Alla inlägg den 11 november 2014

Av maria tafvelin - 11 november 2014 22:16

Nu är det sängdags faktiskt. Summerar dagen, som varit fantastiskt bra :)


Efter morgonrunda och div. morgonbestyr, gav jag mig iväg till jobbet, och där har jag haft en fantastiskt bra dag :)  Hem, byta om, lasta hundarna och iväg till skogs. Det var lite blött och lerigt, men skönt ute. Det blev diverse backträning

       

och Paddy fick springa lös

 

Kom hem, massor med sand mellan tårna,  småfipplade lite, lagade lchf-pannkaka till middag, sen lite tv innan jag kopplade hundarna, tog på springkläderna och sprang 2 km-rundan.  Jag sprang lite snabbare idag. I morgon tror jag att jag ska springa lite sakta, men längre. Jädrar så halkigt det var förresten, blixthalka. Man fick hålla sig på gräskanten, annars hade jag stått på näsan. Snabb dusch, mer tv, och nu är det dags att gå isäng. 


Viktiga tankar om intressanta saker får vänta till en annan dag. Just nu står det lite still i den delen av hjärnan som tänker och förmedlar. Det är mest syn och gäsp-systemet som fungerar fullt ut just nu. 


Hoppas du haft en bra dag du åxå :)


Gokväll

Av maria tafvelin - 11 november 2014 06:06

Det är tisdag och det är morgon. Perkon har levererat ett superbt kaffe, hundarna sover .... det är tyst. Underbara morgnar. Jag känner mig glad. Jag känner mig trygg. Ja, inte bara inne i lägenheten tidigt på morgnarna, utan överhuvuvudtaget. Jag känner mig trygg med mig själv och i den omgivning jag vistas.


Tänk att plötsligt förlora den tryggheten. Tänk att plötsligt få allt omkullkastat av någon. Tänk att plötsligt bli ifråntagen den trygghet man känner, på ett brutalt sätt. 


I Skellefteå har man fått problem med en ny sorts gängbrottslighet. Såhär stod det i tidningen igår:

http://norran.se/nyheter/ungdomsgang-misshandlade-pensionar-299004


Vad beror det på att den typen av brottslighet kommit till stan?  Vad är det som driver dessa ungdomar? Vad är startskottet till sådant beteende? För mycket dataspel? För mycket tv-tittande? För frånvarande föräldrar? För få kompisar och för stort bekräftelsebehov? Vill de bli sedda? 


Hur kommer det sig att dessa ungdomar spränger spärrarna och ger sig på en äldre man? Är det spärrar det handlar om? Har de fötts utan sådana? Vad triggar igång ett sådant gäng? Hur når man dem? Kan vem som helst nå dem? Är det myndigheternas ansvar och jobb? Kan VI göra nåt?


Otroligt obehagligt i alla fall, och jag undrar: Vad gör man åt det?  Vad gör man om man ser något sådant på stan? 

- ja, säger en del, man vågar ju inte ingripa, för då kan man bli misshandlad själv. 

jo, om man är ensam, men tänk om man genom ett rop, kunde få alla som hör, att snabbt samlas och stoppa det hela? Istället för att snabbt pila iväg och tänka att det inte rör Mig. 


Jag vill inte förlora min trygghet. Jag vill ha den kvar. Även när jag är på stan. 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards