Alla inlägg den 12 december 2014

Av maria tafvelin - 12 december 2014 10:04

Fredag förmiddag och solen lyser ..... med sin frånvaro .... fniss.   Det är 7 nyanser av grått härute, och jädrar så halkigt där de missat med sandningen. Man får verkligen hålla tungan rätt i mun när man slajdar nerför lill-backen mot gångtunneln, och än värre när man ska Upp där på vägen tillbaka :)  


Jag sov till kl 8, låg kvar till 8.30, drack kaffe till 9.10, tog sedan en promenad med hundarna. Nu ska jag småstäda lite innan jag åker in till stan. 


Hörrni, igår sa en kompis till mig: Ganska fränt egentligen, alla hundar blir som vax i dina händer. 


Vad beror det på tror ni?  Själv tror jag att lugn smittar av sig, likväl som stress och osäkerhet. Så är det med människor, och så är det djur. Kanske hundar är extra mottagliga, jag vet inte, men det kan vara så. Om en hund kan nosa sig till epilepsianfall i antågande, för lågt blodsocker på gång osv. så kan den nog identifiera både osäkerhet och stress. Jag är helt övertygad om att det förhåller sig så, och de snappar upp det blixtsnabbt. Jag har fått frågan: Hur ska jag göra med min hund, så att den blir lika lugn hemma, som hos dig? Mitt svar är: Det är inte hunden du ska jobba med, det är dig själv. Titta på, och känn efter hur du mår inuti, så förstår du vad du för vidare till din hund. DET är vad du ska jobba med. MÅR du dåligt, känner dig värdelös, stressad, otillräcklig .... HUR ska då hunden kunna titta på dig och känna att du är lugn, trygg och bäst i världen?  Hundar är inte dumma. De uppfattar vad som är just NU. 


Om du har ett sår nånstans, så nosar de upp det direkt. Om du har sår inuti så nosar de upp det direkt. Så tror jag. Eller, så är jag övertygad om att det är. Vill jag ha en hund som litar på mig tillräckligt mycket för att kunna kasta sig från ett bord, rakt i min famn, så måste jag åxå utstråla trygghet och säkerhet, annars kan jag garantera att hunden inte kommer att hoppa. 


Nä, nu måste jag dra igång här, jisses va tiden går fort :)


Jo just det..... idag ska jag ha mina nya röda kängor :)


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards