de flesta i första ruschen, sedan tog han ett varv till, då gick det bättre. När han hittat sina, fick han gå bakom kompostgallret igen och jag gömde på samma ställen åt Alice. Hon är något mer metodisk och strukturerad och behöver inte flera varv för att hitta alla.


 


 Jag hade plockat fram en skiva karré ur frysen, grillade den och stekte upp lite grönsaker och gjorde en vitlökssås på creme fraiche

 


Riktigt smaskigt :)


Tvsoffan med bland annat Idol blev det, sedan dusch, kvällspink och sänggående. Kl 8.50 ska jag vara hos Pernilla och Mattias, då ska Otto vara riggad i vagnen för att hänga med mig på promenad med hundarna. Jag ska passa Otto medans Pernilla tränar :)  Vi får se om man sover hela tiden eller om vi hinner umgås lite åxå :)


Nä, tror jag ska sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken, äta lite frukost och sedan springa ut och se om jag hittar sladden och kupévärmaren. Ha en superfin lördag, se till att göra saker som är värda för dig. 


Gomorron



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards