Alla inlägg den 27 oktober 2019

Av maria tafvelin - 27 oktober 2019 08:35

Söndag morgon. 0-gradigt och snöfall. Äntligen blir det ljusare ute :)

 

Igår startade dagen åxå med snöfall ... men det var lite för klent, och det blev mest snöblandat regn av alltihop. Efter morgonrundan åkte jag iväg ner på stan för att hämta ut ett paket, sprang in på Willys ett varv och handlade lite, sedan på Björkis för att köpa hundmat. När jag kom hem tänkte jag - vad hitta på med hundarna idag? Jag lastade dem i bilen och åkte ner på stan för en promenad. Kan vara kul för dem att se nåt annat än byavägen och skogen ibland. Om inte annat nyttigt. Det var rätt mycket folk på stan, förutom där jag fotade, utanför Lekia och Burmans guld

 

De är fantastiska de här hundarna. Jag är övertygad om att många som mötte oss blev imponerade av hur fint de går vid min sida, utan att dra i kopplet. Direkt jag saktar av eller stannar till, stannar de och tittar upp på mig. Vi gick runt på stan i 40 minuter, sedan åkte vi hem. 


Städade lite, pysslade om blommorna, vilade i soffan med hundarna nära. 17.20 skjutsade jag in Hannah, Robban och Pernilla till stan, de skulle äta middag och gå på ett musikevenemang. När jag kom hem började jag med middagen. Det blev grillad karrékotlett, hasselbackspotatis och en sanslöst god kantarellsås

 

Efter maten blev det en lugn kväll framför tvn, "så mycket bättre" bland annat, innan det var dags att kvällspinka hundarna och krypa isäng. Gissa när jag vaknade första gången? Jo precis, 02.44 Förstod att det var lixom andra gången klockan stod på 02.44, den hade ställt om till vintertid. Alltså, varför vaknar jag den tiden och är pigg? Skulle klockan vara 04.44 hade det varit en helt annan sak, då hade jag blivit glad eftersom jag ska upp kl 5. Försöker vara uppe så länge jag orkar på kvällarna, igår var klockan 23 innan jag stängde ögonlocken. Ska försöka vara vaken länge ikväll åxå och se om det hjälper. 


I morgon är förskolan stängd, men personalen jobbar ändå. Pedagogerna har planering och jag lagar lunch till dem, tänkte laga lite matlådor åxå, samt baka för att fylla försäljningsfrysen. På tal om att laga mat, en familj som har sina två barn på förskolan har beställt middag till på torsdag. Åh så kul!!  Så, jag ska laga mat till 6 vuxna och 4 barn, plus en halloweeninspirerad efterrätt. DET blir supersuperkul! :)


Oj, nu snöar det rejält härute!  Enligt appen ska det nu bli superhärligt väder närmsta veckan, med sol och snöfall om vartannat. Underbart! 


Läser i Norran om att räddningstjänsten igår afton larmats ut till ett flerfamiljshus i arvidsjaur pga en brand ... det visade sig inte vara en brand, utan en pizza som blivit glömd i ugnen och orsakat rökutveckling. 

"- Det var ingen fara. Han som bodde där var uppe på benen, och var mest besviken att han inte fick någon pizza"

Lite tragikomiskt faktiskt ... fniss. 


Nä hörrni, dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Hundarna ligger i soffan och trynar, ovetandes om snön härute :)  Ha en superskön Söndag. Gör nåt värt av dagen i vanlig ordning. 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards