Alla inlägg den 28 november 2014

Av maria tafvelin - 28 november 2014 22:05

Jag blev väckt i morse av ett sms av Hannah. Eller ... inte ett vanligt sms, utan en sån där video-snutt, som jag brukar spela in ... Tok-fia ni vet ... fniss. Hannah sa: Hallå mamma, är du vaken?   :) :) 


Efter kaffe och morgonrunda, lastade jag hundarna i bilen och åkte in till stan, hämtade upp Hannah sen åkte vi och handlade. Vi köpte grejer till jullunch och pyssel :)  Prinskorv, julskinka, mimosasallad, rödbetssallad, glögg, mandel, russin ... å såna grejer :)    Så ... när Pernilla kom från jobbet, hade vi dragit igång lunchen :)  ÅHHH, det var supergott!


Efter att vi ätit, drog vi igång pepparkaksbaket

  '

Efter några plåtar pepparkakor, blev det glögg och pyssel

 


Efter pyssel, blev det dags att åka hem :)  Tack älskade tjejer för en underbar dag! 


När jag kom hem blev det en kort runda med hundarna, sen lite .... ja... en lång stund blev det ... ingenting faktiskt. Sen blev det middag. Och ... ja ... det blev ju som det blev åxå ... fniss. 


NU blir det sängen i alla fall.... efter att ha haft lite dispyter  med en och annan. Alltså ... ibland blir man helt ... haha ... vad ska man kalla det? beklämd?   Jag är administratör i en hund-grupp på facebook. Att vara admin, innebär att hålla koll så att gruppens regler följs. Alltså ... en del människor ... är så helvetiskt bittra och korkade så att hälften vore nog. Så är det bara. Gud förbannat så inskräntka en del människor är!  


Såja .. nu har jag vräkt ur mig, nu kan jag koja :)


Gokväll

Av maria tafvelin - 28 november 2014 08:36

Fredag morgon. Det är minus 5 ute, och jo, det var lite krispigt i sovrummet åxå :)  Tjocksockar på innan fötterna landat på golvet, lite skyndsamt stänga balkongdörrren på väg in till köket och perkon :)  Idag ska jag ju in till stan och umgås med Pernilla och Hannah :) Det ska bli så himla kul !! Vi ska baka pepparkakor och äta lunch, sen får vi se vad vi hinner med i pysselväg :)


Hörrni, idag tänker jag på det här med sociala medier. Utvecklingen i samhället har ju verkligen SKENAT gällande vad och hur man kan dela med sig till andra, och ta del av andras berättelser. Det är ju upp till var och en hur mycket man vill dela med sig av, och det är upp till var och en vad man vill ta del av. Det blir väl knivigare när det gäller barn och ungdomar, som inte har så många "filter" än, tänker jag. 


En annan sak jag tänker på, är att många tenderar att "dras" till bråk och oenigheter. Är rubrikerna hatfulla, så är det fler som läser, det märker jag på bloggen åxå. Det är som att många gläds åt bråk och osämja. Det syns tydligt på facebook åxå. Är det någon som hamnar i tvist med någon, så är det vips flera stycken som hjälps åt att "trycka till" den som hamnat i skottgluggen. Ofta är det ren mobbing det handlar om, och sådana trådar är det väldigt många som läser, till och med kommenterar att de bara hänger med i tråden för att läsa kommentarerna (bevaka bråket med intresse alltså) och gör inget för att coola ner situationen. 


Varför är det så tro? Att så många vill läsa om bråk, hat och osämja?  Att det Alltid varit så, det tror jag. Det är ju inte för inte som journalister måste hitta Rubriker som lockar till läsning, och det är  bara uppseendeväckande rubriker som lockar. Det "vanliga" är det nog bara de närmsta vännerna som bryr sig om kanske. Hur kan det här bli i förlängningen? Vad leder det till tror ni? 


Jag tänker att det inte är konstigt om unga människor som saknar filter, går längre och längre i sina försök att bli uppmärksammade. "Det vanliga" räcker ju inte till för att få uppmärksamhet. Det måste till stora, feta rubriker för att synas. Gärna i kombination med bråk och hat. 


Tycker att man ser tendenser till det. 


Nä, nu ska jag väcka hundarna och gå ut, sedan iväg till stan och umgås med de bästa döttrarna som finns. Ha en riktigt bra fredag!!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards