Alla inlägg den 11 december 2014

Av maria tafvelin - 11 december 2014 22:02

Torsdagkväll. Ska gå ut med hundarna och sen krypa isäng. Idag har jag hämtat mina hysteriskt snygga skor som jag köpt genom en köp-sälj-grupp på facebook. Oanvända, hur snygga som helst, passade som hand i handske ... 50 kr. DET kallar jag en helt hyseriskt bra affär :)


 


I övrigt så är det blåsigt och svinhalkigt, regnigt och lite småpissigt. En längre promenad med mina egna vovvar, och en "träningspromenad" med bjässen. Han tappade koncentrationen i slutet, och då ville han nog kampa i kopplet igen, men jag lyckades avstyra det hela. Jättenöjd är jag i alla fall :)


I morgon är det städdag, men jag ska även in till stan en sväng, luncha med Hannah och Robban, samt ta en sväng på stan med Hannah. Hon är åxå ledig, så vi passar på :) Så himla kul att bo såhär nära, att man kan tvärt ses för lunch och en stund på stan :)


Nä, jag är trött som en gnu, bäst väcka hundarna och tala om för dem att vi ska gå ut en sväng. Hoppas du haft en bra torsdag! 


Gokväll

Av maria tafvelin - 11 december 2014 05:48

Torsdag morgon, dagarna tickar på. Igår duggregnade det mer eller mindre hela dagen. Nu visar termomtern 2 grader, men det verkar inte regna i alla fall. Hoppas snön kommer snart!


Inatt drömde jag så kul ....  och när jag vaknade så tänkte jag: det här ska jag skriva ner, det kändes viktigt på nåt sätt. Men ... när jag skulle skriva ner det, så hade jag redan glömt vad jag drömde. Det var ju typiskt. När jag tänker efter riktigt hårt, så minns jag små fragment ... men inte såpass mycket att jag får ihop det till nåt kul.  Eller ... var det så att drömmen inte alls var särskilt kul, det var mer KÄNSLAN ... när jag vaknade alltså. 


Jag tror att Känslan, spelar större roll än många tror. Jag tror att Känslan  påverkar, inte bara oss själva, utan åxå våra hundar. (förmodligen andra djur åxå, men jag tar hundar som exempel)


Är du stressad redan i hallen innan du kopplar hunden för att gå ut? Är du redan på ett annat ställe i skallen? Ska du "tvärt" rasta hunden innan du ska iväg på jobbet? Är du en människa med många bollar i luften, ständigt på väg? Vid de tillfällena är det inte konstigt om hunden åxå blir stressad, och drar i kopplet. Oftast är det inte koppelträning på hunden som behövs. 


När väckaren drog igång 5.15 var jag rejält trött. Jag vaknade 3.15 av att drygt 50 kg hund stod vid mitt ansikte och andades. Han ville upp i sängen, men tyvärr "lille " gubben, det går inte. Du måste ligga i soffan. 

- varför han inte får ligga i sängen?

Han är såpass stor och tung att sängbotten kommer att ramla ner. Man kan ju lixom bara ligga på ena sidan av sängen, och att jag, Paddy, Kelly, Molly OCH Strimma, skulle rymmas på ena sidan, är inte praktiskt genomförbart. Så, det fortsätter att vara soffan för din del gubben.


Promenaderna igår gick alldeles utmärkt. Mot kvällningen tog jag en promenad först bara med Strimma, och han gick så lugnt och fint vid min sida. Det blir sådär att man gärna möter folk, för man känner sig stolt. Det är en bra känsla när man promenerar med hundar. Det enda som var lite jobbigt på promenaden var att gång/cykelbanan var precis snorhalkig. Det var så halt att jag var tvungen gå ute på vägen istället. Såhär var det förra året åxå, och då köpte jag ju nya broddar. Minns ni att jag fick broddar i present medans jag bodde kvar i Bygdsiljum? Jag vet fortfarande inte vem jag fick dem av, det var ju någon anonym, men hur som helst så har jag slarvat bort dem i flytten hit till Ursviken, så jag köpte nya förra vintern. Det gick nämligen inte vara ute  utan broddar. 


Jomen förresten, igår var det hit en jättetrevlig reporter från Västerbottens Folkblad. Hon ville skriva om Tomtepoolen :)  Jag vet inte vilken dag det kommer in i tidningen, men det kanske någon kommer att upplysa mig om, när det väl händer :)


Nä, nu ska jag väcka hundarna och gå ut. Torsdagen har redan börjat, och det gäller att hänga med :)


Ha en bra dag, och fyll den med nåt värt!

Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards