Direktlänk till inlägg 6 maj 2022

Mjukglass och leverpalt

Av maria tafvelin - 6 maj 2022 07:21

Fredag morgon. 7 plusgrader och soligt. Appen säger att det kommer att mulna på kring kl 13, men att det kommer att bli kring 16 grader frampå dagen. Sol upp 3.41 och ner 21.22


Igår gick jag 2 km på morgonrundan! Gick grusvägen där det är mestadels uppför, vilket betyder att när jag vänder och går hem, är det mestadels utför.. vilket ju är bra. Går jag mot stugorna är det ju tvärtom, och då är det tufft innan man är hemma. Så nöjd med promenaden, men då blev det inte att fylla någon pellets istället. 


Jag hämtade Otto på förskolan 13.30, han blev lika glad som på onsdagen. Han visste mycket väl att vi skulle möta upp moster Hannah när hon slutat jobba, för att sedan äta mjukglass. Vi började med att åka ner på stan, parkera i parkeringshuset och promenera bort till Victoria, ta hissen 6 våningar upp och gå in för att hämta ett papper. Blev kvar en stund för att prata med Barbro, pratade även med Moa, somjag haft som 2:a i köket. Efter det tog vi hissen ner och gick in på CK. Jag hade lovat att vi skulle åka lite rulltrappa. Vi åkte upp på övre plan där vi gick in på Lekia och kollade lite leksaker. Jag ringde Hannah eftersom klockan var strax efter 14 och då skulle hon sluta. Hon skulle bara tanka, sedan bege sig mot stan. Hon räknade med att vara en timme bort, eftersom hon skulle in på söder och hämta ut ett paket. 


Jag och Otto åkte rulltrappa ända tills Hannah började närma sig stan, då åkte vi mot Solbacken där vi skulle mötas upp på IcaMaxi. Vi köpte mjukglass och satte oss uppe i cafét och åt, skrattade nåt vansinnigt, då han är så himla rolig <3

 

När vi ätit upp åkte Hannah hemåt medans jag och Otto handlade lite, sedan begav vi oss mot Boviken. Otto ville cykla till lekparken, och vi hade ju ca 45 minuter innan Pernilla skulle komma hem, så det passade ju perfekt. 


Pernilla kom hem och Otto berättade förtjust att han fått mjukglass med strössel :)  Jag stannade inte på middag, eftersom jag skulle hem och koka leverpalt :)


   

Alltså, så sjukt gott!


Läkaren ringde igår, som väntat. Njurvärdet var inte riktigt tillbaka på normal nivå, så jag ska ta ett prov till om 2 veckor, och jag är fortsatt sjukskriven. Återigen upprepade hon:

- Maria, du var så otroligt sjuk, så det är normalt att det tar ganska lång tid att återhämta sig.


Det blev tidig kvällspink igår, då jag var så himla trött. Jag låg i sängen lagom till solnedgången 21.18 Vaknade 3.30 för att gå upp på toa, somnade om snabbt och sov till kl 7


Idag ska jag inte göra så mycket.... snart dags för morgonpromenad... ja, fylla pellets måste jag.  Tror jag lastar hundarna och åker till rinken och kör lite träning, lek och allmänt röj.


Dags att hasa ur tofflorna och hänga upp morgonrocken. Hundarna sover än, trots att det blev såpass tidigt kvällspink igår. Ha en fin fredag och se till att fylla den med nåt värt!


Gomorron

 
 
Ingen bild

jammar

6 maj 2022 08:19

Jösses vad det ser gott ut. Blev sugen på lever men det är så svärt att få färsk lever här där jag bor nu. Ha det gott i dag.

maria tafvelin

6 maj 2022 13:03

Jag köper fryst leverfärs, leverpalt är så sinnessjukt gott :)

 
Göran

Göran

6 maj 2022 12:58

Leverpalt? Det har jag aldrig hört talas om. Blodpalt, pitepalt och paltbröd känner jag till och gillar den tunna varianten av paltbröd. Är det lever istället för blod i smeten? Knappast något för mig eftersom jag inte är så förtjust i lever. Utom då jag var i Tyskland för jobbet för en evighet sen och fick grillade lammlever till middag på hotellet där vi bodde. Det var riktigt gott. Välgjord leverbiff tycker jag dock är smaskens!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

maria tafvelin

6 maj 2022 13:05

Gillar du leverbiff så gillar du leverpalt. Jag köper fryst leverfärs , tinar, blandar med råriven potatis, kornmjöl, vetemjöl och salt. Mums!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 21 april 09:01

Söndag morgon. 4 minusgrader och ... tror jag kan kalla det halvklart. Sol upp 4.35 och ner 20.32. Rejält långa, ljusa dagar nu. Det har dock varit så kallt på nätterna att snön envist ligger kvar, men det ska väl ge sig så småningom :)   I onsda...

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards