Alla inlägg den 3 november 2014

Av maria tafvelin - 3 november 2014 21:52

Har kommit in från en härlig 30 minuters kvällsrunda. Det var rent varmt ute. I morgon kväll väntas snö och sen kommer kylan, säger tidningen. Jag har köpt nya varma handskar så jag är redo :)


Jag är urtrött, så jag ska styra luggen i sleep-mode och krypa isäng, men jag tänkte på en sak när jag var ute och gick. Det samlas pengar till alla möjliga fonder, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes (vet jag i och för sig inte hur mycket pengar som skänks till) för forskning. Varför forskas inte mer kring fetma? Fetma är ju många gånger en bov, just för diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. En tanke bara, som dök upp när jag promenerade. 


Idag blev det en timme i skogen igen. Det var så superhärligt ljus där på stigen, och alla babiljarder barr som låg där, var .... brandgula. Hur vackert som helst, men naturligtvis helt omöjligt att fånga på bild.

   

Och dimman som låg över vattnet när jag körde över bron. Jisses så vackert, som på film. Dimman lixom bara nuddade vattnet .... svepte lätt lätt över vattenytan .... så andlöst vackert!


Hoppas du haft en bra dag, och att du kunnat fylla den med värda grejer. Kanske har du åxå sett nåt supervackert i naturen idag? Eller för all del, nåt vackert kan man se var som helst :)   


Gokväll

Av maria tafvelin - 3 november 2014 06:01

Igår fick jag frågan: Hur gör man för att vara så himla nöjd varenda dag?

-Hur MAN gör, vet jag inte, jag vet bara hur JAG gör, svarade jag. 

- Men ... hur gör DU då?


Jo, jag anar att personen som frågade, mycket väl förstår i teorin hur jag gör, men kanske inte riktigt fått till det i praktiken. 


En sak jag tänker på varenda dag, är att fylla dagen med nåt värt. Nåt som är värt för MIG. Jag försöker ta tillvara på varenda dag, på det sättet att jag inte ser måndag och tisdag som sämre dagar bara för att det är långt till kommande helg. Jag tar tillvara på dagarna på det sättet att jag faktiskt gläds åt att tex vara yrselfri, få träffa och prata med Pernilla och Hannah. 


Jag tycker att jag är duktig på att varenda dag uppskatta det invanda,  tex så är jag varje dag så himla glad och nöjd över min supersöta lilla lägenhet, alltså så att jag aktivt tänker på det. Det är nog så att jag aktivt påminner mig själv varje dag om hur bra jag har det. 

Varje morgon när jag vaknar, med hundarna tätt intill, så startar glädjen. Jag ser fram emot den där första koppen kaffe, och samtidigt som jag svingar benen över sängkanten så är jag glad över att vara yrselfri. DET är nog den första tanken som slår mig när jag ska upp förresten - jag är stadig. När jag går in i köket för att koka kaffe, är jag så himla glad över att hundarna snarkar vidare i lugn och ro, så att jag alltid får den här lugna sköna starten på dagen. Jag älskar tystnaden på morgonen. Just nu är det bara knapprandet från tangenterna som låter, förutom Cornelis snarkande förstås .... fniss 


Jag ser alltid fram emot att åka på jobbet. Förutom att jag har roliga och spännande arbetsuppgifter, så träffar jag ju Pernilla varje dag. Det är verkligen inte alla som får den möjligheten, att träffa sina vuxna barn varenda dag. Hannah träffar jag inte riktigt varje dag, men vi pratar i telefon varje dag däremot. Det är så himla skönt att ha så bra kontakt med sina älskade barn. Den stolthet jag känner för dem, fyller mig åxå med glädje varendaste dag. 


Hundarna ger mig massor med glädje, och de aktiviteter vi gör tillsammans, vare sig det är promenader eller träning av olika slag, gör mig både stolt och glad. 


Att jag har möjlighet att hjälpa andra på olika sätt, glädjer mig åxå. 


Det allra viktigaste, tror jag, är att jag är bra på att vara närvarande, dvs jag uppskattar NU. Jag börjar inte dagen med att längta till en annan dag. Jag jobbar inte måndag -fredag med tanken om att : snart är det helg. Jag ser varje dag som unik, och jag vill varje dag fylla just DEN dagen med "värda grejer"


Jag är stolt över mig själv. Det är en bra grund att stå på för att kunna se det positiva överlag. 


Nä hörrni, nu är kaffet uppdrucket och jag ska klä på mig och gå ut med hundarna. Idag blir det regnställ och nya gummistövlarna :)  Ha en Bra måndag ..... och fyll den med nåt värt.


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards