Alla inlägg den 26 november 2014

Av maria tafvelin - 26 november 2014 22:13

Onsdagen är slut, och så är även kvällspromenaden. Jag summerar min dag, som varit riktigt rolig :)


En bra dag på jobbet, där jag faktiskt börjar förstå vad jag gör, i fråga om en av de nya uppgifterna :) Sånt känns ju bra ... fniss. Efter jobbet lastade jag hundarna och drog till skogs. Det var superhärligt väder faktiskt :) Det resulterade i ett par korta filmer där hundarna får söka godis, sen blev det promenad. 


 

       

På eftermiddagen har jag tränat lite trickträning med dem var för sig. I morgon blir det fortsättning, då jag inte börjar jobba förrän kl 17. Då hinnner jag vara ute en hel del under den ljusa delen av dagen :)


Nu när jag kom tillbaka från kvällsrundan, så stod ambulansen på gården. När jag nyss flyttat hit så reagerade man ju väldigt när de kom, men nu hör det mer till vardagen faktiskt. Det är ju ganska hemskt , men det är ju väldigt många äldre som bor här i husen. 


Nä, nu ska jag borsta luggen och gå isäng. Hoppas du åxå haft en bra dag!


Gokväll
 

Av maria tafvelin - 26 november 2014 06:02

Onsdag morgon och kaffet är klart. Hundarna sover under täcket en stund till. Såg precis att tidningsbudet är på ingång, och gissar att hen har försovit sig. Tidningen brukar komma mellan 4.30 och 5. Jag började fundera kring det här med att försova sig, hur olika stor roll det spelar för andra. Jag menar, vilka blir berörda av att  just JAG försover mig? Vad blir konsekvenserna för andra människor?  För tidningsbudets del så lär det åtminstone sitta x antal gamlingar här i husen som klöser på tapeterna för att tidningen inte kommit i vanlig tid. Vad händer om piloten till första morgonflyget, försover sig? Är det sådana gånger planet blir "försenat" ? Fniss


Andra människor berörs ju ständigt av ens egna handlande, vare sig handlandet sker medvetet eller inte. Nu menar jag inte bara försovning, utan överhuvudtaget. Tänker bara på min egen dag, hur många som faktiskt är involverade på något sätt i konsekvenserna av det jag gör. På jobbet tex. Har jag knappat fel på någon order, så får den kunden fel bröd, alternativt inget bröd alls. Det har ju hänt några gånger, att jag helt enkelt missat att knappa in en order. Då står kunden där utan sitt bröd, och det kan ju göra stor skillnad. 


Själv blir man ju åxå påverkad av andras handlande i varierande grad varje dag, och ibland tänker man inte ens på det. Andras agerande kan påverka en negativt, men även positivt. Igår när jag kom hem från skogen med hundarna, blev jag jätteglad. En av grannarna stod på parkeringen och rökte, precis vid min parkeringsplats. När jag öppnar bakluckan på bilen, så har jag lärt hundarna att sitta kvar tills jag, en efter en, ber dem hoppa ut. Grannen blev hel-impad och sa: Fy fasen vad du är duktig med dina hundar!  Det vanligaste är att folk säger: Vad duktiga hundar du har, men den här tjommen han sa: Fy fasen vad du är duktig med dina hundar! Konsekvensen av att grannen sa så, blev att jag kände mig jätteglad, och det är en konsekvens som är underbar :)  Tänk på det varje dag. Allt man gör och säger, kan påverka andra. Hade grannen istället sagt: Visst fan plockar du upp efter de där? , så hade det känts annorlunda, och inte lika glatt. 


På mitt jobb, sitter jag i ett kontor precis där man kommer in genom ytterdörren. Vi har en kund, som kommer in rätt ofta och handlar, både bröd, tårta och annat gott vi bakar. Han sa för ett tag sedan: Ni är alltid så härligt glada här, man blir glad bara av att komma in. Detta innebär ju att nästa gång han kommer in, blir man glad bara av att se honom. Det blir lixom ringar på vatttnet. 


Det är faktiskt ganska lätt att vara glad. Om man drar upp smilbanden en aning så följer resten med. Det har man lust att berätta för en del man möter/pratar med.   Prova i alla fall, det kan inte skada. 


Dags att väcka hundarna och gå ut. Ha en Bra dag, och kom ihåg att ditt beteende påverkar andra, se till att det blir positivt :)


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards