Alla inlägg den 19 november 2015

Av maria tafvelin - 19 november 2015 22:32

Torsdagkväll, och egentligen hög tid att kamma luggen åt sidan och krypa isäng. Funderar nu kring det här att en terrorist gripits nu ikväll i Boliden, bara några mil härifrån. Det är helt fasansfullt och fruktansvärt, och ett tydligt tecken att vi faktiskt är en del av världen. Vi ÄR en del av världen, vare sig vi vill eller inte


Vad vill terroristerna egentligen? Vad är de ute efter? 


Sabotera, helt enkelt. De har inget annat mål, än att sabotera. Man kan undra varför? VAD är det som driver dem?


Man kan plocka ner det här på en annan nivå, eller rättare sagt på flera nivåer. Det finns människor som på nätet, i olika forum, har som mål att sabotera . De kallas "troll" . Det finns människor som har på sin agenda att jävlas med före detta, med grannar osv. Jag tror att agendan är densamma, nivåerna är olika. De vill skapa oreda, osämja, bråk. Målet är på nåt sätt att andra ska lida, må dåligt, plågas, straffas. 


Varför?


Minns när jag läste filosofi på Universitetet. Minns att vi läste om att det på något sätt MÅSTE finnas såna här, för att upprätthålla stabilitet i samhället. Det behövs motvikt i vågskålarna, för att vi ska kunna hålla koll på vad som är rätt och fel. När vågskålarna tippar över till terroristernas och idioternas fördel, MÅSTE vi kontra med annat, så att vi tippar vågskålen tillbaka. Så tror jag. 


Det är alltid så hemskt när våld och obehag kryper nära .... det är helt fruktansvärt .... men, det är en påminnelse om att vi inte på något sätt är befriade. Ingen av oss, varken personligt eller samhällsmässigt. 


Vad kan vi göra?  


Gokväll

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards