Alla inlägg den 6 december 2019

Av maria tafvelin - 6 december 2019 05:18

Fredag morgon. 2 minusgrader och klart. Det verkar ska bli sol idag :)  så mellan 9.15 och 13.37 gäller det att titta ut genom fönstret så mycket som möjligt så att man får se den :)


Igår, för 4 år sedan, öppnade vi dörrarna till Fridas café i Byske. Det glömmer jag aldrig. Jädrar va folk det kom :) Vilka otroliga minnnen minnen man bär, från alla arbeten man haft .... från Fridas är det jättemånga roliga minnen. Tex den dag Mia Skäringer klev in och tog en kopp kaffe :)


Minnen överlag ... det finns ju både superroliga minnen, och mindre roliga minnen. Varför det är så, är ju för att livet är precis så. Det ÄR inte alltid roligt och positivt. Det ÄR inte rättvist. Minns när jag gick på Edelviks Folkhögskola för att få behörighet att söka in på Socionomlinjen. Ämnet var fysik och läraren var lite speciell. Vi hade haft prov och vid genomgång av resultatet satt jag bredvid klassens geni typ. Han hade alltid alla rätt på fysikproven. På en av frågorna hade vi svarat likadant. Han fick rätt, men inte jag. Jag protesterade naturligtvis och frågade läraren hur det kunde komma sig att han hade rätt, men inte jag, då vi svarat likadant.

- Jag vill lära er att livet inte är rättvist


Alltså, nu skrattar jag ju åt det så tänderna skallrar, men DÅ .... höll jag mig för skratt. Nu är det ju så att slutbetyg från folkhögskola ges för en helhet, det är inte provsvaren i sig som styr betyget, inte helt i alla fall, utan saker som hur man är gentemot andra på skolan, hur mycket man ställer upp ... beteende och attityd ... och hur det än gick på fysikproven så fick jag högsta avgångsbetyg :)   Att livet inte är rättvist, det har jag vetat sedan jag var liten, och det där med rättvisa .... det är ju faktiskt något man kan fundera över. Vad innebär rättvisa? Om vi tar ett av många exempel: Lika lön för lika arbete. DET är rättvist. Men ..... kan man sätta två personer på samma jobb och de gör exakt lika? Nej, jag tror inte det. En av dem kommer garanterat att göra lite lite mer ... göra något lite utanför den exakta arbetsbeskrivningen, alltid vara den som kokar kaffe till kafferasterna tex. Den andra gör sitt arbete, absolut, men definitivt inte en enda grej utöver det. Jomen, säger du .... det är ju arbetet i SIG man får lön för .... mjo .... men ... den som alltid gör det lilla extra ... kokar kaffe, samlar ihop pengar och köper present när någon fyller år ... den höjer stämningen, gör att alla trivs lite bättre och därmed jobbar bättre. 


Det som hände inatt kändes inte heller direkt rättvist. Jag vaknade nån gång inatt och hade SVINONT I HALSEN! DET kändes inte rättvist. Visst har jag dragit mitt lass av förkylning den här hösten? JÄvla orättvisa ... fniss.  Tur det är fredag, har hela helgen på mig att kurera mig. Har kört med den här mirakelsprayen jag köpte på apoteket, som man ska spruta direkt i svalget. Tar med den på jobbet så att jag kan spraya varannan timme. Otto skulle ha börjat inskolning på förskolan i tisdags, men hade feber och var förkyld. Igår var Pernilla där med honom, och idag ska de dit åxå ... är väl inte värt att träffa och krama honom så mycket i helgen kanske ... vill ju att han ska få hålla sig frisk så att han kan vara på inskolning hela nästa vecka, som planen är. 


Igår var det laxlåda på förskolan

 

Idag blir det rester. Jag har även en middagsbeställning - lasagne. Kul :)


Nä, nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken, ropa ner hundarna och dra igång dagen. Ha en härlig fredag och fyll den så värt det bara går :)


Gomorron  

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards